| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jul 2009
Sted: Italia
|
Hei. Jeg hàper det er noen her inne som kan hjelpe meg men noen gode ràd. Er litt fortvilet og urolig.. Jeg har for ca 1 mnd siden kjòpt meg min 2 vannskilpadde. Den dere kan se pà mitt profilbilde (Arturo). Jeg har en annen som jeg har hatt siden oktober i fjor (Rosy). Den fòrste spiser,svòmmer,koser seg,vokser og alt er bare topp.. Men nà som jeg har fàtt den andre i hus skjònner jeg ingenting.. De 2 fòrste ukene gikk ting bra. Den svòmte mye og var aktiv ut og inn av vannet. Og spiste noe.. Men nà ligger den bare oppà steinen eller oppà trebiten og sover fra morgen til kveld. Spiser ingenting. Kan ta en tygg av det jeg ligger oppi og sà krabbe opp pà land igjen.. Jeg bor i utlandet og har god tilgang pà naturlige solstràler og varme. Jeg setter den ut av og til,med halvt om halvt sol og skygge.. Men skallet er blitt mykt og den ser tynn ut...Jeg vet ikke hva jeg gjòr feil eller om det er bare den som ikke har det bra. Bruker ogsà vitamindràper i vannet 2 ganger i uken..Hàper pà raskt svar fra noen som vet.. Pà forhànd takk... |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Den har D-vitaminmangel, og trenger kalk og UVB-lys, raskt!
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
|
Kalk blir det i form av tabletter? Og hvorfor har den andre klart seg gjennom vinter uten lampe? De sa pà butikken her nede at solen ute var mer enn nok...
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Sola ute ER mer enn nok, så lenge det ikke er noe glass mellom. Er det en glassrute/akvarievegg mellom dyret og sola, kan den like gjerne stå i skyggen.
UVB-lys, D-vitamin, varme og kalk er litt tricky å få til. For å lage skall må dyrene ha kalk, men de kan ikke ta opp og bruke kalk uten at de har nok D-vitamin (samme som for mennesker). De danner D-vitamin når de får UVB-lys på kroppen (altså ute uten glass eller fra en UVB-lampe). De må også være tilstrekkelig varme for at de skal kunne danne D-vitamin og metabolisere kalk, rundt 23 grader for voksne. I de fleste tilfeller trenger de en varmespott. De trenger dessuten en varmespott for å tørke seg av og til. Den store skilpadden din kan ha hatt godt med D-vitemin og kalk fra før av, mens den lille ikke har hatt "fulle lagere". Krypdyr har langsom fordøyelse og kan seile lenge på lagrene sine. Egnet kalkrik mat er reker med skall og hvalsprø (cuttlebone). UVB-lys fåes i de fleste vellassorterte dyrebutikker.
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
|
Hei tusen takk for ditt utfyllende svar..
Arturo har det àpent under solen og ikke noe glass eller noe som skygger.. Men han bare ligger der og ser helt slapp ut. Men har sett at hvis jeg tar akvariet ut, sà dupper han ned i vannet litt av og til. Men kommer fort opp pà steinen igjen.. Han viser ikke mye interesse til à spise. Og jeg vil pròve alt. Men reker med skall?? De smà tòrkede som er egnet til skilpadder eller slike som vi spiser? (da kokt eller rà) Han fàr det inn i munnen, tgger noen ganger og sà kommer det ut igjen og sà pròver han à fà fatt, men han glipper og da gir han seg.. Og sà er det opp pà steinen igjen og samme skjer.. Han ligger der à sover i mange,mange timer... Har ogsà varmekabel i vannet, men slàr den av nàr han er ute i solen for ellers blir vannet kokende varmt renger jeg med... Hàper jeg kan fà til à "redde" Arturo med disse gode ràdene. Takk
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Junior Member
|
Jeg synes kanskje det er litt rart à bli glad for à se besj fra skilpaddene. Men nàr jeg tidligere sà at Arturo hadde besjet littegrann ble jeg glad. Fòler at det er ett godt tegn. Selvom jeg aldri ser at han spiser, tror jeg han gjòr det i "smug"
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
|
De trenger UV-lys hele livet. Skallet vokser hele tiden (slik som neglene våre).
Hvis dyret har rett temperatur og direkte sollys, er det trolig et eller annet problem som gjør at han ikke får i seg kalk. Du sier han ikke spiser, og det kan være årsaken. Rekene jeg gir mine skilpadder av ogf til er vanlige ishavsreker, slike du får kjøpt på butikken. De går ned med hode og hale.
|
|
|
#8 |
|
Junior Member
|
àh jeg er kjempe glad.. Jeg var tilbake pà dyrebutikken i gàr. Kjòpte ferske/frosne gammerus for skilpadder. Drysset pà kalkpulver (for reptiler) og han spiste hele 2 stk. Og har hatt avfòring igjen
![]() I dag har han vert ute i solen noen timer og beveget seg opp og ned av vannet ettersom han ville kjòle seg ned.. Er ikke mye vàken men jeg ser bedring og det er kjempe kjekt.. Tusen takk for gode tips
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Kjempefint! Håper det går seg til nå. Hold oss oppdatert!
|
|
|
#10 |
|
Junior Member
|
Da sovnet min lille skjònne Arturo stille inn i gàr ettermiddag. Han har ikke hatt det bra lenge og jeg har gjort alt jeg kunne.. Stakkars liten... RIP!!
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||