|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2012
Alder: 19
|
Hei.
Jeg er på utkikk etter en salamander som passer inn i et akvarie jeg har startet å bygge. Har lenge hatt akvarie, og ble forelsket i Axolotl - Men siden disse har vist seg å være et rent helvete å få tak i (har familie to plasser i sverige som ikke finner dem - Kanskjer de leter dårlig, jeg vet ikke) så lurer jeg på om det finnes noen andre jeg kan ha. Så, poenget mitt er at jeg ønsker en salamander som kan leve i 110L akvarium (ettersom at det er det jeg holder på å bygge) hvor 30x30x27cm (27 i høyden) er et areal som vil ta opp "vann plass" med en "overhang" som gir 8x4cm ekstra "land plass". "fjellet" eller landmassen er allerede laget og plassert i akvariet, bare noen småting som må fikses på før jeg skal kjøre i gang driten. - Er det noen da som vet om en salamander som enten lever kun i vann (som Axolotlen) eller som lever noe i vann og noe på land? Salamanderen trenger ikke være helt nybegynner, ettersom jeg har noe kunnskaper fra akvarie hobbyen, og terrarie hobbien, men har aldri hatt salamandere. (Frosker, Edderkopper og skoprion er noe av det jeg har hatt/har). Tusen takk for all hjelp. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2006
Sted: Fredrikstad
|
Hvor i landet bor du? I töckfors har de alltid hatt axelotl når jeg har vært der(er veldig sjeldent der men). Kjøpte min der, anbefaler ellers å ikke kjøpe noen andre dyr herptiler fra den dyrebutikken, kun det akvatiske. De landlevende dyra som er der er bare stakkarslige.. Sjefen der, som er Norsk. Anser seg selv som en reptil guru, men gir fult faen i hvordan dyra har det.
Ellers skal du ikke se bort i fra at andre dyrebutikker i sverige kan bestille axelotler for deg..
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
|
Vet ikke hvordan det er med andre salamandere, men axolotlen må du huske skal ikke ha grusbunn i akvariet dan den spiser denne iblandt. Bruk superfinkornet sand eller stooore steiner. Temperaturen bør ikke overstige 22 grader, og ikke ligge på mer enn 20 grader i lengden. Axolotlen spiser også alt som rører seg forran nesen. Fisk vil bli spist. Det eneste jeg hadde sammen med den med sucsess var voksne eplesnegler. Hvis de blir syke av varmestress eller andre årsaker kan det lønne seg å ha en 10-12 graders oppbevarings tank. De er heller ikke særlig glade i lys. Bortsett fra dette er de kjempekule
|
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
![]() Har relativt liten peiling på dyrene, bortsett fra det jeg har funnet de siste 2 ukene av "generell info" - så setter pris på det anitarus skriver, tenkte faktisk ikke på en "syke-boks" (Leste en plass at noen putter de i kjøleskapet på 5 grader og skifter vann hver dag dersom de er syke, men det høres litt - skal vi si ille ut?) |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2005
Sted: Oslo
|
Du har sikkert gjort det allerede, men sjekk ut axolotl.org med tilhørende forum
![]() 5 grader er sikkert kjempefint det, jeg bare syntes det hørtes så innmari kaldt ut når jeg holdt på, så okkuperte reservekjøleskapet til mamma om sommerne og skrudde opp tempen. Hadde to bokser der slik at salamanderen alltid hadde ferdig kulde-temperert vann klart til neste dag. Fikk veldig gode resultater ved i tillegg å bruke bittelitt akvariesalt og vitaminer i vannet på disse boksene. Lykke til
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
- Foruten at å hente mammas reservekjøleskap blir litt vanskelig, ettersom hun bor 17 timer herfra, og ikke har et reservekjøleskap... MEN |
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Huggorm-jakt! | Calypso | Andre slanger | 25 | 28-07-2010 12:05 |
| Nordmann på jakt etter verdens dødeligste slanger | CamStatic | Media | 15 | 24-06-2010 01:09 |
| En tarantellas jakt etter sirissen | Grønn | Taranteller | 3 | 17-08-2008 00:54 |
| gitar å jakt felles innterese ? (tilfeldighet)? | saroksta | Småprat | 12 | 07-02-2008 13:23 |
| Salamander?? | Chibi | Salamandere | 27 | 22-04-2007 12:05 |