"
Gammel 02-08-2009, 18:21   #1
Reptilfreak

Medlem siden: May 2009
Alder: 21
Meldinger: 27
Question terrarie til skilpadde

Hei.. jeg bygger selv et terrarie til landskilpadde.. men da jeg var i en svensk dyrebutikk, sa damen som jobbet der at man kan bruke kaninbur.. Er dette sant?
Jeg har kaninbur her hjemme men vet ikke om det godt nok til en skilpadde
Hvordan kan jeg gjøre det så det ikke trekker? Jeg vil jo ikke gjøre skilpadder syke..

Kan dere eventuelt forklare for meg hvordan jeg kan bruke dette kaninburet? Kanskje det passer bedre som underlag?

Mvh,
Malin
Malin er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-08-2009, 10:03   #2
Junior Member

Medlem siden: Aug 2009
Alder: 24
Meldinger: 5
Standard

Nå vet ikke jeg helt hvordan dette kaninburet ser ut osv. Hva slags skilpadde er det snakk om, og hvor gammel (stor) er den? Sånn egentlig, så kan alt brukes for skilpadder, men må bare passe på at alle behov blir tilfredsstilt. Du vet det sikkert, men de trenger tilstrekkelig med varme, helst ett litt varemere sted slik at de selv kan regulere hvor varmt de vil ha det ved å flytte seg lenger bort fra varmekilden. I tillegg må de ha UVB/A stråler for skjelettet/skallet osv. En fin liten plass å sove på, gjerne to, helst også et underlag hvor de kan grave seg ned. På toppen av dette følger jo selvføgelig mat vann osv. men dette har ikke noen direkte sammenheng med terrariet.

Dersom disse kravene oppfylles er det det samme om terrariet er av papp, plast, metall, stein, tre.....osv. MEN, som nevnt er de dyktige gravere og vil fort kunne grave seg gjennom litt papp eller lignende.
alee er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-08-2009, 20:57   #3
Reptilfreak

Standard

Det er snakk om landskilpadder.. (testudo hermanni/gresk landskilpadde)
Kaninburet er av grønn plast. Muligens 300 - 400 l.. 10 - 20 cm høyt

Vet de trenger varme og sånn, men er redd for at det kanskje ikke er høyt nok.. Vil jo ikke at det skl trekke..
Men kan jo bruke buret som underlag og spikre palnker rundt.. Har masse utsyr her hjemme, men mangler UV-lamper og varmelamper..
Hvor kan man få kjøpt kalk og vitaminer til landskilpadde?
Malin er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-08-2009, 11:26   #4
Junior Member

Medlem siden: Aug 2009
Alder: 24
Meldinger: 5
Standard

Det er altså et slikt et med "gittertak" rundt? Hadde selv et slikt et til min testudo hermanni, og da taket ikke var på så klarte den å klatre over, de er ivrige klatrere og kan fint komme seg over høyder like høye som seg selv, til og med høyere. Men det er vel kanskje ikke problemet.

Men det eneste problemet jeg ser for meg er at det vil være vanskelig å holde på temperaturen dersom det trekker, men høres jo ut som du klarer å fikse dette på en måte. Planker, plater, glass, samme det egentlig, bare prøve å tenke mest mulig praktisk.
Svar med sitat
Gammel 04-08-2009, 23:55   #5
Reptilfreak

Rawhin sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Sted: Hadeland, Oppland
Meldinger: 568
Blog Entries: 12
Standard

du husker jo turen vår til Spania. der så vi begge at det var skilpadder i kaninbur som ble solgt på Las Ramblas. tyder på at det er fullt mulig å bruke det. som det ble nevnt over, så er det det samme hva du bruker så lenge alle krav blir tilfredsstilt, og sånn netting.... jeg må si at det holder relativt dårlig på varme og fukt. da er kanskje ikke netting tingen.

du kan bruke bunnen og lage en høyere vegg med hønsenetting eller noe som du stiver opp med planker? du kan kle denne nettingen med plastik, søplesekker, planker eller hva som enn passer deg for å hindre trekk.

eller du kan bare ta mål av den og lage passende vegger av tre. det sto jo et annet innlegg her et sted at de ikke skulle kunne se ut, for da ville de gå dit, og de kunne bli stresset/frustrert over at de ikke kommer dit de vil.

å skru sammen noen planker av tre tar bare et par min, og da kan du fylle opp hele selve kaninburet med substrat, så den kan grave så mye den vil. bare pass på å få det tett nede ved plastiken. silikon er tingen bare la de farlige gassene få dampe vekk i noen dager før du fyller opp med jord og stein og stokk og skilpadde

sikker på at plasten er solid nok til å holde hele greia? kunne være lurt å støtte opp plasten med noen ekstra planker. kle den opp utvendig, hvis du skjønner. da har den jo torven i plast som ikke råtner. tre råtner hvis det er fuktig over lang tid (tre + fukt + varme - sirkulasjon = mugg/råte). det skal jo være varmt hos disse, så er kanskje ikke så fuktig. og den grønne plasten er vel kanskje ikke så pen maling/beis/lakk for et penere utseende

jeg har sagt før at jeg kan jo komme og hjelpe deg? bare ha sag, drill, skruer, planker, tommestokk og diverse andre typer verktøy klart så kan jeg gjerne ta en tur
Rawhin er online nå  
Svar med sitat
Gammel 05-08-2009, 16:24   #6
Reptilfreak

Standard

Ja, det er bare å komme å hjelpe til ^^ Da får du jo også se hvordan kaninburet ser ut..
Jeg har all mulig utstyr.. Til og med glass og silikon har jeg
Send melding når det passer å komme..
Malin er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-08-2009, 16:35   #7
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Er vel noe slikt som dette du trenger?

Royce Reptile Tortoise Table

Altså lage selv..
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-08-2009, 16:39   #8
Reptilfreak

Standard

Kan landskilpadden klatre ut av en slikt bur allan?
Malin er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-08-2009, 16:43   #9
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Er folk her inne som har slike,så det går vel greit.
Må nok ta hensyn til klatringen når du innreder.

(jeg har ikke selv,men har sett de i bruk)
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 05-08-2009, 16:46   #10
Reptilfreak

Standard

OK Takk for alle gode råd
Malin er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skilpadde? Malin Skilpadder 9 26-05-2009 13:02
Terrarie til skilpadde! Noen som har erfaring? ElHein Terrarier 17 30-03-2009 14:54
Leo vs skilpadde Tarantellen Gekkoer 15 29-06-2007 21:28
terrarie til russisk skilpadde/ alle de normale land paddene reptildude Terrarier 2 05-06-2007 16:12

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:26.