"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10-02-2010, 22:29   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2009
Meldinger: 11
Standard Hva har skjedd med skilpadden ?

heihei! jeg har en guløret terrapine skilpadde som er litt over 1 år, og det er noe som er galt med den men eg vet ikke hva. den sover ganske masse, den sover nesten heletiden bortsett fra når den er i solen eller når den er hyper. den har også noen flekker på skallet sitt som jeg lurer fælt på hva er, den hadde først litt, men det har blitt masse mer. og når den var litt yngre så mistet den plutserli tuppen av halen sin. og den har en klump på bak beinet som gjør at han mister neglene. har ikke hatt han så lange men lurer på hva dette er, skal legge til noen bilder så dere kan se og jeg håper virkelig noen kan gi meg svar. og jeg lurer på hvem dyrlege jeg skal dra til sånn at jeg ikke mister den.
Vedlagte miniatyrbilder
Hva har skjedd med skilpadden ?-dsc_0422.jpg   Hva har skjedd med skilpadden ?-dsc_0421.jpg   Hva har skjedd med skilpadden ?-dsc_0414.jpg  
MalinAngelica er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 10-02-2010, 22:58   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Tror jeg ser hva problemet er.. Ser ut som den har skallråte på undersiden. Vil tro den har fått for lite kalk og vitaminer samt UVBlys i sitt liv (det er som regel problemet, samt skittent vann).

Det du må gjøre er å ta den med til en veterinær i nærheten av deg og høre om du får noe råd der. Er ikke helt sikkert at det er skallråte, men det er ikke hamskifte ihvertfall. Ellers kan du ta en titt her:

Home Treatment for Mild Shell Rot in Turtles

(PS: Oppsøk dyrlege før du begynner med behandlingen for å få det klarert at den faktisk har skallråte, selv om jeg synes det ser ut som den har det.)
Og jeg vil anbefale deg å ringe Monica Heggelund, kommer ikke på hvilken dyreklinikk hun arbeider på men noen andre kan kanskje fortelle deg om det.

Selv ringte jeg Monica når en kamerat av meg sin skilpadde hadde skallråte, og skallråten ble vi faktisk kvitt til slutt med litt pussing annen hver dag med en myk tannbørste samt noe desinfeksjonsmiddel som jeg ikke kommer på nanvet.. Samt at vannet den bodde i ble rengjort oftere (der hovedproblemet lå hos han) og han fikk en større landdel til skilpadden. Det er veldig viktig at de får komme opp på land og bli helt tørr.

UV lys er også viktig for de, da altså UVB. Kan du si litt om hvordan du holder henne (ser ut som en hunn for meg)? Temperatur, lys, vannkvalitet, landdel og hva du gir den som mat ville vært fint å vite mere om.

Forøvrig synes jeg ikke det ser ut som skallråten har kommet langt enda, så hvis du drar til dyrlege og forhører deg der så blir du nok kvitt det. Den klumpen du snakker om ville jeg også fått undersøkt litt nærmere, så ha med skilpadden til dyrlegen. Halen er det nok ingenting å gjøre noe med hvis den har mistet en bit av den. Den vokser ikke tilbake.

Edit: En ting til, prøv å røre/skyve på skallet på oversiden til den forsiktig, ikke ta i noe hardt, og fortell hvordan skallet kjennes ut (mykt eller hardt?).

Sist endret av Freddy90; 10-02-2010 kl 23:07.
Freddy90 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-02-2010, 00:05   #3
Reptilfreak

Standard

han har ikke spist mye kalk, og ikke fått noe særlig uvb lys, siden han liker og være fri, så den beveger seg liksom dit han vil selv. så bader han når han spiser og alt sånt. han virker jo lykkelig , når han er aktiv løper den rundt med hode hevet i lufte og den er kjempe nysgjerrig og lytter til alle lyder og den avlyder navnet sitt noen ganger det er en gutt. han heter dilbert. vi bestilte gutt så da tror jeg det er en gutt. jeg prøvde og skyve forsiktig på skallet , men det går ikke, det er helt hardt men skal kontakte en dyrlege så jeg får sjekket den. tror du det kommer til og koste veldig masse?
MalinAngelica er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-02-2010, 00:16   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Ser ikke ut som en gutt pga den korte halen (greit, noe av halen er borte, men still) samt neglene er ganske korte. Visstnok er padda ung så kan jo være det er en hann for det.

