| Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jan 2009
Sted: Lillestrøm
|
Hjelp!
Noen som har erfaring med vannskilpadde med sopp på skallet??? Har smurt den med jod som jeg fikk av dyrlegen en stund, men hjelper ikke i heletatt. Synes egentlig ikke det ser ut som sopp heller, men at det det har gått av litt flak på skallet, og er hvitt under. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Er du sikker på at det er sopp? Dekker det hele skallet eller bare en liten del? Er det "utenpå" skallet eller nede under hornplatene? Har du et bilde?
Den ene skilpadda mi hadde en liten lys "flekk" som stadig ble tydeligere under skallet. En dag så det ut som sopp eller råte. Jeg ble rimelig svett, men neste gang den flaket av skall forsvant "råten" og alt ble bra. Husk at skallet stadig dannes fra undersiden.
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
|
Dyrlegen sa det var sopp. Det er 5-6 forskjellige stder oppå skallet
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2008
|
Du må nesten vise oss et bilde. Hvis det er sopp, så burde det bli bedre etter hvert men det tar faktisk lang tid. Hvis det er sopp og du ser at flekken ikke sprer seg, så funker behandlingen.
Det kan hende at soppinfeksjonen er over men det er blitt et arr i skallet, og det du ser nå er faktisk arr som holder på å komme opp til overflaten.
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
|
Skal se om jeg ikke får lagt ut bilde etterhvert, hvis jeg finner ut hvorda, hehe!
Men har vel blitt værre, ikke bedre. |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Du mener at flekkene er blitt flere eller større? Jeg tenkte på at det kanskje var arr etter infeksjonen fordi det du ser av skallet er dødtvev egentlig, hornplater (neglene våre furgerer essensielt på samme måte). Hvis du får et hakk midt inne på neglen, vil ikke hakket forsvinne før neglen har grodd så langt at du kan klippe det av ytterst. ![]() Du legger ut bildet på en offentlig fotobase (eks Photobucket). Så poster du adressen til bildet med en IMG-tag på begge sider, slik: (IMG)bildeadressen(/IMG), men bruker firkantparanteser [ og ] i stedet for vanlige paranteser.
|
|
|
|
#7 |
|
Junior Member
|
Oj oj oj, det legge ut bilde greiene skjønte jeg minimalt av.. Blir ikke lagt ut bilder tipper jeg
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
Bare du legger bildet på en fotobase og poster adressen til bildet her, kan vi alltid klikke os fram til bildet selv.
|
|
|
#9 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
|
Det finnes en guide som om handler hvordan du legger ut bilder her. Ellers kan du bare poste URL'en så setter jeg inn bildet for deg
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Vannskilpadde | lazor | Skilpadder | 16 | 06-12-2007 08:02 |
| sopp i terra | duefjes | Taranteller | 7 | 27-10-2007 12:35 |