| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2010
Alder: 22
|
Jeg får en russisk landskilpadde hit neste uke, og har nå lest en del. Jeg kjøpte sand på dyrebutikken i dag, men vet jo i utgangspunket at de kan spise dette og få forstoppelse. Men hvis jeg blander dette med jord/naturtorv, burde ikke det gå fint? Ville skilpadder går vel på sand og grus i blant uten å spise det de også?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
stor forskjell på ville og "tamme" skilpadder! Om du får hardpakket torven, jorda og sanden slik at den blir god og fast så er det ikke et problem. Er ikke verdt risikoen å prøve
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
|
Når reptiler spiser sand er det i de fleste tilfeller fordi de har mangel på vitaminer og/eller mineraler. Typisk er det at de får for lite kalsium. Dette får de som oftest ved at man enten gir for lite kalsium i kosten (eller rettere sagt en diett med et dårlig kalsium:fosfor forhold), eller at de ikke utsettes for nok UV lys til å hold igang en god vitamin D3 produksjon.
Så, gi nok kalsiumtilskudd og UVB (som skiftes regelmessig) og ikke minst vitamin og mineraltilskudd, så går det nok helt fint! Å blande sand og ugjødslet jord går helt fint. Når du blander det - tilsett vann slik at du får en godt gjennomtrukket substrat. Når du legger det inn i terraet, pakker du det hardt etter hvert som du legger substratet lagvis. Når dette tørker litt opp blir overflaten ganske hard - det er behagelig å gå på, mulig å grave i og naturtro. NB: Sanden må være helt fin. |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Den største forskjellen er at ville skilpadder får tilbudt en mer variert og kanskje næringsrik kost enn de ofte gjør som husdyr. Det gjør at det lettere oppstår mangeltilstander blandt "tamme" reptiler - som igjen gjør at de kan finne på "unormal" atferd, som å spise sand. Så, hold dyrene så naturtro og naturlig som overhodet mulig, så skal du se at det kommer til å gå aldeles utmerket. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Hva ville blitt best resultat da? Sand og torv eller sand og vanlig jord? Vanlig jord kanskje, siden den er litt fuktig? Har også høy jeg har tatt fra hesten som den kan grave litt i. Takk for svar
![]() Edit: her hadde det kommet flere. Tusen takk for hjelpen! Skal prøve å hardpakke! Men hva med urin/avføring? Må jeg ikke skifte ut underlaget? Eller tørker det inn? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Tusen takk! Skal lese gjennom. Er livredd for at jeg ikke klarer å gjøre hverdagen hans optimal!
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Hold dyrene riktig i henhold til lys,varme,fuktighet,diett,innredning og substrat - da kan du ikke gå galt.. man legger ikke knust glass på en lekeplass nei - det ville være fryktelig dumt. Men man kan da fint legge et naturlig substrat i et terrarium om dyrene holdes på en forsvarlig og riktig måte. NB: dyr som er nyinnkjøpte bør vurderes å gå på "sikre" substrat en stund, ettersom man ikke vet hvordan tilstanden deres er når de kjøpes inn.. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Er nok enig med deg her, men som du selv sier, nye dyr = sikkert subtrat. Og så får man jo massevis av alternativer til sand som er like så naturlig
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||