"
Gammel 02-03-2008, 18:57   2 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1
Reptilfreak

Triturus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Sted: Trondheim
Alder: 27
Meldinger: 13
Standard Salamanderobservasjoner mottas med takk!

Heisann hobbyherpetologer!

Jeg har nett begynt på masteroppgaven min, som handler om den sårbare storsalamanderen.

Amfibier i Norge er svært mangelfullt kartlagt (spesielt storsalamanderen), derfor trengs det tips fra publiken.

Direktoratet for naturforvaltning (DN) har utarbeidet en handlingsplan for storsalamanderen, og økt kunnskap om utbredelse er et av punktene. Jeg ville satt stor pris på pm dersom du vet om en lokalitet med salamander (både den lille og den store er av interesse)! Denne informasjonen blir behandlet konfidensielt og vil være svært verdifull som et ledd til økt kunnskap om amfibiene i Norge.

På forhånd takk!
Svar med sitat
Gammel 02-03-2008, 19:08   #2
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Legger denne som sticky. Håper så mange som mulig kan bidra til prosjektet ditt
DanFekar er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-03-2008, 19:10   #3
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard

Sendt deg en PM
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-03-2008, 19:45   #4
Reptilfreak

Triturus sin avatar

Standard

Takker for pm

Håper fler deler observasjonene sine!
Svar med sitat
Gammel 02-03-2008, 20:24   #5
Reptilfreak

bendick2112 sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 2,233
Standard

jeg vet om et sted, her i Oslo da, sikkert ikke vanskelig å finne flere steder her heller... men kan jeg få spørre hva/og hvordan dere behandler salamanderen da? skal du studere den? siden Oslo er ganske langt ifra Trondheim, så er det kansje ikke intresant?
Svar med sitat
Gammel 02-03-2008, 20:43   #6
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2007
Meldinger: 30
Standard

Er ganske sikker på vi har en salamander damm på fosen i bjugn kommune. Du som er Trondheims-kar vet vel hvor det er. Vannet ligger ved ett sted som heter Nyjorda.
friskus er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-03-2008, 20:55   #7
Reptilfreak

Triturus sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av bendick2112 Vis post
jeg vet om et sted, her i Oslo da, sikkert ikke vanskelig å finne flere steder her heller... men kan jeg få spørre hva/og hvordan dere behandler salamanderen da? skal du studere den? siden Oslo er ganske langt ifra Trondheim, så er det kansje ikke intresant?

Oppgaven går ut på å finne ut vandringsveien til storsalamander etter den siste istid, i Norge. Det vil si at alle deler av landet er interesseante

Vi skal ta genetiske prøver, så vi skal klippe en liten bit av haletuppen (ca 5 mm) på noen individer fra ca 10 dammer fordelt på hele sørnorge.
Svar med sitat
Gammel 02-03-2008, 22:09   #8
Reptilfreak

mr-repti sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
Meldinger: 2,460
Blog Entries: 4
Standard

Har sett 2 salamanadere (må være den minste arten) i hage dammen + en del salamander larver.. igjennom de 15 åra jeg har titta i dammen, kansje noen jeg ikke har fått med meg også..
Ellers er det vel noen rundt om kring her i Fredrikstad, men jeg aner ikke hva dammene heter her..
mr-repti er offline  
Svar med sitat
Gammel 02-03-2008, 22:18   #9
Reptilfreak

fanden sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Meldinger: 347
Standard

Så liten salamander rett utenfor Stavanger for mange år siden regner med de er der ennå men ikke akkurat årstiden nå. Det var minst 2 dammer hvor den holdt seg . kan sende et pm om du ønsker å vite hvor det er.
fanden er offline  
Svar med sitat
Gammel 03-03-2008, 06:07   #10
Guest

Fido sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Meldinger: 227
Standard

Det ligger en liten dam i Engelsviken utenfor Fredrikstad, der jeg vet med sikkerhet at det er store salamandere. Husker ikke navnet på dammen, men den er ikke vanskelig å finne.
Fido er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
med, mottas, salamanderobservasjoner, takk

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/salamandere/6392-salamanderobservasjoner-mottas-med-takk.html
Skrevet av For Type Dato
Salamanderobservasjoner mottas med takk - Fiskersidens Forum This thread Refback 14-04-2008 12:44
Salamanderobservasjoner mottas med takk - Fiskersidens Forum This thread Refback 04-03-2008 20:44

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Takk for meg! P1eR Medlemmene 7 17-02-2007 17:09
Litt hjelp takk!!!! zzprox Terrarier 1 24-01-2005 05:27

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:11.