| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
|
Hei. Jeg har 2 treknøl skilpadder, en på ca 6,5 cm og en på ca 9 cm. Jeg tror den minste er en jente og den største en gutt. Den største har alltid vert litt ute etter den minste, men i det siste så har den begynt å bite den minste helt i ennen av skallet, rett over halen:S Noen som vet hva jeg bør gjøre?
Her er noen bilder: Er det ikke slik at den med V-formet skall med enden er gutt, og den med litt mer U-formet er jente? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
|
Lange haler på begge, kan være 2 gutter, hvor gamle er de?
Den øverste er 100 % gutt ihvertfall. Det er ganske vanlig å sloss slik når de er barn, kan noen ganger ende i at de biter av den ytterste haletippen. Kan hjelpe med et større kar, flere soleplasser, avskilte soleplasser etc...
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Tror jeg prøver å få en til sol-plass da, så får jeg håpe det går bedre da. |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Skilpadden med lengst hale er definitivt gutt, men det kan se ut som at det er 2 gutter du har der. Har de ikke sol-plass fra før?
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Jo, jeg hadde solplass fra før, men nå har jeg 2
Det ser ikke ut som den biter den like mye nå som før, men jeg vet ikke om det har noe med solplassen å gjøre, for jeg har ikke sett at den største biter den minste eller noe mens di ligger å soler seg.Men takk for svar=) |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Hadde selv to skilpadder som ikke akkurat var bestevenner.. Selv måtte jeg skille de, da hannen var helt besatt på å bite i hunnen min (hannen var en rødøret terrapin, ca. like stor som hunnen som var en gulbuket terrapin). Solgte hannen da jeg hadde hatt hunnen i lengre tid enn han.
Du kan se arrene hun hadde etter "bitinga" fra hannen ringet rundt i rødt nedenfor, og dette er halvveis grodde arr.. Litt dårlig bildekvalitet da bildet er rundt 5 år gammelt. Men det kan bli mye verre, og eventuelt ende med døden i verste fall, dersom du lar det gå for lenge. Og spesielt hvis den ene skilpadden er større enn den andre.Sier ikke at du skal skille de, men hvis det fortsetter og den ene begynner å få sår så har jeg ville skilt de. *My opinion*. Eller eventuelt skaffet et større akvarium til de, med flere soleplasser og liggeplasser. Ser du skriver at du har to soleplasser til de, men bare nevner det. Må også spørre hvor stort akvarium du har til de nå? Kan være det som er problemet også, for lite plass. Det eller at den ene er mere territoriell enn den andre.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Det så ikke helt godt ut nei:/ Det akvariet de går i nå er L: 70 cm, B: 41cm og H: 34 cm. Tror det er på ca 100 liter. Men jeg har et tomt akvarie stående i garasjen som jeg sitter å tenker på om jeg skal flytte den minste til, Ihvertfall for en stund, for å se om det går bedre hvis de får litt pause fra hverandre^^ Men dette er ikke så stort da, er et juwel 70 liter, men den klarer seg sikkert greit i dette for en stund.
Her er det et bilde av akvariet deres forresten, før de fikk den andre flytebryggen: (tatt med mobilkamera) |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Sier ikke at du må flytte de nå, men hvis bitinga fortsetter har jeg ville skilt de.. Hvertfall for en periode. Når jeg var mindre hadde jeg en kjenning av meg som hadde to rødørede terrapiner, en hann og en hunn (nå tror jeg disse er mer aggressive enn treknøl, er ikke sikker, men uansett..) og de slåss veldig i paringstiden så det den personen gjorde var å lage ett finmasket nett som passa akkurat i akvariet, og den fungerte som en skillevegg i paringstiden. Kanskje en idé hvis problemet fortsetter og hvis det er i perioder? Kan funke hvis du finner noe som passer.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Jeg får se det litt ann da, så får jeg skille dem hvis det bare blir verre
Jeg synes det blir litt liten plass til de hvis jeg bruker en skillevegg, så jeg bruker nåkk 70 liter'n hvis jeg bestemmer meg for å skille dem, men dette hadde jo vert en god ide hvis akvariet mitt hadde vert litt større Jeg vet ikke om det er noe paringstid nå eller noe nå, men jeg tror de er litt for små til det enda uansett
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Mvh Fredrik (aka Freddy) Sist endret av Freddy90; 26-02-2010 kl 01:17. Begrunnelse: glemte noe |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Soling av Treknøl | Mats9 | Skilpadder | 6 | 31-12-2009 12:49 |
| Treknøl skilpadder | merete | Skilpadder | 14 | 05-02-2009 07:57 |
| Går Treknøl skilpadder(bayer) sammen med Panther kameleoner? | Cyanide | Skilpadder | 6 | 17-11-2008 23:29 |
| Foring av treknøl skilpadder | gakk | Skilpadder | 1 | 11-07-2006 15:47 |
| skildpaddene mine sloss!! hjelp?? | shorty85 | Skilpadder | 5 | 09-06-2006 16:22 |