Bra at skallet ikke ga etter ihvertfall! Men dra en tur til dyrlegen og se om de får sett på undersiden av skallet, samt få sjekket kulen (og haletuppen, selv om det ser ut som det er grodd). Pris har jeg ikke peiling på, men det er jo bare en sjekk som ikke kommer til å ta så alt for lang tid, så ser ikke for meg at det blir så alt for dyrt.

Sitat:
han liker og være fri, så den beveger seg liksom dit han vil selv.
Har du den på gulvet? Eller misforstod jeg litt nå.. Du har vel akvarium til den? Og UVB lys er et must! Skilpadder har ganske tykt skall som krever sterk UVB samt mye kalk (går å få kjøpt slike "kalkskilpadder" på dyrebutikker, de er fine - de varer visstnok ikke så alt for lenge, men de gir en boost til padda for det).

Du svarte forresten ikke på alle spørsmålene mine, hadde være fint om du gjorde det, så vet vi litt mer.

Sitat:
UV lys er også viktig for de, da altså UVB. Kan du si litt om hvordan du holder henne (ser ut som en hunn for meg)? Temperatur, lys, vannkvalitet, landdel og hva du gir den som mat ville vært fint å vite mere om.
Svar med sitat
Gammel 11-02-2010, 00:46   #5
Reptilfreak

Standard

han prøvde også og parre seg på en lekeskilpadde en gang, la seg oppå skallet bak og prøvde og parre seg, morsomt og se: ) den har akvarium med masse planter og vann og land og gå på og sånt. men har aldri gitt den kalk så får prøve det, den hadde uvb lys før. men det skjedde noe galt med den så har ike kjøpt ny enda. noen du anbefaler? det jeg mener med at den går runft og sånn er at den er mye ute av akvariumet så ligger den på fanget mitt og sover eller på sommeren er den bare ute med meg uansett hvor jeg går. så løper den rundt i gresset og snuser rundt og sånt. . han er aldri serlig kald, noen ganger hvis den har vert hos meg kan den bli litt kald men da varmer jeg han opp igjen. han har sånn varme lampe nå. sånn som han har over vannet på en sånn greie som flyter som han legger seg på noen ganger. men vi mater han ike i akvariet, pga vannet skal holde seg best ogsånn. så vi tar han alltid med til en sånn stor balje med vann som han alltid spiser i og da spiser han pellets med vitaminer i. men han får også noen sånne tørket mygglarver eller hva det nå er men han liker ikke og være i vannet særlig lenge, han begynner og svøme mot kanten ogsånn når han vil ut men han spiser masse og avføringa hans virker bra, ike noe galt ellers bortsett fra at han sover en del og resen av det du leste.
MalinAngelica er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-02-2010, 00:58   #6
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Hehe, parrer med lekeskilpadde faktisk..

Da misforstod jeg heldigvis, trodde du bare lot den gå fritt i huset.

Ikke dumt det med baljen nei. Flere som forer utenfor akvariet, blir mindre dritt i akvariet da.

Du må fikse UVB lys til den. Jeg ville valgt et lysrør som heter Exo-terra Repti-glo 10.0 og gjerne enda et (repti-glo 2.0 eller 5.0 feks) dersom du har plass til to. Husk at lysrørene skal skiftes ca. hver 5-6 mnd grunnet at de blir "tomme" hva jeg har hørt etter så lang tid. Lysrør får du kjøpt i vanlig butikk, bare pass på at det heter Repti-Glo 10.0 UVB (og 2.0 eller 5.0 UVB hvis du har plass til to).

