"
<!-- google_ad_section_start -->Testudo hermanni - Gresk Landskilpadde<!-- google_ad_section_end -->
Testudo hermanni - Gresk Landskilpadde
Published by ElHein Mann
04-04-2009
Standard Testudo hermanni - Gresk Landskilpadde

Gresk Landskilpadde - Testudo hermanni

Copyright (C) Systema Naturae (C)
Vincenzo Rizzo Pinna Systema Naturae di Vincenzo Rizzo Pinna

Norsk og latinske navn:
I Norge kjenner vi arten som Gresk landskilpadde, noe som er litt rart da det latinske navnet; Testudo hermanni betyr Hermans skilpadde. Muligens en liten biologisk moroklump som ville ha sitt navn eviggjort i systematikken!

Klassifikasjon:
Rike: Animalia
Rekke: Chordata
Klasse: Reptilia
Orden: Testudines
Underorden: Cryptodira
Familie: Testudinidae
Slekt: Testudo
Art: Testudo hermanni.

Testudo hermanni boettgeri

Lokale navn:
Testudo hermanni er en landskilpadde, og du hører ofte bare at nordmenn og engelskmenn kaller det land tortoise eller landskilpadde, da den er en av de mest populære landskilpaddene, bare utfordret av Geochelone ssp.

Generelt:
Arten er en av de mest utbredte skilpaddene i fangenskap, men det skjer ofte at den ville bestanden blir fanget og satt i fangenskap, men den ville bestanden er like prominent som elgen selv. Den større T. hermanni boettgeri brer seg i naturen over kjempemange land, som f.eks Hellas, Romania og Bulgaria (utrolig fine dyr å møte på! Men disse har lettere for å bite, så pass på dersom du skulle møte en! De har ganske kraftige nebb..)
T. hermanni hermannilever vilt fra øst-spania, Frankrike og opptar en del øyer på kysten samt. Italia og Sardinia!

Det finnes også senter som arbeider med å sette skilpadder ut i naturen igjen, dersom de er skadet. De tar også imot uønskede kjæledyr. Jeg prøvde selv å kontakte dem da jeg skulle skaffe skilpadden, for å høre om de ville bli kvitt et par! Men det viser seg at de heller tar vare på dem selv! "Le Village de Tortues."

Dyret har noen gule og mørkegrønne former på skallet, men disse vil avta med alderen og bli et gråere skjær. De er allikevel vakre skapninger!

Copyright (C) Malacochersus

Hold av arten: Dyrene skal oppta ca. en tiendedel av innhegningen. Det vil si at dersom skilpadde er ca. 10 cm lang, skal grunnflatens areal være ca. 100 cm, en grei huskeregel. Skilpadden skal ha mye Calcium, og dette kan kjøpes på dyrebutikker under navnet "reptilcalcium". Du kan også kjøpe blekksprutskjeletter, om jeg ikke tar feil som skilpadden kan knaske i seg etter hvert etter behov. Dersom et slikt ikke kan anskaffes kan man enkelt og greit ha pulveret på maten dens, slik at h*n får i seg all calciumen den trenger.

Diett: høy fiber, lavprotein og mye calcium gjør fordøyelsen god og gir en glad skilpadde. Skilpadden kan som de fleste andre bli deprimert og dette vil du fort merke på den. Derfor kan det være lurt å sysselsette dem i par, slik som de gjør i naturen hvor de ofte reiser sammen osv. Men det er allikevel viktig at maten er god. Dersom en ikke kan skaffe det skilpadden trenger, burde man seriøst revurdere om man vil ha seg en skilpadde. En ting er å ville, en annen ting er å være i stand til.

Denne arten skilpadde skal IKKE ha pellets, da disse har alt for mye kjøtt/proteiner til det. Isåfall skulle det vært spesialpellets for herbivorer. Planteetere.

Temperatur/belysning: Temperaturen må holdes nogenlunde stabil, hvor den i noen områder av innhegningen skal være på ca. 30-40 grader Celsius. Skilpadden vil få kunne velge selv om den skal ligge i den varme solen eller gjemme seg i det kaldere boet, dette henger igjen fra naturen og er en meget interessant egenskap dersom man ser på det. Det er viktig at det ikke gis varmematter, men at man heller gir lamper både med høy temperatur og høy UVA/UVB-strålning, ettersom at skilpadder produserer vitaminer og nødvendige stoffer i skallet. Akkurat som at planter trenger lys for å leve, gjør også skilpadder det.

Om sommeren vil du kunne lage en innhegning ute, slik at de får spise helt friskt gress, og nyte av solen i den fine naturen. Skilpadder liker å kunne kjenne naturen, for å si det enkelt. Pass på at fugler, katter og skadelige dyr ikke kommer seg inn og plager skilpaddene.

Skilpadder er glade i sosialt samvær, men dette betyr ikke at de må tas på hele tiden. Om du vil gjøre noe fint for din skilpadde, gi den heller mat den liker godt. Da vil du nesten kunne se et smil om munnen dens. De er også glade i frisk luft, og det er derfor viktig at terrariet har så lite "lokk" som mulig. Det er ikke akkurat noen sjanse for at de skal kunne komme seg opp og ut av terrariet, så det kan gjerne være en ganske liten høyde på det. De liker også godt om du tar dem ut av innhegningen og lar dem krabbe litt på gulvet en gang hver dag. De liker god plass, og dette vil få dem til å føle seg friere.

Kilder: Jeg brukte hovedsaklig svarene på mine endeløse spørsmål til å lage dette faktaarket. Jeg brukte også wikipediaartikkelen som kan hentes her: http://en.wikipedia.org/wiki/Testudo_hermanni
Biologilæreren min har også vært til stor hjelp her.
Article Tools

Comment

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/skilpaddefakta/11565-testudo-hermanni-gresk-landskilpadde.html
Skrevet av For Type Dato
Skilpadde, noen flere som har det? - Hundesonen.no This thread Refback 29-09-2011 19:00
testudo hermanni - Kvasir This thread Refback 12-11-2009 14:29

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
Gresk/Russisk Landskilpadde Steel Skilpadder 12 29-01-2012 15:32
Landskilpadde Aggilok Skilpadder 8 30-10-2009 11:19
Lite problem med landskilpadden min. (Gresk Landskilpadde) vanity Skilpadder 5 06-10-2007 22:02
Gresk landskilpadde skorpy Skilpadder 3 29-01-2007 02:23
Gresk Landskildpadde ?? the2mat Skilpadder 5 29-01-2007 00:55

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:48.