"
Gammel 12-01-2010, 21:16   #1
Junior Member

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 2
Exclamation Guløret Terrapinens bosted!

Hei, Jeg har sett litt rundt forbi i forumet og funnet ut UTROLIG mye om guløret terrapiner! Så har jeg noen egne spørsmål om mat og levevilkår, håper virkelig noen kan svare på disse! :

Historien er at jeg ikke får lønn før slutten av måneden så stakkars Barbie må leve i ikke de beste tilstandene til da! så trenger hjelp til improvisasjon om hvordan hun kan få det bra til da.

- Kan hun leve på tunfisk og grønt som basis for til jeg får tak i pellets?

- Kan hun spise tørket frukt?

- Er det mat som hun absolutt IKKE skal ha?

- Varmelampen og pumpen er ødelagt!! Hva skal jeg gjøre for og kontrollere tempen hennes? Hun kan ikke svømme i vannnet hele døgnet i samme temperatur? Vannet står nå på 25,5 grader, er dette for lite?
Også skifter jeg vann annenhver dag til jeg får en skikkelig bra pumpe, hvor lenge kan hun leve uten skiftet vann? (Jeg mater henne i akvariet)

- Hva skal PH - Verdien være i vannet slik det er overlevbart?

- Rengjøring av skillpadden... Har hørt man skal vaske skallet til skilpadden, er dette sant? Og i tilfellet, med hva og hvordan?

Håper dere klarer og svare på disse spørsmålene, vil være livreddene!

Har noen spørsmål som ikke er fult så viktige :

- Finnes det leketøy til skilpadder?

- Hvordan kan man gjøre en skilpadde "kjærig"? Slik den ikke har noe imot mennesker? Hun er ganske vennlig, biter ikke, men av natur selfølgelig ganske skvetten.

- Er det mulig og avle sjøgress på bunnen av akvariet slik hun kan svømme og beite? Og i tilfellet hvordan?

-Når dere måler skilpadden, er det bredden på skallet eller lengden som utgjør hvor stor hun er?

TUSEN TAKK! på forhånd for svarene!
Mvh Turtl.
turtl er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-01-2010, 00:56   #2
Reptilfreak

mr.turtle sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Alder: 22
Meldinger: 385
Standard

Skilpadden kan klare seg veldig fint på tunfisk, frosne reker, grønt og mye mer, så det skal ikke være noe problem!
Mat som hun absolutt ikke bør få er mat som har ligget i lake, som er krydret, rødt kjøtt (litt usikker der) osv. .

Vann tempen er ikke så ille om du klarer å holde den på 25 grader i vannet, til du får fikset det problemet.
De klarer seg en stund uten uvb lampe så lenge de har et godt grunnlag med uvb fra før av.

Skifter du vann annen hver dag så er ikke det noe problem.
ph verdi er jeg ikke sikker på, men mener jeg har hørt rundt 8 eller noe sånt!(?)
Vasking av skall er ikke noe jeg gjør som en rutine, men noen ganger når jeg rengjør kan jeg klø de litt på skallet med fingrene eller en tannbørste som jeg bruker til rengjøringen!

Men uansett, kjøp det du mangler så fort du får lønn da

Sitat:
Opprinnelig postet av turtl Vis post
Hei, Jeg har sett litt rundt forbi i forumet og funnet ut UTROLIG mye om guløret terrapiner! Så har jeg noen egne spørsmål om mat og levevilkår, håper virkelig noen kan svare på disse! :

Historien er at jeg ikke får lønn før slutten av måneden så stakkars Barbie må leve i ikke de beste tilstandene til da! så trenger hjelp til improvisasjon om hvordan hun kan få det bra til da.

- Varmelampen og pumpen er ødelagt!! Hva skal jeg gjøre for og kontrollere tempen hennes? Hun kan ikke svømme i vannnet hele døgnet i samme temperatur? Vannet står nå på 25,5 grader, er dette for lite?
Også skifter jeg vann annenhver dag til jeg får en skikkelig bra pumpe, hvor lenge kan hun leve uten skiftet vann? (Jeg mater henne i akvariet)

- Rengjøring av skillpadden... Har hørt man skal vaske skallet til skilpadden, er dette sant? Og i tilfellet, med hva og hvordan?

