"
Gammel 30-04-2011, 13:58   #1
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard storsalamander og småsalamander i Trøndelag

Hvert år drar jeg på små ekskursjoner til et vann i nærheten av der jeg bor, utenfor Trondheim. Har tidligere funnet småsalamander, buttsnutefrosk, firfisle rundt det vannet, i tillegg til padde rundt 500 meter lengre ned, håper på å finne padder i nærheten av vannet jeg besøker, men har hverken sett egg eller padder oppi noen av dammene der.

I år så har jeg begynt å skrive ned litt i en notisbok om hva jeg fant (art/kjønn), hvor lange de var, hvor jeg fant de og litt om området rundt. Fant en helt ny salamander sidedam som jeg ikke har sett før, hvor jeg fikk fanget 5 salamandere (de ble selvsagt sluppet ut..) og tok noen bilder osv.

Så litt bilder!
De 5 småsalamanderne samlet:

En av småsalamanderne:

Også et bilde jeg synes ble bra, en hunn småsalamander:

I tillegg så har jeg visst om en småsalamanderdam som jeg har besøkt i 3 sesonger tidligere, men har ikke besøkt denne så mye da det er en veldig dårlig lokalitet, den ligger ikke langt unna en vei og den er veldig forurenset. Det var så vidt mulig å se gjennom vannet, for det var så mye slam og slikt. Uansett, så fant jeg to storsalamandere! Dette er en ny lokalitet, det har vært påvist noen tidligere noen km unna, men aldri dokumentert her, så dette var moro. Det var en hann og en hunn, hannen var på 12,7 cm mens hunnen var 13 cm lang.

Det som var litt synd var jo at hannen var i så dårlig forfatning, så ut som han hadde noe soppsykdom på halen og han virket litt deformert. Hunnen derimot så mye friskere ut, hadde fine farger og var rund og god.
Uansett, slenger ut noen bilder av storsalamanderne også, var veldig moro å finne det for første gang, bare synd det var en så dårlig lokalitet. Skal litt lengre inn og satser på at jeg finner flere plasser med storsalamandere.

Begge storsalamanderne samlet:

Hannen:

Hunnen:

Freddy90 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 02-05-2011, 23:19   #2
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Freddy90 Vis post
Det som var litt synd var jo at hannen var i så dårlig forfatning, så ut som han hadde noe soppsykdom på halen og han virket litt deformert. Hunnen derimot så mye friskere ut, hadde fine farger og var rund og god.
Liten oppdatering her, fikk vite at det hvite på halen til hannen kunne ha vært en del av paringsdrakten hans. Dro til samme dam på søndag og mandag, men observerte da kun en småsalamander der. Det er visstnok mye biler som kjører rundt der så regner med de fleste dyra i den dammen holder seg ekstra skjult. Jeg fant de klokka 22:00 på kvelden den fredagen, når det var ingen andre mennesker der.
Freddy90 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 05:38   #3
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 622
Standard

Ganske utrolig at vi har slike dyr her i landet! Håper jeg får sett slike en gang
Svar med sitat
Gammel 03-05-2011, 14:52   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Ja det finnes flotte arter av dyr i norsk natur også. Som salamanderne! Hvis du vil se slike er det bare å ha seg ut i skogen, det har man bare godt av også, hehe.

Observerte fem firfisler på forskjellige steder når jeg var der på søndag, bare synd de er så vanskelige å ta bilder av - hvertfall for meg som ikke akkurat er særlig fotogen.
Freddy90 er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
noen som avler i trondheim/trøndelag? nim Taranteller 0 08-11-2009 17:30

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:08.