| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
|
får nå inn 2 skilpadder som er eldre en meg å jeg er 21 år, så vill tippe 23-25 år ca, er en hann og hue.
så jeg lyerer på å ti de er kjønsmodne?
|
|
|
#2 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Da er de kjønnsmodne og vel så det. Man regner at de kan være kjønnsmodne fra treårsalderen, men i hvert fall fra fylte 5 år.
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
vor mange egg kan de legge ?
disse her er vell ikke så lette å kvitte seg med ? eller er de lette å kvitte når de er søte og små?
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2005
|
Dissa skilpaddene kryr det av på salgsiden til repti.net. Dissa er det ikke lett å kvitte seg med når de vokser seg store så om du har tenkt til å begynne å avle på de så tenk deg godt om..
De fleste blir faktisk gitt bort gratis nettopp fordi det kryr av dem..
|
|
|
#5 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Veldig godt poeng fra myraas! Jeg mener at vi så langt det lar seg gjøre bør unngå å avle disse. De er søte når de er små, og da går de nok unna på markedet. Det er derimot de færreste som synes det er artig når de blir 30 cm over skallet, krever 500+ liter akvarium og stinker dritt...særlig ikke når de lever så lenge som de gjør. Mange vansmekter da under uverdige forhold.
Markedet er mettet på disse krabatene, så gjør dem den tjenesten å ikke døm flere til fortapelse
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
var derfor jeg lurte på om unger lett bled solkt sia det kryr av dem
![]() men tror vi legger det til sides jeg
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
i dyrebutikken her har vi reptomin og gammarus.
er det reptomin som er hovedfor og gammarus som lørdagsgodt ? eller omvent ? å når man mater de, skal dette forvinde på en vis tid eller til de er mette ?
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Reptomin kan du gi som hovedfor, men du bør også gi de litt grønt og frukt i tillegg. Dette elsker de, og du kan også gi de sirisser eller andre insekter hvis du har det.
Personlig synes jeg gammarus blir for smått for voksne sumpskilpadder, men det er min mening..
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
ahh, men da kan jeg jo bare gi de epler, salat, agurk osv
+ reptomin skal dette blandes eller gi ver for seg ? så de skal alså spise til de blir mette?
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Behøver ikke gi grønt osv hver dag (annen hver dag kanskje?), jeg gjorde ikke det. Gi de mat så de får spist nok, forskjellig fra skilpadde til skilpadde. Du får nesten prøve deg fram. De legger fort på seg om de får for mye etter min erfaring.
EDIT: Men la oss si at du gir 20 sticks (om repto-min er slike sticks eller pellets? Husker ikke) og noe annet i tillegg hver dag?
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skilpadde hvor mye mat skal man gi en rødøret terrapin | Marthemora | Slanger, øgler og skilpadder | 10 | 21-11-2008 16:19 |
| rødøret terrapin noen andre som har?! | Marthemora | Småprat | 2 | 18-11-2008 20:24 |
| Rødøret terrapin | Waterboy | Skilpadder | 6 | 19-05-2008 21:38 |
| rødøret terrapin -forvirra ! | Mathias Woodss | Skilpadder | 29 | 31-03-2008 20:57 |