"

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 26-02-2009, 16:55   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2006
Sted: Norge Trondheim
Meldinger: 4
Standard Landskilpadder med mykt skall.

Jeg har noen tunisiske landskilpadder. Den minste av dem har blitt myk under skallet. Hva må jeg gjøre for og få den frisk igjen?
thomagn er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-02-2009, 14:41   #2
Reptilfreak

Gobblin sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Bergen
Meldinger: 621
Standard

Hva får den av mat og vitaminer og hvordan holder du dem?

Mykt skall er nestten alltid mangelsykdom av ett slag, eventuelt legg ut bilder av oppsettet du har til dem og selve dyret du nevner, da blir det lettere og hjelpe.
Gobblin er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 27-02-2009, 18:15   #3
Reptilfreak

Standard

Kan det være at jeg bare har uv a og ikke uv b?
thomagn er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-02-2009, 14:45   #4
Senior Member

sofokles sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Akershus...
Alder: 20
Meldinger: 296
Standard

får den nok kalk a?
sofokles er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-02-2009, 15:09   #5
Reptilfreak

Standard

Jeg har en kombinert uv og varme lampe. Der jeg mener det er bare uv a. Jeg vet at enkelte reptiler spiser sand med kalk. Men jeg mener at det gjør ikke skilpadder. Stemmer det?
thomagn er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-02-2009, 15:46   #6
Reptilfreak

shelob sin avatar

Medlem siden: Jun 2006
Sted: Asker
Alder: 34
Meldinger: 1,651
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Jeg har ikke skilpadde men vet jo at dyr som har skall/panser MÅ ha kalk.
Vi mennesker trenger kalk for å ha bra beinskjellett.
Skilpadder må ha kalk til skallet sitt.
Skilpaddesiden » Mat
shelob er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-02-2009, 21:01   #7
Reptilfreak

Standard

Jeg vet at skilpadder må ha kalk. Det jeg lurte på var om de får det i seg gjenom kalk sand, eller om det holder med kalk tilskudd over maten. Jeg gir dem kalk tilskudd ca. to ganger i uka. Må jeg øke det til tre?
thomagn er offline  
Svar med sitat
Gammel 28-02-2009, 21:09   #8
Reptilfreak

KarlKanibal sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sted: www.Repti.net/norge
Meldinger: 964
Standard

Det tyder, som gobbe sier, på at den har mangel av ett eller annet slag ja - og da i hovedsak kalsium.

Sett inn lys med UVB - ala ReptiGlo 5.0 eller 10.0 i kombinasjon med 2.0. Husk reflektor på lysene! Maten kan kalkes ved hver foring om det er MBD den har. Husk også vitamin og mineraltilskudd og en ellers variert diett!

Og nei, den skal ikke spise kalk sand. Kalsium sand ala T-rex Calci sand er ved flere anledninger sett å skape forstoppelse hos reptiler. Reptilholdere som ikke sponses for å anbefale T-rex tar sterk avstand fra slik sand - og det bør du også gjøre..

Sist endret av KarlKanibal; 28-02-2009 kl 21:13.
KarlKanibal er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-03-2009, 12:00   #9
Reptilfreak

Pekken sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
Meldinger: 488
Standard

Det er ikke lett å operere på landskillpadder om det i det hele tatt gjøres, så unngå kalksand.
Jeg bruker en kombinert pulverblanding av vitaminer og kalk, bruker den kun et par ganger i uka, men jeg har UV-B pære og paddene går uten vår/sommer halvåret.

Pekken er offline  
Svar med sitat
Gammel 19-03-2009, 22:07   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Bergen
Alder: 35
Meldinger: 78
Standard heia

jeg har og to tunisiske landskilpadder,den ene som var minst fra starten,vokste bra og tok igjen den større...men så gikk den største(velger å kalle det en han)forbi i størrelse,og vekt.... jenta gikk ikke ned i vekt,men skallet utviklet seg ikke så fort,og så ble det litt mykt...skilpaddene får akkurat den samme maten,mørke salat typer,med vitaminer strødd over,og tørkede urter/løvetann strødd over... kalk har de og fått på maten et par tre ganger i uka,helst lurt i de gjemt i et blad av salat yndlings sorten deres...fikk tak i flytende kalsium,og det spiser de uten å mukke.. følte ikke hun ble bedre etter mer kalsium i maten,så jeg tok henne med til dyrlegen... det var ikke lungebetennelse eller noe,og hun jeg var hos var ikke så godt kjent med skilpadder(hun jeg skulle til var i permisjon)siden den andre var frisk og rask,fikk jenta en vitamin sprøyte,hvor hun kvikknet godt til av..(har alltid vært roligere,og ikke så mye å solet seg)og ny sprøyte etter en uke....mye mer aktiv,og mener skallet har blitt hardere...
spiste sand her like før andre besøket hos dyrlegen,men det har heldigvis gått over nå,har normal avføring nå...
hun drakk forresten mye før(bading hver kveld og tilgang vann drikke og bade i kassen deres)men etter første sprøyte,drikker hun veldig lite
i går oppdaget jeg at ene øyet var klistret igjen(muligens litt hoven),bruker saltvann,øyedråper å dryppe på så det løsner,og håper det skal gå over.

prøver å gi mest mulig fiber,og ser frem til å kunne hente mer løvetann ute...
huff dette ble langt innlegg,men tips ang min maxine mottas med takk
har og blitt fortalt at tunisiske (dvaler ikke)lever til de er 8-10 år kun,kan stemme siden mine har vokst seg ganske store på disse snart 5 mnd som har gått(var 5,5 og 6 cm og 16 og 18 gram da.....
tunis(ia) er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Reker med skall som terrapinmat? Gorgonops Skilpadder 11 01-11-2007 20:27
Hjelp!! Myke skall på mine landskilpadder... adrian Skilpadder 20 03-07-2006 16:36
Mister skall!!! olaola Skilpadder 8 02-05-2006 15:58
litt mykt skall på sump skilpadde,er det farlig?? Torris Skilpadder 8 29-01-2006 22:48
landskilpadder? Trollemor Skilpadder 2 04-03-2005 08:15

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:17.