"
Gammel 20-12-2009, 00:17   #1
Junior Member

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Gjøvik / Oppland
Alder: 16
Meldinger: 11
Standard Syk leopardskilpadde? Hjelp!

Jeg lurer på om landskilpadden min er syk. Jeg vet at mange legger skilpaddene sine i dvale om vinteren, men jeg har hørt at det er veldig risikabelt at skilpadden ikke våkner opp igjen. Derfor har ikke jeg gjort det.

Hun bor i et akvarie uten vann. Der har jeg også et lysrør med 30%UVA og 5%UVB.

Hun begynte å bli slappere og slappere. Dette trodde jeg var fordi hun ikke hadde fått lysrøret enda, men nå har hun det men det viser ingen fremgang.

Akvarie står ikke på et varmt rom, og jeg har heller ingen varmelampe. Kan grunnen være at det er for kaldt til henne?

Hun får ingen vitaminer. Bør hun det? Isåfall hvor får jeg tak i det? Får jeg tak i det andre steder (i Norge) utenom internett?

Når hun bader åpner hun øynene, men ikke ellers. I en periode virket det som om hun hadde problemer med å åpne øynene (det virker litt sånn enda). Jeg fikk råd av en person inne her på forumet at jeg skulle kjøpe sterilt vann. Jeg kjøpte sterilt saltvann. Fungerer dette like bra som sterilt vann? Jeg fikk også en link til et middel over internett, men jeg er litt skeptisk til å kjøpe varer over internett, spessiellt når det er utenfor Norske grenser.

Hun har pleid å begynne å spise salaten med en gang jeg legger den frem til henne, men det gjorde hun ikke i dag. Nå er hun løst på gulvet på badet(der det er varmt gulv) for å se hvordan hun reagerer på det. Det eneste hun har gjort er å ligge helt stille på gulvet, men hvis jeg tar på henne eller kommer borti henne, rører hun på bena(så hun er ikke død haha)

Hvis du vet (eller har et forslag) hvorfor hun er så slapp, så plis hjelp meg. Skriv en komentar.

Skriv også en komentar hvis du kan hjelpe meg med litt ny info om øynene hennes. Er dette egentlig normalt?
leopardskilpadde er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-12-2009, 01:27   #2
Reptilfreak

suzanne elita sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: oslo
Meldinger: 109
Standard

Dette blir bare feil, kanskje du skulle googlet litt? Lest litt fakta ark(caresheets)? Ikke minst tatt henne med til veterinær. Her er det mye som ikke stemmer.
suzanne elita er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-12-2009, 13:12   #3
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av suzanne elita Vis post
Dette blir bare feil, kanskje du skulle googlet litt? Lest litt fakta ark(caresheets)? Ikke minst tatt henne med til veterinær. Her er det mye som ikke stemmer.
Jeg har ikke foratått at det har vært noe alvorlig galt før nå. Det er fordi det var først i går hun ikke ville spise(da jeg skrev innlegget over). Det med øynene trodde jeg var noe skilpadder hadde lett for å få.
Har sett på internett i hele dag. Har lest at problemet kan være A-vitamin mangel.
Skal ringe til dyrlege i morgen, fordi de hadde ikke oppe i går og har det ikke i dag heller.

Tror du også at det kan være A-vitamin mangel?
Svar med sitat
Gammel 20-12-2009, 14:02   #4
Guest

Medlem siden: May 2009
Sted: Buskerud, Drammen
Meldinger: 232
Standard

Leopardskilpadde (geochelone pardalis

LES!!!
Her står det du trenger å vite om skillpadda di
stokken er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-12-2009, 14:34   #5
Junior Member

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av stokken Vis post
Leopardskilpadde (geochelone pardalis - Reptilfreaks.no

LES!!!
Her står det du trenger å vite om skillpadda di
Takk for hjelpa Det er koselig at folk hjelper meg. Men vet du hvor jeg får kjøpt vitaminer til dem utenom internett?
Svar med sitat
Gammel 20-12-2009, 15:01   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av leopardskilpadde Vis post
Takk for hjelpa Det er koselig at folk hjelper meg. Men vet du hvor jeg får kjøpt vitaminer til dem utenom internett?
Vitaminer til skilpadder selges i de fleste dyrebutikker.

Kom deg til dyrlegen fortest mulig!
Lailande er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-12-2009, 08:45   #7
Reptilfreak

Galil sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Sted: Buskerud
Meldinger: 1,005
Blog Entries: 1
Standard

På CC marten i Gjøvik så trr jeg dem har Vitaminer
Galil er offline  
Svar med sitat
Gammel 22-12-2009, 00:24   #8
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
Meldinger: 1,155
Blog Entries: 4
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Galil Vis post
På CC marten i Gjøvik så trr jeg dem har Vitaminer
ja mener definitivt jeg har sett det der. Men til hvilket dyr er jeg ikke sikker på.

Poecilotheria-fan!
Devilizer er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-01-2010, 00:13   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Bergen
Alder: 35
Meldinger: 78
Standard hei

har den en skikkelig varmespot da? skal kunne varme seg skikkelig,så den er i stand til å fordøye maten,og kunne <"bade" seg,så de lettere får i gang avføringen om det er vanskelig
denne tråden er gammel nå,men håper virkelig hun har fått varmelampe itillegg til uvb lyset....
tunis(ia) er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-01-2010, 00:14   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Bergen
Alder: 35
Meldinger: 78
Standard glemte en ting

om den skal dvales ,så kan den det av seg selv,spes om det er kaldt i rommet.,men om det ikke er planlagt med hensyn til maten, så har hun enda mat i magen,og da kan den råtne innvendig....
tunis(ia) er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hjelp!!! Syk leopardskilpadde??? leopardskilpadde Skilpadder 21 10-11-2009 17:44
Noen med Leopardskilpadde erfaring... junior Skilpadder 4 05-09-2009 18:05
Leopardskilpadde (geochelone pardalis Christoffer Skilpaddefakta 0 26-09-2008 22:43
Hjelp!!! Jeg trenger seriøst hjelp nå! Chibi Snoker 12 15-03-2007 00:30

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:33.