"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 21-09-2009, 06:34   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Mar 2009
Meldinger: 97
Standard lite aktiv treknøl skilpadde

Heisann! jeg har 2 ganske små treknølskilpadder, men de ligger for det meste i ro hele dagen. Blir de mer aktive med alderen, eller er det bare mine som er veldig slakke? Jeg ser den største av de er ute å vandrer litt av og til, men med en gang den ser meg så forsvinner den tilbake til hjemmeplassen sin
Smiley er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-09-2009, 18:26   #2
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

Små har lett for å vere litt nervøse.
Men hvordan er habbitatet hos småtassan?
spiser dem godt nor du forer?
Svar med sitat
Gammel 23-09-2009, 13:46   #3
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ilder-lady Vis post
Små har lett for å vere litt nervøse.
Men hvordan er habbitatet hos småtassan?
spiser dem godt nor du forer?
Okay=) Du kan se bilde av akvariet deres på Fotoforum Ellers har de en temperatur på 25-26 grader i vannet og akuratt nå er ph'en i vannet ca 7,5 til 8, men jeg har kjøpt sånn "ph down" i dyrebutikken. De spiser godt når jeg forer ja, men igår begynte jeg med å fore dem i en egen boks, for å prøve å få de litt tammere, men da spiste de ikke så veldig mye. Men de blir nåkk fort vant til det får jeg håpe=)
Smiley er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 23-09-2009, 16:08   #4
Reptilfreak

Pekken sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
Meldinger: 488
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Smiley Vis post
Okay=) akuratt nå er ph'en i vannet ca 7,5 til 8, men jeg har kjøpt sånn "ph down" i dyrebutikken.
Jeg anbefaler deg å slutte med dette, 7,5 - 8,5 er mye bedre enn lavere ph.
Skal du likevel ha ned ph'en så er det bare å sette inn noen røtter, isteden for kjemikaler.
Jeg har kalkpulver i vannet hos min for å holde ph'en oppe.

Pekken er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-09-2009, 16:49   #5
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Pekken Vis post
Jeg anbefaler deg å slutte med dette, 7,5 - 8,5 er mye bedre enn lavere ph.
Skal du likevel ha ned ph'en så er det bare å sette inn noen røtter, isteden for kjemikaler.
Jeg har kalkpulver i vannet hos min for å holde ph'en oppe.
Åja, det var jo greit Leste et faktablad på repti.net at de skulle ha en ph på 6-6,5 så det var derfor jeg skulle senke ph.

Takk for svar da, ilder-lady og Pekken =D
Smiley er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-09-2009, 17:54   #6
Reptilfreak

ilder-lady sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Sted: Hordaland
Alder: 31
Meldinger: 653
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Smiley Vis post
Okay=) Du kan se bilde av akvariet deres på Fotoforum Ellers har de en temperatur på 25-26 grader i vannet og akuratt nå er ph'en i vannet ca 7,5 til 8, men jeg har kjøpt sånn "ph down" i dyrebutikken. De spiser godt når jeg forer ja, men igår begynte jeg med å fore dem i en egen boks, for å prøve å få de litt tammere, men da spiste de ikke så veldig mye. Men de blir nåkk fort vant til det får jeg håpe=)
Vær ops på at nor du tar dem i en boks for å fore dem, gjør dem sykisk stressa.
Svaret er nok tålmodighet. Gi dem litt tid.
dei blir nok vane med foringsrutiner dine ettervert.
Svar med sitat
Gammel 23-09-2009, 20:15   #7
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ilder-lady Vis post
Vær ops på at nor du tar dem i en boks for å fore dem, gjør dem sykisk stressa.
Svaret er nok tålmodighet. Gi dem litt tid.
dei blir nok vane med foringsrutiner dine ettervert.
Hmm..har lest mange plasser at de anbefaler å mate dem i en egen boks, for da blir det mindre dritt i vannet og at de blir vant til at jeg løfter dem opp, fordi de får mat etterpå. Men jeg bør altså bare mate dem i akvariet slik at de ikke blir stressa?
De er ikke redde for å spise fra fingrene mine når jeg mater dem i akvariet, men de jemmer seg alltid når jeg går forbi akvariet, så det er jo litt synd^^
Smiley er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-09-2009, 14:24   #8
Reptilfreak

Pekken sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
Meldinger: 488
Standard

Treknøler griser ikke så mye som terapiner, jeg mater mine i karet, men når jeg hadde terapiner så ble de matet i balje.

De blir nok stresset om de ikke er vandt med håndtering, men vender seg fort til dette, så lenge de spiser mat når de blir tatt ut så går det nok helt greit, men rører de ikke maten så hadde jeg bare matet i karet.

Pekken er offline  
Svar med sitat
Gammel 24-09-2009, 17:19   #9
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Pekken Vis post
Treknøler griser ikke så mye som terapiner, jeg mater mine i karet, men når jeg hadde terapiner så ble de matet i balje.

De blir nok stresset om de ikke er vandt med håndtering, men vender seg fort til dette, så lenge de spiser mat når de blir tatt ut så går det nok helt greit, men rører de ikke maten så hadde jeg bare matet i karet.
Jeg har matet de i en egen boks tre dager på rad nå, å merker at de spiser mer å er mindre nervøse, så jeg kommer til å fortsette med dette, i hvertfall i en stund til
Smiley er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-09-2009, 15:04   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 13
Standard

Jeg har 2 stk av denne arten, jeg mater i egen beholder og det har jeg gjort hele tida mens jeg har hatt dem (3 år+). Tror ikke de blir nevneverdig plaget av stress fordi de spiser utenfor tanken ... det blir jo en ren vane for dem og de venner seg snart til at ut av tanken er noe positivt fordi da får man mat. Begge mine blir helt ville når de får se spisebalja si.

Jeg hadde også tidligere en halvvoksen av denne arten, og han var veldig engstelig med det første jeg fikk ham, men sluttet ganske snart å være redd for mennesker etter å ha blitt håndmatet en stund. Da lærte han å forbinde noe positivt med tobeiningen.

Jeg sier ikke med det at det er noe mål i seg selv at reptiler lærer seg å like folk ... men jeg mener at når de lever i fangenskap og er nødt til å ha kontakt med mennesker, så er det til deres eget beste at de lærer seg å ikke være redde for oss. IMO så betyr det mindre stress for dyra, de trenger ikke å bli redde hver gang eier eller andre nærmer seg.

Og som så sagt så er det min erfaring at håndmating er en veldig fin ting for å lære en liten Chinemys at mennesker ikke er farlige.
Leisha_Camden er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Treknølskilpadde Smiley Skilpadder 15 13-09-2010 09:42
Skilpadde lite aktiv og flasser på skallet. Gsm Slanger, øgler og skilpadder 28 28-03-2009 23:08
Hvor aktiv er folk på Reptilfreaks? Tarantellen Småprat 21 15-11-2007 20:03
Litte aktiv skilpadde Skilpadder 6 31-10-2007 21:55
treknøl skilpadde(Chinemys reevesii )? smurfi66 Skilpadder 4 07-07-2006 20:52

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:28.