"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30-01-2010, 20:38   #1
Reptilfreak

lompah sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
Meldinger: 1,728
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard Skille kjønn på skillpadde..

Heisann!

Lurer på om når man kan se på klørne til skilpaddene om det er hanne eller hunne? Altså, hvor store er hannene over skallet når du ser at klørne er lengre enn det de ville blitt på ei hunne? Noen som har fulgt med på det?
Svar med sitat
Gammel 31-01-2010, 00:14   #2
Reptilfreak

Medlem siden: May 2009
Sted: Oslo
Alder: 23
Meldinger: 17
Standard

Hmm, godt spørsmål

Men hvilken skilpadde tenker du spessielt på nå?
cbeye er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 31-01-2010, 07:00   #3
Reptilfreak

lompah sin avatar

Standard

Vet ikke helt hva det er jeg har engang, men tenkte på trachemys og pseudemys artene
Svar med sitat
Gammel 06-02-2010, 13:13   #4
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

Trachemys:
Kjønnsmoden alder, 4-10 år gammle, hannens klør skal vist være sinnsyk lange
Svar med sitat
Gammel 06-02-2010, 15:06   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ilder-lady Vis post
Trachemys:
Kjønnsmoden alder, 4-10 år gammle, hannens klør skal vist være sinnsyk lange
Eller du kan se på halen også. Hvis kloakkåpningen er nærmere skallet enn tuppen av halen, er det en hunn, og hvis den er nærmere haletuppen enn skallet så er det en hann. Og hannene har lengre hale da. På undersiden av skallet skal det også gå an å se det men da må de være litt større.

Fant du ikke ut hvilken type skilpadde du hadde da Lompah?
Svar med sitat
Gammel 06-02-2010, 16:17   #6
Reptilfreak

lompah sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post
Eller du kan se på halen også. Hvis kloakkåpningen er nærmere skallet enn tuppen av halen, er det en hunn, og hvis den er nærmere haletuppen enn skallet så er det en hann. Og hannene har lengre hale da. På undersiden av skallet skal det også gå an å se det men da må de være litt større.

Fant du ikke ut hvilken type skilpadde du hadde da Lompah?

Ja, jeg vet dette.. Og det andre som står her, men er det ingen som vet sånn ca hvor stor padda er over skallet når du kan se på klørne hvilket kjønn det er..
Nå har vi bare èn skillpadde, så det er liksom ikke så enkelt å se om analåpningen er langt fra skallet eller nærme.. Kanskje jeg kan ta bilde av det, og la folk her avgjøre det.. For da kan jo de som har skillpadde eller har erfart det, svare på det... Selv synes jeg analåpningen er langt fra skallet.. Men klørne er fremdeles like lange på alle ben.

Njæææ, jeg vet ikke helt. Er ikke helt enig med meg selv enda.. Synes fremdeles den er nærmest pseudemys floridana peninsularis, for har ikke funnet noen annen art som ligner mer Så enn så lenge får den være en slik en
Svar med sitat
Gammel 06-02-2010, 18:55   #7
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Hvor gammel er skilpadden nå egentlig? Edit: og hvor lang forresten?

Fant dette via google:
There are fairly distinct differences between the male and female red eared slider*, but they may not be obvious until the turtle reaches sexual maturity. For males, this is about they time they reach 4 inches in length (about 2-5 years old). Females are sexually mature when they reach 6-7 inches in length (may take 5-7 years).

4 inches= 10 cm ca. og 6 inches= 15 cm ca. ifølge google.
(*Rød øre terrapin visstnok, men vil tro det er samme om du har en annen terrapin.)

Men vil tro 10 cm er når de kan bli kjønnsbestemt. Husker det var rundt den størrelsen da jeg så det på min skilpadde og skifta navn på henne fra Freddy til Frida......
Svar med sitat
Gammel 06-02-2010, 19:35   #8
Reptilfreak

lompah sin avatar

Standard

Sitat:
Hvor gammel er skilpadden nå egentlig? Edit: og hvor lang forresten?

Fant dette via google:
There are fairly distinct differences between the male and female red eared slider*, but they may not be obvious until the turtle reaches sexual maturity. For males, this is about they time they reach 4 inches in length (about 2-5 years old). Females are sexually mature when they reach 6-7 inches in length (may take 5-7 years).

4 inches= 10 cm ca. og 6 inches= 15 cm ca. ifølge google.
(*Rød øre terrapin visstnok, men vil tro det er samme om du har en annen terrapin.)

Men vil tro 10 cm er når de kan bli kjønnsbestemt. Husker det var rundt den størrelsen da jeg så det på min skilpadde og skifta navn på henne fra Freddy til Frida......
Oida, det hørtes ikke bra ut... Den er 13 cm over skallet nå. Målte den nettopp.. Da er det nok hunne da... Æsj Haha, takk for hjelpen
Svar med sitat
Gammel 06-02-2010, 19:54   #9
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Da skal du nok klare å kjønnsbestemme den ja. Sikkert hunne med mindre den har lange negler og lang hale.

13 cm over skallet ja, min var 20 når den var fullvoksen! Gulbuket terrapin visstnok.. Men du hadde vel en annen art som sikkert blir større.

Får jeg spørre hvor stort akvarium du har til den?
Svar med sitat
Gammel 06-02-2010, 20:10   #10
Reptilfreak

lompah sin avatar

Standard

Sitat:
Da skal du nok klare å kjønnsbestemme den ja. Sikkert hunne med mindre den har lange negler og lang hale.

13 cm over skallet ja, min var 20 når den var fullvoksen! Gulbuket terrapin visstnok.. Men du hadde vel en annen art som sikkert blir større.

Får jeg spørre hvor stort akvarium du har til den?

Pokker, håpet så på at det var en hanne Den har ikke særlig lange negler, men synes halen er litt lang.. Skal se om jeg får tatt bilde av bakpartiet å lagt det ut her om noen dager.

Hvis dette er den arten jeg tror det er så blir den 40 cm over skallet hvis det er jente og 30 hvis det er hanne... Så er den det vi tror den er blir den stor!

Den bor for øyeblikket i et 225l akvarie, men har stelt i stand et 300l idag som den skal flyttes over til i løpet av kvelden. Må bare få vannet i riktig temperatur først
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
skillpadde parring? produsenten Skilpadder 0 24-10-2009 19:58
Skilpadde Skillpadde utstyr? produsenten Slanger, øgler og skilpadder 1 23-09-2009 18:33
syk skillpadde???? mariflyfly Skilpadder 3 07-11-2007 14:11

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:36.