"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-09-2009, 18:16   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Aug 2009
Meldinger: 11
Standard Hvilken art er skilpadden min?

Hei her er bildene av skilpaddene... Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvem rase dette er ? Den er jo litt rød under begge øynene hvertfall og litt gul under... synes den ligner på mange andre arter der ute men klarer ikke og fastslå det med nøyaktighet så noen som har peiling?

Lurer også på om noen kan fortelle meg sånn ca størrelse på denne når den blir fullvoksen?

Den er ikke så stor nå kanskje rundt 4 cm i diameter ca...

Takk på fohånd !
Vedlagte bilder

Dirtytree er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-09-2009, 18:21   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2009
Alder: 14
Meldinger: 19
Standard

ser ut som en guløret terapin, er ikke sikker aner egentlig ingenting om skillpadder, men vist det er en terapin
blir den nokk 30-40cm lang, og stanker når de blir fullvoksne.
lilleloffen er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 01-09-2009, 18:53   #3
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Ikke godt å si på en så liten tass. Den vanligste arten er rød- eller guløret terrapin, så sjansene er store for at det er enten eller
Svar med sitat
Gammel 01-09-2009, 19:24   #4
Reptilfreak

david gabrielsen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Sted: i et hus som er på planeten jora
Alder: 18
Meldinger: 720
Blog Entries: 11
Standard

det der er garantert en rød øret terrapin.for det kan man se på den fleken med rød på hodet.for gul øret terrapin er hun gul og lit svartlig på hodet
Svar med sitat
Gammel 02-09-2009, 14:48   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard

Som David sier; rødøret terrapin. Eller Trachemys scripta elegans. Fargen er veldig kraftig når den er så liten, men vil nok avta litt med årene (som regel, ikke nødvendigvis alltid - sett rødører med kraftige farger som er flere år gamle).
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-09-2009, 21:22   #6
Reptilfreak

Standard

fortsatt så er det ingen som kan fortelle meg med nøyaktighet at det er den arten ?

Men en jeg kjenner fikk en skilpadde ifra Kina, den var rødøyet under begge øynene men har vell levet i snart 7 - 10 år tipper jeg den er ikke i nærheten av en fulvoksen han tarapin
Dirtytree er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-09-2009, 21:32   #7
-
Admin

DanFekar sin avatar

Standard

Hvor har du fått den fra? Rødørete terrapiner er som sagt de aller vanligste vannskilpaddene i fangeskap her i landet, så det er svært sannsynlig at det er en slik. Ingen kan gi en 100% sikker identifikasjon fra bilder, særlig ikke på så unge individer.

Rød- og guløret terrapin er samme art

Sist endret av DanFekar; 02-09-2009 kl 21:49. Begrunnelse: skrivefeil
DanFekar er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-09-2009, 22:08   #8
Reptilfreak

Standard

Okey klart det. Ja art er greit nok, jeg lurer vell egentlig på om det kunne være en annen en rød øyet terrapin. Jeg kjøpte den i Hellas, på krata... Jeg glemte og spørre om det latinskenavet på padden i sjappa...

Derfor jeg lurer så fælt
Dirtytree er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-09-2009, 22:21   #9
-
Admin

DanFekar sin avatar

Standard

Det er øret som er rødt, ikke øyet

Det er vel mulig at det kan være en annen art ja, men det ser absolutt ut som en rødøret en. Kikket i flere dyrebutikker på Kreta (Chania) da jeg var der for 3 år siden, og av skilpadder så var det utelukkende rødørete terrapiner som var i salg der. Av andre reptiler gikk det helst i grønne iguanbabyer og halvdøde kameleoner av ukjent art

Jeg anbefaler deg å holde den som en rødøret terrapin, og ville ikke blitt overrasket hvis den blir 30cm over skallet
Svar med sitat
Gammel 03-09-2009, 13:25   #10
Reptilfreak

Standard

okey tusen takk ! Ja de er rødøret begge to... Men det er hunnen som kan bli så stor over skallet ?
Dirtytree er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hvilken rase er skilpadden min Iris&Skilpadda Skilpadder 24 04-09-2008 19:16
Lampe til skilpadden sedja Skilpadder 1 16-06-2008 18:40
Denne skilpadden måtte dø. fanden Media 2 05-02-2008 18:06
Torturerte skilpadden Bob Miroxx Småprat 11 20-07-2007 19:10
Skilpadden Chili millejinta87 Skilpadder 1 02-01-2007 10:32

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:28.