"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler > Skilpadder Terrapiner som går ut av skallet sitt?

Skilpadder Her kan du snakke med andre om skilpadder.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 16-01-2009, 22:53   #1
Junior Member

Medlem siden: Jan 2009
Alder: 25
Meldinger: 3
Question Terrapiner som går ut av skallet sitt?

Hei hei!

Jeg jobber i dyrebutikk, og fikk i dag høre om to rødørede terrapinere som visstnok kunne gå ut av skallet sitt flere ganger om dagen. Såvidt jeg vet så er dette langt fra normalt, og jeg må si jeg ble bekymret... Er det noen som vet hva dette kan skyldes? Kan de leve slik....? Jeg tenker kanskje langvarig alvorlig mangeltilstand, eller infeksjon eller.... ? Eieren av disse to var helt ubekymret og hadde fortalt min kunde (som ønsker å overta de to) at dette hadde de gjort i mange år og det var helt vanlig...

Beklager hvis det ligger svar på lignende innlegg et sted, fant det isåfall ikke i farten og trenger råd snarest. På forhånd takk til alle som vil svare =)

Vennlig hilsen nytt medlem, Gia =)
Gia er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-01-2009, 23:05   #2
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Dette er nok en god skrøne Skallet er nemlig sammenvokst med ryggvirvlene og ribbeina på oversiden, og med kragebeinet på undersiden. En terrapin ute av skallet sitt er en død terrapin

Sist endret av DanFekar; 16-01-2009 kl 23:10.
DanFekar er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 16-01-2009, 23:10   #3
Junior Member

Standard

Det var det jeg trodde også, jeg ble ganske sjokka og trodde først ikke på det jeg hørte! Men jeg ringte min sjef, som sa hun hadde hørt om det tidligere? At det kunnne skyldes feks ekstrem benskjørhet som gjorde at det løsnet....
Gia er offline  
Svar med sitat
Gammel 16-01-2009, 23:14   #4
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Det ytterste laget på enkeltplatene kan løsne og falle av (det er slik skallet vokser og fornyer seg), men det er ikke fysisk mulig for skilpadden å forlate skallet i levende tilstand.
Høres ut som om noen har misforstått noe ja
Svar med sitat
Gammel 16-01-2009, 23:20   #5
Junior Member

Standard

Ok, tusen takk for svar. Da har jeg altså ikke tatt feil all den tid jeg påståelig har ment at de to er uadskillelige =) Jeg ble helt satt ut når jeg hørte om dette i dag, tenkte jeg måtte sjekke litt.. kunne være det fantes en slik tilstand. Da må det være en misforståele ute og gå et sted.

Igjen, takk for beroligende svar.
Gia er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Flekker på skallet? aceman Skilpadder 5 25-03-2009 10:47
Slik spinner edderkoppen nettet sitt i verdensrommet duefjes Ekte edderkopper 1 02-12-2008 15:43
hjelp snik er blitt for stor for terrarie sitt. milo Helse og sykdommer hos reptiler 2 23-09-2008 20:22
hull i skallet Kris10an94 Taranteller 6 23-02-2008 16:26
Redd for nettet sitt! Spiderce Taranteller 14 29-03-2007 10:50

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:16.