Håper dere klarer og svare på disse spørsmålene, vil være livreddene!

Har noen spørsmål som ikke er fult så viktige :

- Hvordan kan man gjøre en skilpadde "kjærig"? Slik den ikke har noe imot mennesker? Hun er ganske vennlig, biter ikke, men av natur selfølgelig ganske skvetten.

- Er det mulig og avle sjøgress på bunnen av akvariet slik hun kan svømme og beite? Og i tilfellet hvordan?

-Når dere måler skilpadden, er det bredden på skallet eller lengden som utgjør hvor stor hun er?

TUSEN TAKK! på forhånd for svarene!
Mvh Turtl.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-01-2010, 03:14   #3
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Du kan sikkert fôre den på litt tunfisk og grønt men jeg ville holdt meg unna tørket frukt, de er tilsatt sukker.
Husk også at padden din trenger calcium for å bygge opp skall og benstruktur.
EN liten boks med pellets koster forresten ikke mer enn en 50 lapp.. Selv om du er blakk så har du sikkert råd til å kjøpe en liten boks.

Sitat:
Det går sikkert bra.. Ville ikke gitt henne høyere temperatur.
Siden pumpen er ødelagt bør du skifte vannet ofte hvor ofte kommer an på hvor stort akvarie du har til den og ikke minst hvor stor den er.. Husk hun driter i vannet og ingen liker å svømme i kloakk.
Når det gjelder varmelampen så går nok det bra om det ikke tar for lang tid før du får lønning. Husk at i tillegg til varmelampe må den også få UV lys.

Sitat:
Normal PH i drikkevann er rundt 7- 7,5 la den være slik så gjør du ikke noe galt.

Sitat:
Det gjør det sikkert, men det er mer morro for deg enn for skilpadden.. tviler egentlig på at skilpadden skjønner hva leketøy er for noe..

Sitat:
Du kan ikke gjøre den kjærlig, skilpadder er ikke kjæledyr i samme forstand som marsvin og kaniner. For skilpadden er du bare en påtvunget nødvendighet som den må ha for å få mat og det stellet den trenger.

Sitat:
Du kan dyrke sjøgress, men du vil ikke få det til å vokse opp før padden har spist det opp igjen..

Selv om du ikke skriver noe om det vil jeg minne om at alle skilpadder trenger calcium og UV lys for å bygge opp skall og beinstruktur. Calsium og riktig lys er like viktig for skilpadden som vann og mat!

Anbefaller også å ta en titt på bøkne som finnes om terrapiner

Sist endret av Frogger; 13-01-2010 kl 03:26.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-01-2010, 08:05   #4
Junior Member

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 2
Standard

Tusen takk for svarene og tipsene Skal ut og kjøpe pellets og varmelys idag
Jeg har UVB Lys til henne Så hun får det hun trenger av det Hvilke mat har calcium i seg? :/
turtl er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-01-2010, 09:24   #5
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Standard

Cacium er som et vitamin, sammen med UV lyset bygger det opp skelettet.
Frogger er offline  
Svar med sitat
Gammel 13-01-2010, 09:30   #6
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
Meldinger: 1,155
Standard

Sitat:
Tusen takk for svarene og tipsene Skal ut og kjøpe pellets og varmelys idag
Jeg har UVB Lys til henne Så hun får det hun trenger av det Hvilke mat har calcium i seg? :/
Calcium får du kjøpt på de fleste dyrebutikker
Enten i pulver eller pellet-form

Poecilotheria-fan!
Devilizer er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
hygiene, mat

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Guløret terrapin lompah Slanger, øgler og skilpadder 4 19-06-2009 11:55
Har du reptiler, og leier bosted? CamStatic Lover og regler 35 26-05-2009 21:50
Er dette en guløret terrapin? mlls Slanger, øgler og skilpadder 13 03-04-2009 19:48
Spørsmål om Guløret Terrapin lompah Slanger, øgler og skilpadder 2 17-02-2009 06:56
Dilbert - en guløret terrapin wen-l Skilpadder 20 03-09-2008 11:02

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:34.