| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2010
|
Hei
![]() Jeg har skaffet meg en(eller jeg tror det er en): yellow-blotched map turtle. H*n er ikke mer enn 3år og jeg har h*n i en 150l, ettersom h*n ikke blir mer enn max 16 cm, så lurer jeg på om dette holder for h*n i voksen strl også? ![]() Jeg vil lage et så naturlig habbiat til skilpadden min som mulig. Jeg har funnet ut at denne typen lever med sand/leire som bunn så det har jeg tenkt å skaffe meg, Men spørsmålet er bare: - hvor får jeg tak i sand? og vet noen sånn ca hva det koster? Jeg vil også ha planter hengende fra "taket" i akvariet og da lurer jeg på om plastikk planter funker fint?. Dette er bare for utseendes skyld og kanskje skilpadden vil føle seg trygger med mer planter rundt seg. Jeg har en rot og en stein oppi til h*n som han elsker å sole seg på. Jeg vet ikke om lampen jeg har er UV-lys så dette skal jeg få fikset. men skallet virker ikke mykt på noen måte så håper dette går fint for en stund. Takk for svar!
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2008
Sted: Buskerud
|
Kan ikke egentlig svare her :\ Da jeg ikke har mye til kunnskap innen skildpadder..
Men, dette er en kul padde. ![]() Men, vil bare si lykke til! -Hørtes ambisiøst og interessant ut! =)-Mr Matsy
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Sumpskilpadder er altetere. Jeg ville vært forsiktig med plastplanter.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Vil også fraråde sand som substrat. Det er helt grusomt å rengjøre, og det lukter fort sykt vondt.. Et tynt, tynt lag med grus er nok det beste, eller rett og slett ingenting.
Da vår padde var på 12-13cm hadde vi den i et 225l kar og det syntes vi var alt for lite, så jeg vet ikke helt om 150l gjør seg når den er 16cm.. Vår er nå på ca 15cm og det er ganske stort altså! Det ser ikke så gæ'ærnt ut på linjalen, men når du først holder den i handa er den ganske så stor. Vi holder vår i en 300l og det er enn så lenge veldig fin størrelse for den..
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
For en voksen padde er 150 alt for lite, du bør minimum dobble dette
![]() Vær kjapp med å få tak i en skikkelig UV-lampe, har selv brent meg på den. Ting ser bra ut lenge, og plutselig en dag så har skilpadden en skummel skade på skallet. Plastplanter er 0 problem, altetere er de, men det betyr ikke at de spiser plastikk. Bare pass på at plastplanten ikke "flasser", altså mister deler. Og vi sier ikke nei takk til bilder av padda, dette er en veldig fin padde
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Takk for svar!
![]() Han er ikke større enn håndflaten min, og den er ikke stor så han kommer til å bli i 150literen til jeg skaffer meg penger å plass. Men 500l er en drømm til padden min! Men 16år, uten plass på soverommet og dårlig økonomi er ikke akkurat det enkleste. Flere bilder kommer snart :} men han er en liten hissigpropp. merk: jeg skrev han fordi jeg har bestemt meg for att dette er en gutt og han heter Arne.. ![]() Sånn har det egentlig altid vært. ![]() Og Uv-lys står på handelisten!
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Selvsagt kan du ha den i 150l enn så lenge, det er jo mer enn stor nok plass nå. Men når den blir større bør den få en 300l
Men du burde nok begynne å spare med en gang.. Vår skilpadde har vokst sykt fort. Kjøpte den da den var ca 5 cm og nå etter 1,5 år er den 16 cm... UV-lys er et must. Fort, fort, fort! Også en soleplass på land er kjekt å ha
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() Soleplass har den lille padden min mye av har en stor sten og en rot som han elsker å klatre opp på for å sole seg og få litt fri fra fiskene som svømmer oppi der med ham.
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Jepp, så kjapt ja... Men nå kjøpte vi den i dyrebutikk så vet jo ikke helt presis hvor gammel hun er. Vet hvertfall at hun skal bli opp til 40cm over skallet... Så jeg har mye å glede meg til!
Ja, får du stipend så hjelper det nok litt på Du får måle padda en gang i mnd... Det har jeg gjort de siste par mnd for å se hvor mye hun vokser pr. mnd. og det er for øyeblikket 0,5-1cm i mnd ![]() Så bra den har soleplass
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2010
Sted: Norge
Alder: 25
|
OI! hvor fikk du taki en sånn skilpadde? er ute etter en sånnen selv hva måtte du gi for en ?
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| syk? sumpskilpadde | Leon07 | Helse og sykdommer hos reptiler | 25 | 14-03-2009 09:31 |
| for til sumpskilpadde? | Snublefot | Skilpadder | 7 | 17-12-2008 05:04 |
| SumpSkilpadde | Torris | Skilpadder | 12 | 18-02-2008 02:34 |
| Sumpskilpadde som svømmer | Stephan R.S | Skilpadder | 5 | 23-12-2007 20:42 |
| Sumpskilpadde | reptil | Skilpadder | 2 | 27-09-2007 10:52 |