| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2010
Alder: 22
|
Er det noen her som har afrikansk skilpadde?
Er de lett å få tak i? De er sikkert litt mer å holde i hus enn enn liten russisk en, men jeg har utrolig lyst til å skaffe en afrikansk etter hvert. Hvor gamle blir de ca.?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
|
Er det afrikansk sporr skilpadde (sulcata) du tenker men denne arten må du huske er verden største fastlands levende skilpadde og den 3 største arten etter Galapagos og aldabra skilpadder. Såvidt jeg husker kan vekten variere opp mot 60- 80 kg når er fullvoksen og blir opp mot 80 år ,. så skal man ha en slik art bør man være forberedt på man kommer til å trenge veldig stor plass.
Det samme gjelde med leopard skilpadde den blir mindre da men allikevel trenger stor plass . det er andre afrikanske skilpadder som blir mindre bare å søke litt så finner du
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
|
ligg langt unna afrikansk sporeskilpadder, med mindre du har veldig god plass både inne og ute,jeg overtok en temmelig rævkjørt en for to år siden. de vokser rask og trenger god plass. min har en uteplass som hun raser rundt i når det er over tyve grader ute,den er på 20 kvad,og må utvides.dette er dyr som raserer og herjer til plassen er som de liker,neste dag har de en ny ide.de krever mye varme og uv, også ute,vår sol gir ikke på langt nær det samme som den gjør på sørlige breddegrader.tro ikke at du slipper noe billigere unna inne.masse plass lys og varme,dette er ikke noen hybelpadde.kalk og vitaminer går unna på høykant. ang renhold er det ganske greit,de legger fra seg en sacosekk i ny og ne.tissing er litt værre,dette er padder som kommer fra tørt klima.derfor sparer de vannet så lenge det går.når det først kommer er der så fullt av avfallsstoffer at det løser opp gulvet ditt og lukter langt inn i neste fylke.dette er sterke og stae padder,en stol som står i veien flytter de selv,gulvlistene mine er helt oppskrapt øg dørene stanges det i til de går opp eller jeg åpner opp.ingenting unngår en nøye innspeksjon.evt plass inne må ha et dypt lag med sand og jord.dette er padder som graver seg ned på natten.det jeg egentlig sier er at dette er krevende dyr,disse trenger masse planlegging og oppfølging,det koster penger å ha en slik en,strøm mat og kalk er ikke gratis. du må være villig til å tilpasse huset etter de.hadde jeg vist arten da jeg tok imot padda, hadde jeg løpt skrikende derfra,dette er ikke noe dyr for norge,men nå er hun her og jeg må bare gjøre så godt jeg kan i 60/80 år til.gå for noe litt mindre og hendig.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Afrikansk tykkhale gecko (Hemitheconyx caudicinctus) | gatebil-reptilen | Gekkoer | 26 | 04-03-2010 21:33 |
| egyptisk/afrikansk PINNSVIN | ilder-lady | Småprat | 10 | 26-08-2009 17:42 |
| Afrikansk kjempesnegl | sofokles | Andre virvelløse dyr | 19 | 08-06-2008 21:08 |
| Afrikansk pinnedyr | troia | Pinnedyr | 7 | 29-01-2007 16:01 |