|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jul 2005
Sted: Oslo
|
Først og fremst må jeg si at jeg ikke har peiling på om en Salamander betegnes som en øgle eller en reptil, eller noe helt annet.
Ikke langt fra huset mitt driver de å dekker igjen salamanderdammer, og dreper mange av arten ved å gjøre dette. En venninne av meg har for mange år siden prøvd å holde en salamander fra denne dammen, men slapp den løs etter noen uker. Det jeg da lurer på er om det er mulig å hente inn en salamander (jeg vet de er så listen over truede arter, men de drepes på denne plassen under jord og sand uansett) så den kan overleve i et terrarium? Hva må til, hva kan den spise, hvor kan jeg få tak i dette, ol? kan den spiske fiskefor, skilpaddefor, salat, kjøtt el? Går det evt. ann å hente inn en vanlig norsk padde og oppdra den i et terrarium? Mat, levehold ol? Kan disse to dyrene leve sammen, i et terrarium? PS: dyrene vil være unge/edd/larver når jeg henter dem inn På forhånd takk. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Feb 2005
Sted: Bergen
|
en øgle er en reptil, en reptil kan være mye.. vil tro at salamanderene er en øgle, ellers må det jo nesten være en frosk/padde:S
|
|
|
#3 |
|
Senior Member
Medlem siden: Jun 2004
|
OI...Mats, jeg trodde du visste "alt"
![]() OK... jeg starter med litt zoologisk systematikk... Et reptil er et dyr som bl.a: 1. Er dekket av skjell, huden er tørr 2. Legger egg med harde/læraktige skall (de har hvitt skall slik som fugleegg, men er ikke fullt så harde) 3. Legger egg på land 4. Ungene som kommer ut av eggene ser ut som små kopier av de voksne Amfibier er dyr som bl.a: 1. Har hud som produserer sekret som hoder dyret fuktig (ofte er dette giftig) 2. Legger egg som minner om fiskeegg (gjennomsiktige, mykt skall) 3. Legger egg i vann 4. Ungene har et "larvestadium". De er svært ulike de voksne dyrene (rumpetroll ligner ikke mye på frosker). Reptiler er: Øgler, krokodiller, slanger og skilpadder Amfibier er: Frosker/padder, salamandere, og noen rare tropiske dyr som kalles ormepadder (ser ut som forvokste meitemark). Salamandere skal ikke ha terrarie. De skal ha et akvarie, med muligheten til å gå opp på land. Salamandere er veldig avhengige av å ha vann, og mange arter har til og med utenpåliggende gjeller (som fisk har). Slike gjeller virker ikke hvis de blir tørre, så dyret kan bli kvalt hvis det er for lenge på land. Salamandere har et rompetroll-stadie, slik som frosker har. Så med mindre du finner salamander-rumpetroll, så er det ikke egentlig unger du finner. Rumpetroll er det nok for sent på året å finne nå uansett. Salamandere er kjøttspisere. Jeg kjenner flere som har (eller har hatt) tropiske salamandere. De har gitt disse mygglarver (kjøpes frossent som fiskemat, i velassorterte dyrebutikker). Salamandere (og alle andre amfibier), er veldig følsomme for forurenset vann, så akvariet ditt bør ha et godt filter. Og siden de liker å krype inn i trange mørke huler, må du absolutt passe på at filteret ditt ikke er mulig for salamanderen å krype inn i, for da kan det gå den svært ille.... |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Senior Member
Medlem siden: Mar 2005
|
Salamanderen tilhører ordenen amfibier, sammen med frosk og padder. Reptiler er øgler, krokodiller, skilpadder og slanger.
De spiser mark, insekter, snegler og slikt.
|
|
|
#5 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
hehe neida...jaha så nå vet jeg det, menne hvorfor ha padde sammen med salamanderen?? de klarer seg sikkert fint separert :wink:
|
|
|
|
#6 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Jeg vet ikke helt hvordan norske padder er, men de kan bli "veldig" store (har sett dem på størrelse med min knyttneve mange ganger). Siden padder generelt er glad i mat, og mat er alt som rører på seg, ville jeg selv ikke tatt sjansen på å holde disse artene sammen. Dessuten trives padder best i fuktige landområder, så denne kan du godt ha i et terrarie, hvis det lages om til "myr". Sett gjerne inn en stor skål med vann til den, som den kan bade i og drikke av, når behovet melder seg. (Alle amfibier skal nemlig ha det ganske fuktig). Jeg ville foret padden med melormer og sirisser. |
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
Sted: Oslo
|
Sitat:
Amfibier (Amphibia er ikke en orden, men en klasse </pirkemodus> Salamandre er en egen orden (Caudata), mens frosker og padder hører til ordenen haleløse padder (Anura). Ormepaddene som Katrine nevner hører til ordenen Gymnophiona. Noen arter innen dette taksaet kan bli over en meter
|
|
|
|
#8 | |
|
Senior Member
|
Sitat:
Se på dem her: (er de ikke søte....) http://www.herpseeker.com/worldspeci...kolaiorlov.jpg http://www.livingunderworld.org/gall...s_featured.jpg |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Senior Member
|
snaxy
|
|
|
#10 |
|
Senior Member
Medlem siden: Mar 2005
|
Dan.....javisst, hvilken brøler....
<pirkemodus> er helt i orden...eller var det klasse...? *gliser*
|
![]() |
| Emner |
| padde, salamander |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| nybegynner frosk/padde | gabonviper | Generelt om amfibier | 9 | 19-10-2007 04:52 |
| Padde midt i veien | Jabbe | Amfibier | 2 | 15-07-2007 08:19 |
| Salamander?? | Chibi | Salamandere | 27 | 22-04-2007 12:05 |
| Salamander | insektfreak | Salamandere | 1 | 26-02-2006 23:32 |
| Padde hilser på... | padde | Medlemmene | 6 | 02-03-2005 16:22 |