"
Gammel 11-07-2009, 02:38   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2009
Meldinger: 2
Question Vannskilpadde om natten

Jeg har nettopp fått en vannskilpadde, og dette er helt nytt for meg..
Det er en Guløret terrapin, en hann som er ca 3 år gammel..

Det jeg lurer på er hva som er best for den om natten..
Forrige eier pleide å ha den liggende på gulvet med varmekabler på badet om natten..
Noe jeg syntes høres unaturlig ut, da den skal ha tilgang på vann om det blir for varmt eller den blir redd for noe..
Etter det jeg selv mener og har forstått, så skal han være i akvariet om natten oxo..

Han har en fin brygge som er lett å klatre opp på, der han har både UV-lys og varmelampe..
Men jeg har ennå ikke sett han sove der om natten eller dagen..
Om natten holder han ett frambein på brygga mens han flyter i 45 graders vinkel ned i vannet..
Er dette normalt eller skal de legge seg på land om natten?

Mulig det er fordi han ikke har tilpasset seg det nye akvariet ennå?
Men grunnen til at jeg lurer på dette, er fordi jeg har hørt om noen som hadde en vannskilpadde som druknet over natten fordi den ikke kom seg opp på land..
Gizmo er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-07-2009, 07:41   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gizmo Vis post
Jeg har nettopp fått en vannskilpadde, og dette er helt nytt for meg..
Det er en Guløret terrapin, en hann som er ca 3 år gammel..

Det jeg lurer på er hva som er best for den om natten..
Forrige eier pleide å ha den liggende på gulvet med varmekabler på badet om natten..
Noe jeg syntes høres unaturlig ut, da den skal ha tilgang på vann om det blir for varmt eller den blir redd for noe..
Etter det jeg selv mener og har forstått, så skal han være i akvariet om natten oxo..

Han har en fin brygge som er lett å klatre opp på, der han har både UV-lys og varmelampe..
Men jeg har ennå ikke sett han sove der om natten eller dagen..
Om natten holder han ett frambein på brygga mens han flyter i 45 graders vinkel ned i vannet..
Er dette normalt eller skal de legge seg på land om natten?

Mulig det er fordi han ikke har tilpasset seg det nye akvariet ennå?
Men grunnen til at jeg lurer på dette, er fordi jeg har hørt om noen som hadde en vannskilpadde som druknet over natten fordi den ikke kom seg opp på land..

Ja de kan desverre drukne om de ikke kommer seg opp. MEN så lenge de har tilgang på land, så er alt bra. Disse tassene klarer å fylle seg med luft og holde seg flytende ved hjelp av et bein slik som din. Har sett det mange ganger på de jeg hadde.
Det er helt normalt. Det varierer fra individ til individ.

Dette er en vannskilpadde, og du har helt rett i at det er unaturlig med gulv og varmekabler. Disse dyrene er tilpasset kjøligere klima enn sine landvandrene slekninger, og kan faktisk stryke med om man er riktig uheldig med temp på gulvet. (Varmelampen din kan faktisk gjøre at han synes det er for varmt på bryggen.)

Men om du har mulighet, så lag to steder han kan krabbe opp. En med lys og varme, og en uten. Hvis du ikke har mulighet til dette, så skru av varmelampen om natten.

Lykke til
Lailande er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-07-2009, 11:22   #3
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Vannskilpadder vil vanligvis sove i vann om natten (det er litt variasjon, både mellom artene og individuelt). De trenger et sted å stå der de kan ha føttene i bunnen og samtidig hodet i vannflaten, slik som du beskrev med 45 graders vinkel. Mine har god tilgang både på land og vann, og foretrekker å sove slik.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er online nå  
Svar med sitat
Gammel 28-09-2009, 15:43   #4
Reptilfreak

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Oslo
Meldinger: 13
Standard

Dette er en litt gammel tråd, men fikk lyst til å svare.

Ingen grunn til at skilpadder skal sove noe annet sted enn i akvariet sitt. De kan sove både på land, 'hengende' fra landdelen slik OP beskriver, eller under vann. Jeg har tre stk og av dem sover 2 på land og 1 under vann. Hvis de føler seg usikre i miljøet sitt, ikke 100% trygge, vil de ofte ønske å sove i vann, da de føler seg tryggere der enn på land. Dette trenger ikke være noe negativt, de har jo sine personligheter de også og noen er litt mer nervøse enn andre.

Angående det med at ferskvannsskilpadder drukner, så er det så sjeldent og det skal så mye til før det skjer med voksne dyr at det er ikke noe man trenger å bekymre seg om. Selvsagt såfremt man ikke har noe i tanken som dyrene kan sette seg fast i. Det er hvis de av en eller annen grunn får panikk at farlige situasjoner kan oppstå. Disse dyrene har en utrolig evne til å holde pusten under vann (det mest ekstreme tilfellet jeg har hørt om klarte det i over 30 timer, det var en Chrysemys-hunn) og de er også i stand til å utvinne en viss mengde oksygen fra vann gjennom slimhinner i svelget og kloakkpassasjen. Naturen er forunderlig.
Leisha_Camden er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Vannskilpadde lazor Skilpadder 16 06-12-2007 08:02
ha varmelampen på om natten? Sistine Øgler 2 18-09-2007 13:30
Temperaturen til Mantis Religiosa om natten +litt andre spr. Olliw Knelere 2 24-04-2007 03:20
Vannskilpadde ischanche Skilpadder 10 09-07-2006 12:12

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:23.