| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
|
Hei. jeg har 2 stk treknølskilpadde, men som jeg har sagt tidligere er den ene ganske slapp. Men jeg begynner å lure på om den er syk, fordi det ligger av og til små blodflekker på plattformen, og det er nesten bare den "syke"som ligger der, så jeg regner med det kommer fra den. den har ingen sår på kroppen, så jeg tror kansje den driter blod i såfall, men er ikke sikker.
Jeg har også lagt merke til at den ikke har spist så mye i det siste, den reagerer mye mindre på maten enn den andre, som også har vokst seg dobbelt så stor som denne. Men når den er ute å går på sandbunnen så ser jeg at den leter etter mat i sanden, så kansje jeg skal prøve med en annen type mat? Bruker pellets nå. Den har også noe problemer kjeven, eller "leppene". De er på en måte litt deformert. Ligner litt på den sykdommen hos oss mennesker der leppa er skev på en måte, hvis dere forstår. Når begge to var ca like store, merket jeg at den "syke" hadde mer problemer med å få spist opp maten sin enn den andre, noe som den fortsatt har som sikkert var pga dette. Jeg har tenkt på å gå til dyrelegen med den, men føler ikke det er så mye med tanke på at de er ulovelige, og da har de vel ikke noe serlig kunnskap om dem heller skulle jeg tro. Eller tar jeg helt feil nå? Men hvis noen vet om noen dyreleger i Stavanger/Sandnes området med peiling på reptil, og som ikke anmelder det, så si ifra!=) Er det noen her som har peiling på hva dette kan være, eller hva jeg kan gjøre med det? Tusen takk for svar |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Sted: Bergen
Alder: 35
|
jeg ville først dratt til dyrlegen med skilpadden,det går an å ringe litt rundt for å høre om de har noe erfaring med skilpadder...
jeg var selv hos dyrlegen,viste seg at jeg hadde lest meg til mer info en dyrlegen kunne,hun jeg skulle til,var i permisjon... tror ikke generelt at de roper på mattilsynet ved synet av en skilpadde,da er det andre arter som er mer aktuelle... min fikk en vitamin sprøyte,og en ny en uke etter,kostet flesk,men dyret kvikknet til hadde ikke rette lyset til den,. rart hvordan den ene fungerte godt men ikke den andre...,så uva og uvb (spes) lys er viktig...om de er syke så spiser de lett sand.ant for å prøve å rense magen selv.... prøv med variert mat,og i små biter så den klarer å få i seg det... men det kan godt hende det hjelper med en slik vitamin sprøyte,min var propell i tiden etter...,tidligere ville den bare sove i skyggen,og ikke sole seg eller noe... men ta en tur til dyrlegen,kan gi den noe om den har parasitter i magen eller noe,og fikse nebbet om det er spise problemer den har lykke til og håper den blir bra
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
men idag fikk jeg den til å spise en hel mark, ikke så stor da men.. også spiste den noen pellets også, så jeg tror det går bedre med den, så jeg venter litt med å gå til legen tror jeg, men hvis jeg ser noe mer blod tar jeg nåkk turen. Men jeg kjøpte ny lyspære til den sist uke, å på pakken står det 100 w daylight spot, sunglo baskingspot, stimulates natural behaviour through UVA rays. Er dette rett pære? den tilbringer ihvertfall masse tid under den
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
|
det er bare en varmespot det der, du bør ha et rør med uvb også
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
|
Hmm, sikker? det står jo at det er UVA stråler, å han i dyrebutikken sa at det var dette lyset jeg skulle bruke, hvis jeg skulle ha uv lys til sumpskilpadde.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
litt uva ja, men ikke uvb, de trenger begge deler, men jeg vil si at uvb er viktigst.
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
Okay. den forrige pæra jeg hadde var uvb husker jeg, så jeg får kjøpe meg en ny av den idag da. men er jeg nødt å ha 2 lamper da? en med uvb og en med uva? Eller holder det hvis jeg kun bruker en uvb-pære?
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
De trenger begge!
Dog er jeg ikke sikker på om du kan få begge deler i disse uv-b pærene ![]() Selv har jeg uv-b lysrør og varmespot pære med uv-a.
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| syk skilpadde? | Leon07 | Helse og sykdommer hos reptiler | 10 | 03-03-2010 16:53 |
| Skilpadde? | Malin | Skilpadder | 9 | 26-05-2009 13:02 |
| en skilpadde i hus....... | frida | Skilpadder | 12 | 30-06-2008 21:19 |
| Skilpadde | emil | Skilpadder | 1 | 06-10-2007 07:56 |
| Leo vs skilpadde | Tarantellen | Gekkoer | 15 | 29-06-2007 21:28 |