| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Mar 2010
Sted: Oslo
|
Jeg er helt nybegynner på skilpadder, har overtatt to sumpskilpadder av en venn som ikke kunne beholde de lenger.
Den ene skilpadden har fått en liten skade på siden av skallet, i skjøten mellom over- og undersiden. Det virker som om det grønne"skinnet/fargen/??" på skallet har blitt skrapt eller "flasset" bort og det vises hvitt/lyst rosa der det skulle vært mørk grønt. Skallet er hardt over det hele, også på "flekken" (det er ingen "pigmentflekk", må være en skade av et slag.) Er det farlig eller ubehagelig for padda? Vanlig at det skjer? Den har ingen andre tegn på samme skade ellers på skallet, og den andre er helt fin. Det virker ikke som om den plages av det, men jeg er nokså overbeskyttende og usikker nå i starten. Han jeg fikk de av kan ikke hjelpe meg med dette, håper noen her inne kan gi meg råd. Litt om skilpaddene: Sumpskilpadder, ukjent hvilken art. De er en jente og en gutt, 3-4 år gamle. Fikk med alt av utstyr som jeg (tror) jeg trenger (UVfilter, varmelampe/sol, pumpe til å rense vannet og "brygge" til å sole seg på. Bortsett fra det har det mye vann å svømem og leke i). Forer de med Reptomin Sticks + litt grønnsaker som snacks. Pusser skallet med glans- og beskyttelsesolje innimellom (Hvor ofte er det nødvendig?) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Høres ut som en overfladisk skade, men forsikkerhets skyld så legg inn et bilde om du har slik at vi ikke missforstår deg.
Jeg er ikke blandt de med mest erfaring når det gjelder skilpadder men jeg vil anta at om du gir den litt ekstra med Calcium og UV lys så vil padden klare å "reparere" skaden på egenhånd. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
|
legger ved to bilder - håper de ikke blir for store og utydelige. er det til hjelp for å si noe om skaden? kan noen si hvilken type sumpskilpadde jeg har?
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Synes det ser ut som skallråte jeg da.. Men skal ikke si noe for sikkert da bildet ikke er av beste kvalitet, men kan se slik ut synes jeg. Blir som regel rosa/gult/lyst der skaden er. Skallråte er som ordet sier, råte i skallet/råtnet skall, og skyldes gjerne av enten for dårlig kvalitet på vannet eller at den har mangler på kalk og UV-lys.
Mvh Fredrik (aka Freddy) Sist endret av Freddy90; 07-03-2010 kl 17:22. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
|
ja det ble et uskarpt bilde dessverre.
skallråte høres så absolutt ikke bra ut. Jeg har bare hatt de i en uke så da må vel råten ha vært startet fra før? Har UVfilter mot bakterier og vanlig pære til varme/sol i dag, kjøper uv lys i morgen. De får kalsium i både maten og smørt inn i skallet, vil tro det er nok uten at jeg er sikker på det heller. Bør jeg ta den med til Avivet for sjekk? Tusen takk for god hjelp! Hilsen "grønn" |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Junior Member
|
Ser dere forresten hvilken type skilpadde dette er? Er bare fortalt at det er en sumpskilpadde.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Synes heller at det ligner mer på en Treknøl jeg, men er mulig jeg tar helt feil
Er ikke guløret terrapin iallefall. Edit: Her er bilde av mine gulørede terrapiner, og jeg ser store forskjeller ![]() Treknøl: (hentet fra repti.net)
Sist endret av Gregoris; 07-03-2010 kl 22:17. Begrunnelse: la til bilder. |
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Sitat:
Her er forøvrig hva jeg gjorde for å få skilpadda til kompisen min frisk, funka bra med en myk tannbørste også kommer jeg ikke helt på hva slags såpe/middel vi brukte.. Home Treatment for Mild Shell Rot in Turtles (Hør med dyrlegen hva de anbefaler først da) Lurer forresten litt på hva du mener med at du smører inn kalsium i skallet? Har jeg aldri hørt om før...
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
|
Enig med Gregoris.. Ser ut som treknølskillpadde
|
![]() |
| Emner |
| skillpadde, skillpadder |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| huggorm-gift --> skade | straymond | Helse og sykdommer hos reptiler | 53 | 17-10-2009 13:25 |
| Skade | Alex87 | Boa og pyton | 3 | 02-05-2009 16:41 |
| Skade under hamskifte | Matsheterjeg | Taranteller | 4 | 30-11-2007 05:36 |
| Undrende på en "skade" på tarantellen | 2ddy | Taranteller | 6 | 08-07-2007 11:00 |