Flott at avføringa virker fin også. Grunnen til at den svømmer mot glasset kan være fordi den tigger etter mat - ikke nødvendigvis pga at den vil ut av akvariet.
Svar med sitat
Gammel 11-02-2010, 01:02   #7
Reptilfreak

Standard

jeg får ta meg en tur i morgen og titte litt på de lysene og kjøpe kalk . men takk for all hjelpen uansett. tror jeg har vert ho monica heggelund før med en rødøret som jeg hadde før. den hadde spist steiner så måtte fjerne de. er litt nervøs for og dra til dyrleger ogsnn siden er redd for og miste lille dilbert
MalinAngelica er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-02-2010, 10:14   #8
Reptilfreak

Uromastyx22 sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Østlandet
Alder: 25
Meldinger: 170
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post
Hehe, parrer med lekeskilpadde faktisk..

Da misforstod jeg heldigvis, trodde du bare lot den gå fritt i huset.

Ikke dumt det med baljen nei. Flere som forer utenfor akvariet, blir mindre dritt i akvariet da.

Du må fikse UVB lys til den. Jeg ville valgt et lysrør som heter Exo-terra Repti-glo 10.0 og gjerne enda et (repti-glo 2.0 eller 5.0 feks) dersom du har plass til to. Husk at lysrørene skal skiftes ca. hver 5-6 mnd grunnet at de blir "tomme" hva jeg har hørt etter så lang tid. Lysrør får du kjøpt i vanlig butikk, bare pass på at det heter Repti-Glo 10.0 UVB (og 2.0 eller 5.0 UVB hvis du har plass til to).

Flott at avføringa virker fin også. Grunnen til at den svømmer mot glasset kan være fordi den tigger etter mat - ikke nødvendigvis pga at den vil ut av akvariet.

Blir 10.0 riktig da?
Det er jo 5.0 som er til tropiske terrarier/akvarier.
10.0 er til ørken terrarier.
2.0 er dagslys, så det er greit uansett, men tror jeg ville gått for 5.0 og 2.0
=)
Uromastyx22 er online nå  
Svar med sitat
Gammel 11-02-2010, 10:30   #9
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

http://www.reptilfreaks.no/forum/hel...terin-rer.html

Der har du en liste over herptilvennlige veterinærer
Svar med sitat
Gammel 11-02-2010, 10:52   #10
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Uromastyx22 Vis post
Blir 10.0 riktig da?
Det er jo 5.0 som er til tropiske terrarier/akvarier.
10.0 er til ørken terrarier.
2.0 er dagslys, så det er greit uansett, men tror jeg ville gått for 5.0 og 2.0
=)
Litt av problemene med lysrørene er at de avgir veldig lite UV på avstand. Måler man UV indexen 10cm fra røret gir de fra seg oppgitt dose, øker du avstanden derimot så er det forsvinnende lite UV igjen.
Det kan derfor være smart å gå et hakk opp i forhold til det som er anvist på pakkene.

SKal man ha skikkelig UV er ikke rør greien, da bør man heller velge hallogen pærer med uv som f.eks Lucky Reptile Bright Sun og tilsvarende.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skilpadde Får skilpadden for mye mat? Gizmo Slanger, øgler og skilpadder 5 20-10-2009 14:11
Hjelp! Hva kan ha skjedd? Zatii Skorpioner 0 31-05-2009 11:23
Galleriet - Hva har skjedd Frogger Forslag til endringer/forbedringer av siden 4 08-08-2008 22:31
Har månelandingen skjedd? Tarantellen Småprat 7 12-12-2007 14:42
Torturerte skilpadden Bob Miroxx Småprat 11 20-07-2007 19:10

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:37.