"
Gammel 03-03-2010, 13:07   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Stavanger
Meldinger: 41
Standard Mykt skall på russer

Hei,

Samboeren min snakket nylig med en kollega som viste seg å ha en russisk skilpadde. Hun nevnte at padda har mykt skall, og sånn skal(l) det jo ikke være. Jeg vet ikke hvor gammel den er og hvor alvorlig det kan være foreløpig. Skilpadda har blitt matet med tomat og agurk og vil ikke spise noe annet, den har fått kalk, men har ikke UV-lys. Så jeg har donert en 2.0 UV-pære til saken, samt noe tørrfor, vitaminpulver (Herbivit) og råd om grøntfor som kan prøves.

Har anbefalt sterkt å gå til dyrlegen og ta en sjekk, evt. få en D3-sprøyte eller noe. Noe annet vi må tenke på og kan gjøre selv? Skal det gis vitaminer hver dag så lenge skallet er mykt?
roffe er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-03-2010, 13:35   #2
Reptilfreak

Janka sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
Meldinger: 834
Blog Entries: 2
Standard

Heisann.
Om padden er voksen, er det ikke bra! Det kostholdet der vil nok skade den alvorlig i lengden. Hverken tomat eller agurk inneholder i nærheten av nok næring til å være hovedfór!
Stort sett er mykt skall tegn på feilernæring(stemmer nok i dette tilfellet) og kalsiummangel, men det kan i sjeldne tilfeller skyldes genetisk feil. Den MÅ til dyrlege, og bør gjerne røntges for å finne ut hvor omfattende skader er.

Diettforandring er et must.

Welcome to Tortsmad Welcome to t Noe info hentet herfra. Liker meget godt denne siden.

(skal få funnet flere linker når jeg kommer hjem, husker ikke adressene i hodet)

Sist endret av Janka; 03-03-2010 kl 13:54. Begrunnelse: Tidlig ammetåke
Janka er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-03-2010, 15:10   #3
Reptilfreak

simentp sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
Meldinger: 561
Blog Entries: 2
Standard

Jepp, det er feilernæring. Det er ikke det en skilpadde skal leve av.. Bruker grønnsaker og frukt som variasjon jeg..
Men bra du støttet med UV- lys og vitaminer! Prøv og få overtalt h*n til og dra til dyrlegen så fort som mulig!
Svar med sitat
Gammel 03-03-2010, 15:56   #4
Reptilfreak

mr.turtle sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Alder: 22
Meldinger: 385
Standard

Men man må vel også legge til det at et 2.0 lysrør ligger langt unna for å tilfredstille det behovet en skilpadde trenger av uvb!

Flott at du donerte en god del, men det lysrøret der kommer ikke til å gi mye uvb til skilpadden og det kan vel de andre her inne som har vært med å diskutere dette tidligere bekrefte
Men er enig at en tur til vett ikke hadde vært dumt.
Svar med sitat
Gammel 03-03-2010, 16:12   #5
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Stavanger
Meldinger: 41
Standard

Ja, vet at 2.0 ikke er ideelt, men jeg hadde den bare liggende og tenkte det uansett var bedre enn ingenting Bruker et 8.0 rør til min greske, så jeg kan vel anbefale det til en russisk også?
roffe er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-03-2010, 16:18   #6
Reptilfreak

mr.turtle sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Alder: 22
Meldinger: 385
Standard

Regnet med du viste det, men måtte bare nevne det
8.0 egner seg nok mye bedre ja, men selv foretrekker jeg pærer og ikke lysrør

Sitat:
Opprinnelig postet av roffe Vis post
Ja, vet at 2.0 ikke er ideelt, men jeg hadde den bare liggende og tenkte det uansett var bedre enn ingenting Bruker et 8.0 rør til min greske, så jeg kan vel anbefale det til en russisk også?
Svar med sitat
Gammel 09-03-2010, 19:05   #7
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

Huff......Mykt skal på landskilpadder er dødelig.

Kjøp skilpaddepellets eller noe, og knus/dryss d på maten, nor jeg fikk min for flere år siden, så spiste den kunn akurk, og hadde kornet urin,
Tiltak må settes inn med en gang.
Om paddene får helseproblemer, så kan d bety døden rimeleg kjapt.
Støtter hva andre sier, få vedkommende til å reise til reptilkyndig dyrlege.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
russer! .haster LITT! emme Skilpadder 1 17-11-2009 20:48
russer syk? HASTER! emme Skilpadder 1 16-08-2009 17:10
Landskilpadder med mykt skall. thomagn Skilpadder 14 19-05-2009 23:59
Mister skall!!! olaola Skilpadder 8 02-05-2006 15:58
litt mykt skall på sump skilpadde,er det farlig?? Torris Skilpadder 8 29-01-2006 22:48

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:37.