|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Oslo
|
Er det noen som har erfaring med denne typen? Har funnet caresheets, så stell og slikt er ikke det jeg vil vite
Det jeg vil vite er vel mer om avl og trivsel. Jeg kjøpte de i sverige, men de ansatte som var på jobb bare ga de melormer og bytta vann på de, så de visste ikke så mye.Jeg har to stykker (kan prøve å få tak i bilder senere). I morges lå de oppå hverandre under vann. Kan det være parring? Jeg har satt opp en 128 l, halve med vann, men skal kjøpe større etterhvert. Har en del fisk oppi der, siden det var fullt med vann for noen dager siden. Bør jeg fjerne all fisk? Skal Gulbuken mates hver dag? Tusen takk for alle svar ![]() mvh Kristin K. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
Alder: 19
|
Heisann, jeg har 1 par cynops ensicauda, hvordan mener du de lå oppå verandre? hannen har mye kortere hale en hunnen, hunnen sin hale er like lang som kroppen, Jeg har mine i et 152 liters aquarium, Det er 3-5 grader for varmt i aquarie mitt, men de holder seg under vann, så de misstrives ikke, Da når det er for varm for salamandere går de opp på land delen, Jeg har også noen cm for høyt vann, 10 cm for høyt kansje, de sliter ikke med å komme opp for å puse for det, Da jeg har en del planter mangrove røtter og andre ting i aquarie mitt. Veldig enkel art, alltid sulten, Mater mine med røde mygglarver, men mark er det beste du kan gi dem. Vi får krysse fingerene og håpe at dine har parret da^^
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
|
Hvordan de lå oppå hverandre? hehe. Vel, når jeg skrev innlegget så var det samboeren min som så det, men jeg så det selv for noen timer siden. Det så egentlig bare ut som om de lå oppå hverandre og ingen ting mer. Er usikker, men tror det var den lengste/største som lå oppå...
Har tatt noen middels bilder med mobilen, se her. Har forresten mata med røde mygglarver i dag (frosne). Den største av de var sinnsykt glupsk, men den minste spiste nesten ikke i det hele tatt.. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Vis de bare lå oppå værandre må det ha skjedd utrolig lite=P Syns ikke du har så høy vannstand? hvor høyt er det? hvor varmt er det i vannet?
det ser ut som du har 1.1.0 ut i fra det jeg ser( med andre ord en hunn og en hann), Har du mange aquarie planter? Jeg har planta en del nye planter i aquarie nå, og de liker seg mye bedre, Desuten legger dem egg på bladene på aquarie planter, Hunnen legger egg, og krøller sammen bladene, Vis det krøller seg opp igjen, og du har fisk, så spiser som regel fisken eggene. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
|
Hei igjen og takk for alle svar
![]() Nå har jeg fått gitt bort en del fisk, så da er det bare 6 maller og 3 øksefisker igjen oppi der! I går var jeg ned på oslo city og kjøpte litt korkbark. Den ene la jeg oppå pumpa, den andre står opp mot bakveggen. Jeg har også økt vannstanden til 14 cm. Det kunne jeg ikke til å begynne med, for da har de nesten ikke hatt landplass. Det er dårlig med planter, prøver å få tak i noen terrarieplanter, men det er ikke vits med mye planter i dette akvariet fordi armaturen er ganske pinglete og dekkglasset er plexiglass som er ganske slitt. Rota som ligger oppi der har jeg en kraftig plante på, men den måtte jeg legge på siden, så vi får se op planten klarer seg. Ellers har jeg ett par akvarieplanter som stikker opp av vannet. De har klart seg i noen dager, men tiden vil vise. Lufttemperaturen er på ca 24 grader. Vannet har en temp på 21,5. Jeg har en varmekolbe tilgjengelig, men har den ikke oppi. Har tatt flere bilder nå, disse kun av akvariet, slik at du kan se det. Har også tre huler (en jeg har bygd av stein og lagt grus oppå, en krukke og et halvt kokosskall). Prøver å få tak i melomer, men ingen lykke sålangt. Hvordan fungerer slike vingeløse bananfluer, og må man kjøpe av private? Nye bilder er lagt her. Har du fått til oppdrett på dine salamandere? Er det forresten trygt å legge ut bilder av salamanderne på hjemmesia mi, eller bør jeg fjerne de snart?
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Jeg syns du fortsatt har for liten vannstand, prøv å øk den til 20 cm, kjøp inn en mangrove rot, som er over 20 cm, så kan de ligge på den. Mine er aldri på land, derfor har jeg økt vannstanden min til 25-30 cm, De har en del blader å sitte på, og de kan klatre på kanter av mangrove røtter. Jeg har 24 grader i vannet, dette er da 4 grader for mye. Men som jeg har sakt tidligere, de går ikke opp av vannet og det vil si de trives ganske bra, ikke noe avling på meg enda, får se om jeg kansje kjøper en hunne til. Melormer kan være vanskelig for salamanderene å fordøye, de spiser vanligvis mark, som er myke,mens melormer har hardt skall, og er ikke noe bra mat for dem, Du kan få tak på mark i sports foretninger, eller du kan grave ute(da har du marken i en beholder 3-6 dager føre fôring)
Mygglarver setter de også stor pris på, de blir jo litt feite av det men det er bedre en melorm, frosene mygglarver får du i dyrebutikken Jeg kan sikkert ta noen bilder av aquarie mitt senere i dag. |
|
|
|
![]() |
| Emner |
| cynops, ensicauda, gulbuk |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|