"
Gammel 22-06-2009, 21:37   #1
Junior Member

Medlem siden: Jun 2009
Alder: 22
Meldinger: 3
Standard Soling av Treknøl

Heisann. Jeg har en 5mnd gammel treknøl skilpadde. Jeg har lest alt jeg har funnet av informasjon og jeg har nå et aquarium med flytebrygge, uv lys og varmelampe. Det som begynner å bekymre meg er at skilpadden fortsatt ikke har turt å gå opp på land. Han soler seg ikke og etter som jeg har forstått er dette dumt for skallet siden han trenger kalk. Noen som har noen tips? skal jeg tvangssole eller gi han kalk i kosten? jeg har hatt han en stund så han burde være vant med aquariet nå. Håper dre kan gi meg noen tips
Mats9 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-06-2009, 22:22   #2
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Bergen
Alder: 35
Meldinger: 78
Standard hei

har ikke så mye peiling på slike,men ville bare forsikre meg om at du hadde rett uv lys? uva og uvb?
tunis(ia) er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-06-2009, 22:38   #3
Junior Member

Standard

Ja, er ganske sikker. Jeg har en uvb lampe, 100watt som jeg har kjøpt i dyrebutikken også bruker jeg en vanlig bordlampe ved siden av. Det hender at skilpadda ligger med "forlabbene" oppå flyte brygga med hode over vannet. Er dette kanskje nok soling? Går uv strålene gjennom ca 1cm vann? Hyggelig med svar
Mats9 er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-06-2009, 12:23   #4
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Er du sikker på at padda klarer å klatre helt opp?
Får gått grep, helning osv.
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 23-06-2009, 17:37   #5
Junior Member

Standard

Ja, jeg la en skinkebit der for å sjekke og han kommer opp å henter den vær gang.. hmm
Mats9 er offline  
Svar med sitat
Gammel 30-12-2009, 22:33   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2009
Sted: oslo
Meldinger: 5
Standard

vanlig at dem ikke vil gå opp på disse flytebryggene, mine nektet å bruke den..

har hørt at det kan ta dager og uker før dem venner seg til nye omgivelser..
DanMar er offline  
Svar med sitat
Gammel 31-12-2009, 12:49   #7
Reptilfreak

gatebil-reptilen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Sted: Østfold
Alder: 21
Meldinger: 718
Standard

kalk skal de vel egentlig ha i kosten sin uansett, uv lys er til å bygge opp skjelettet med hjelp av kalk, som den skal få i seg i maten sin, enten du "duster" maten med kalk pulver eller forer med pellets som inneholder kalk og vitaminer..

men jeg har og hørt at de flytebryggene ikke er så populært blant skilpadder, aner ikke grunn.. godt nyttår alle sammen

-Robin
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Treknølskilpadde Smiley Skilpadder 15 13-09-2010 09:42
Treknøl skilpadder merete Skilpadder 14 05-02-2009 07:57
Går Treknøl skilpadder(bayer) sammen med Panther kameleoner? Cyanide Skilpadder 6 17-11-2008 23:29
Foring av treknøl skilpadder gakk Skilpadder 1 11-07-2006 15:47
treknøl skilpadde(Chinemys reevesii )? smurfi66 Skilpadder 4 07-07-2006 20:52

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:23.