"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Skilpadder Lovlig anskaffelse av Leopardskilpadde - oppdrettere?

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-02-2010, 09:25   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Feb 2010
Meldinger: 5
Standard Lovlig anskaffelse av Leopardskilpadde - oppdrettere?

Heisann,

En kjapp introduksjon:

Familiefar til 2 barn. Allergisk som fy, slik at pelskledde dyr ikke kommer på tale i vårt hjem. Er utpreget dyrevenn, og tror at mennesker blir bedre vesen av å ta vare på dyr.
Har nå lest alt vi kan kommer over av skilpadde-materiell i lang tid, og føler oss både fysisk og psykisk klare for å anskaffe oss skilpadder. Det er selvsagt ikke et leketøy for barna, men jeg skal ikke legge under en stol at det også er for barna dette gjøres. Men jeg har ansvaret.

Jeg tror at de skilpaddene som kommer til oss vil få et godt liv, og at vi blir en god familie for skilpaddene.

Så spørsmålet:

Vi har fått tillatelse til Leopard-skilpadder. To stk. Jeg har søkt om to stk da dess mer jeg leste om Leopard-skilpaddene dess mer sikker ble jeg på at disse trives sammen med flere. En oppdretter i danmark solgte (selger ikke lenger) kun parvis da hun mente det samme. Så: Vi er på jakt etter 2 stk!

Men vi ønsker å ha de fra barne-stadium. Er det noen som vet om hvor man kan anskaffe dette lovlig? Jeg har lett etter oppdrettere i sverige og danmark, men ikke funnet noen. Kristiansand dyrepark selger heller ikke.

Alt av hint/hjelp mottas med takk!
H@@kon er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-02-2010, 15:01   #2
Reptilfreak

simentp sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Vest- Agder/ Møre og Romsdal
Meldinger: 561
Blog Entries: 2
Standard

Se litt på repti.net kommer sikkert noen der etterhvert hvis det ikke allerede er noen
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-02-2010, 22:48   #3
Reptilfreak

Medlem siden: May 2009
Sted: Norge
Alder: 23
Meldinger: 44
Standard hmm

Tror du må snakke med mattilsynet dersom du har fått disp til og ha disse paddene , tror ikke man bare kan kjøpe "svart" i norge. Mener og huske ha lest at man må enten fikse det med den lokale dyrebutikken eller eventuelt hente i utlandet og fikse papir arbeidet i tollen. veldig mulig jeg tar feil her da men jeg ville sjekka opp idet , lite vits og ha papirer på at man har lov til og ha dyra så lenge dyra i seg selv er ulovlige !
planken er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-02-2010, 23:59   #4
Reptilfreak

Sted: Oslo
Meldinger: 17
Standard

Så gøy at du har fått tilatelse da!
Kanskje jeg er litt naiv, men tror du virkelig matilsynet vil ta fra han skilpaddene, når han har papirer på at han har lov til å eie dissa. Bare fordi han kjøpte/fikk paddene fra en privatperson ?
Jeg sier ikke at du skal hoppe i det, men uansett Repti.net - Your reptile portal er stedet!

Jeg er ganske sikker på at det blir lovlig med reptiler i Norge snart, tipper faktisk i 2010.
sa noen at jeg er godtroende
cbeye er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-02-2010, 19:40   #5
Reptilfreak

Sted: Norge
Meldinger: 44
Standard tviler jeg og

Personlig tivler jeg også veldig på at de tar dyret om du har papira var ikke sånn jeg mente det , men hele poenget mitt var at de KAN kanskje i teorien gjøre det om de setter de vonde skinnet til ,

Kan hvertfall håpe på lovendring i løpet av de neste par åra håper jeg !
planken er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-02-2010, 11:19   #6
Reptilfreak

Standard

Takker for svar!

Jeg har funnet en i danmark, Irene Kampmann. Anbefalt av en på et dansk forum.

Tenkte å gjøre alt totalt lovlig. Så nå meg jeg finne ut hvordan jeg får dem over grensen.
H@@kon er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-02-2010, 12:00   #7
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Ta kontakt med Mattilsynet, de vil guide deg igjennom prosessen.

Veldig kort fortalt så får du en import tillatelse, deretter henter du dyret og går på rødt når du passerer grensen hvor du må forevise papirene. Etter det er det raskeste vei hjem.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-02-2010, 12:05   #8
Reptilfreak

Standard

Har fått muntlig godkjennelse, får den i posten snart.
Men er det alt? Ikke noe veterinærkontroll i forkant?
H@@kon er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-02-2010, 12:41   #9
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Det tror jeg ikke, men i tilfelle så tipper jeg det gjelder en salmonella test/avførings prøve.
Uansett vil Mattilsynet fortelle deg i detalj hvordan du går frem. Akkurat på dette punktet så er faktisk MT hjelpsomme..
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-02-2010, 15:46   #10
Reptilfreak

Boavennen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sandnes
Meldinger: 345
Blog Entries: 2
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (20)
Standard

Sjekk trådene: Import av Skilpadde på lovlig vis.

Disp. for skilpadde pga pollenallergi?

Har skrevet litt der om hva som trengs.

Bilder av dokumentene finner du i eget bildealbum http://www.reptilfreaks.no/forum/mem...nspapirer.html
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60.
Boavennen er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Syk leopardskilpadde? Hjelp! leopardskilpadde Skilpadder 9 05-01-2010 00:14
Hjelp!!! Syk leopardskilpadde??? leopardskilpadde Skilpadder 21 10-11-2009 17:44
Noen med Leopardskilpadde erfaring... junior Skilpadder 4 05-09-2009 18:05
Leopardskilpadde (geochelone pardalis Christoffer Skilpaddefakta 0 26-09-2008 22:43
lovlig? sirbjerke Småprat 15 14-11-2007 09:11

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:36.