| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Grimstad en plass
|
Hei
jeg har fått spm av en familie som har allergiske barn og de vil veldig gjerne ha en skilpadde, men de vil ikke ha sumpskilpadde men en som lever på land. Jeg personlig har INGEN erfaringer med skilpadder, derfor jeg spør dere. Familien bor på landet og har mulighet til og ha skilpadden ute om sommeren men vil ha den til og kunne gå løs inne om høsten vinteren, hva er da en grei skilpadde som kan gå løs til tider inne på stuegulvet og klarer seg fint i romtempratur i ett Terrarium.
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Hvis familien har tenkt å gjøre dette lovlig, så har de i bunn og gunn et enkelt valg: Gresk landskilpadde (Testudo hermanni). Det er i utgangspunktet den eneste arten det gies dispansasjon for. Det er ikke en sumpskilpadde, men den "klassiske" landskilpadden. Du finner en del generelle opplysninger om hold her:
Testudo hermanni - Gresk Landskilpadde
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Grimstad en plass
|
De hadde ikke tenkt og stresse med og søke på dette nei i og med de driver Kennel men har ingen pelsdyr inne eller i nærheten av huset der ungene med allergi er, så de tvilte på de fikk igjennom søknad, men kan en Testudo hermanni gå løs i stuen om kvelden noen timer fks og så puttes tilbake i terrariet sitt der det er UV lys osv?
vel og bemerke så sier jeg UNGER men de er jo ikke små barn de er 9 og 12år gamle, vet att skilpadder og små barn ikke er bra
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
I de fleste hjem der jeg har vært borti en slik landskilpadde, så pleier den å tasse rundt i stua, og har en egen varme/UV-krok å gå til når den føler for det.
Hvis det ikke er snakk om å søke dispensasjon er utvalget av skilpadder litt større. Gresk landskilpadde er faktisk ikke den best egnede arten. Den går i dvale om vinteren, noe som alltid er en kompliserende faktor.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2008
Sted: Stavanger
|
Russisk skilpadde burde gå bra også. De krever omtrent det samme som gresk skilpadde i matveien og stell ellers.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
|
Rød eller gul øret skogsskilpadde da? Disse blir nok litt store men de er jo forholdsvis enkle og holde disse også
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Landskilpadde | nina | Skilpadder | 15 | 01-11-2009 17:03 |
| Landskilpadde | Aggilok | Skilpadder | 8 | 30-10-2009 10:19 |