|
|
#1 |
|
Member
Medlem siden: Sep 2005
|
Er det lov å ha salamandere i norge?
Er det noen som har litt info om hvordan de lever og hva de krever av akvarie og miljø? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jul 2004
Sted: Drammen
|
Det er foreløpig ikke lov å ha reptiler i norge uten særskilt disp. fra Mattilsynet.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
|
Jeg har en slags salamander og den er dødssøt! Den er kjøtteter og svømmer rundt i vannet og forfølger hånden min når jeg frister den med en fiskebit. Den er også flink med bakholds angrep på småfisk, noe veldig spennende... og tidkrevende...
Min er en art som aldri går opp på land da den forblir i larvestadiet hele livet, blir opptil 15-20 år og 30cm. Denne krever det samme som andre akvariefisk... vannskift, deklorinert vann osv.. Ellers tror jeg vanlige salamandere krever det samme som min, men i tillegg ett landområde så den kan svømme når den måtte ønske. Her er en bra link http://www.caudata.org jeg finner forumet deres veldi informativt. |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2004
Sted: I landet som styres av huleboere.
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 | ||
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Bergen
Alder: 23
|
Sitat:
Hvilken type salamander er det du tenker på LarsO? |
||
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
|
Tror ikke det er lov å fange dem med tanke på den biologiske balansen i naturen.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Member
Medlem siden: Sep 2005
|
tenkte på sånn vanlig europeisk egentlig. har laget meg et vivarium med eremittkreps og Mudskippers, de er kule=) Men i en dam like ved hagen min har jeg sett noen salamandere, har ikke fanget noen neda, men kunne vært kult å hatt et akvarie med salamandere. Så et akvarie med salamandere i finland..
tok et bilde av dem, kan lage et nytt emne og legge ut bildet takk for gode svar=D vil gjerne lære litt om dem, ser kule ut de andre salamanderne på den linken.. |
|
|
|
|
|
#8 | ||
|
Senior Member
|
Sitat:
|
||
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Det ER lov å fange, men ikke beholde.......... Jeg mener det er lov å fange f.eks. rumpetroll, men når de er blitt til frosk, må man slippe dem ut igjen på samme sted man fant dem........ |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
Sted: Bergen
|
Jupp, rumpetroll av amfibier er lov å fange og fore opp, hvis det har et pedagigisk formål (det har det selvsagt
). Men de skal altså slippes ut igjen, der man fanget dem, når de har blitt til frosk/salamander.
|
|
|
|
![]() |
| Emner |
| salamandere |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Salamandere i Noreg! | DonSalamander | Frosker | 11 | 21-09-2009 09:50 |
| Har alle Salamandere svømmeføtter? | DonSalamander | Salamandere | 2 | 01-08-2007 16:28 |
| salamandere generelt | nyskjerrigper | Frosker | 3 | 31-07-2007 12:02 |
| Salamandere.. | Lise_88 | Frosker | 11 | 05-08-2006 16:58 |
| Salamandere og leking.:) | Karma | Frosker | 0 | 01-07-2006 13:49 |