| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Nordland.
Alder: 20
|
Hallo, alle sammen. Det jeg lurer på er:
Skilpadden min (testudo hermanni boetgeri ved navn Gauta) ekskrerer noe hvitt ned i sponet. Jeg har ikke peiling på hva dette er, men avføringen ellers har jo vært ganske fin. Er det noen som har noe info om fenomenet? Jeg skal prøve å laste opp bilder når jeg kommer hjem, men det blir vanskelig nå som jeg er på jobb.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Jeg kan lite om skilpadder, men jeg regner med du referer til urinstoffet som skilles ut sammen med avføringen. Dette er ikke et underlig fenomen, men er helt normalt og er slik det skal være. Som du kanskje har merket tisser den ikke. Urinen konsentreres opp og skilles ut som en liten hvit klump istedenfor.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
|
Dette er ikke farlig
![]() Det hvite er Urates (Heter det på engelsk sikkert på norsk og) man kan også kalle det urinsyre. Det er fordøyde proteiner, så altså når proteiner er fordøyd så får man Urates (Urinsyre). Skilpadder har 2 avfallstoffer bæsj og Urates. Så med mindre det er hvite er fast/ikke slimete så skulle det ikke være noe og bekymre seg over ![]() Hvis det hvite er fast kan det tyde på at den er dehydrert, da må du bade den 2 ganger daglig til det blir fast igjen
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Nordland.
Alder: 20
|
Jeg har sett dette før, men til vanlig bruker det å være litt mindre hvitfarge på det. Men det er vel kanskje avhengig av hvor mye fukt jeg har i substratet. Fuktet det litt for mye i går, så da er det vel kanskje naturlig at det blir litt annerledes. Takk for svar!
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Nei, ingen grunn til å uroe seg. Fargen kan variere litt fra helt hvit til litt gul/lys brun..
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
|
Da burde du kanskje bade den litt ofte, det kan være et tegn på at den kan være litt dehydrert..
|
![]() |
| Emner |
| eksrement, hvit, skilpadde |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| skilpadden min flasser | Stayna | Slanger, øgler og skilpadder | 4 | 25-08-2011 14:25 |
| Skilpadde Skilpadden i hus - hva nå? | loslote | Slanger, øgler og skilpadder | 3 | 01-05-2010 21:32 |
| Skilpadde Får skilpadden for mye mat? | Gizmo | Slanger, øgler og skilpadder | 5 | 20-10-2009 14:11 |
| Lampe til skilpadden | sedja | Skilpadder | 1 | 16-06-2008 18:40 |
| hvit ball | EcoliTub | Ekte edderkopper | 7 | 30-08-2007 21:00 |