"
Gammel 19-08-2009, 11:59   #1
Reptilfreak

kamikaze_kanina sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Meldinger: 2
Question Trenger litt salamander starthjelp.

har grådig lyst å gå til annskaffelese av ein salamnder eller to, men veit ikkje heilt ka for salamander som er bra og begynne med. finner infoen om salmander litt vansklig å bli klok på men det er sikkert bare meg er det noken her inne på forumet som har salmaderer og vil dele litt info med meg og eventuellt ande nysgjerrige lesarar? om generelle ting som kor mange kan leve samen bør det være meir enn ein, kor stort akvarie trenger dei(har eit 80l ståande eg tenkte eg skulle begynne med, er dette stort nok?) og så videre og så videre. så ikkje vær skjenert alt av info og hjelp er motatt med stor takk og takknemligheit og viss det er noken som driver med salamderer på vestlands område eller generelt her i i landet, fell free to send me a pm, viss dere skjønner kor eg vil

på forehand mange takk for all hjelp

mvh kamikaze_kanina
Svar med sitat
Gammel 21-09-2009, 07:29   #2
Reptilfreak

Elochai sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Sted: møre og romsdal
Alder: 23
Meldinger: 92
Standard samme situasjon

hei hei, er i fra ålesund og er i samme situasjon.

kunne veldig gjerne tenkt meg en salamander familie, kunne veldig gjerne tenkt meg Triturus cristatus men fant nettop ut at den er fredet
var kansje litt seint ute, har vært fredet siden 1994 fant jeg nettop ut

men når de norske salamandrene er ute av bildet, vet jeg ikke hvilken art jeg kunne tenkt meg eller passer for meg som er nybegynner.

er viktig for meg at det er en art som lett kan holdes i fangenskap og ikke blir for lett stresset, helst 2. eller 3. generasjon avlet i fangenskap.

også: kunne tenkt meg kontakt med amfibie/reptil/herptil interesserte og eller som holder slike dyr. spesielt salamander og skorpioner.
da også rundt vestlandsområdet, helst i nærheten av ålesund.

takk, Steffen
Svar med sitat
Gammel 21-09-2009, 13:08   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Dec 2008
Meldinger: 795
Standard

Ildbuksalamander er jo en vanlig art i fangenskap. Disse er greie å holde, krever land og vanndel og er morsomme og underholdene å se på.
De lever i 40år++ så vær klar over at dere skaffer et dyr for livet.
Lailande er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-09-2009, 14:40   #4
Reptilfreak

Elochai sin avatar

Standard ildbuk salamander

er jo akkurat det jeg ser etter

takk, da tror jeg at vi har funnet arten.
hvor mange kan du holde av den sorten i ett 250 l akvarie da?
(100cm x 50cm x 50cm)

vil de å mange unger?
Svar med sitat
Gammel 21-09-2009, 14:54   #5
Reptilfreak

Standard

nja.. de skal jo ha både land og vanndel

4stk på 96 liter regnes som greit. Så en 5 stk er nok passe.
Lailande er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-09-2009, 15:15   #6
Reptilfreak

Elochai sin avatar

Standard

høres greit ut det

men yngler de mye?

greit nok med en gang i året liksom, men får de mange unger?
Svar med sitat
Gammel 21-09-2009, 16:12   #7
Reptilfreak

Standard

De legger egg, så det er bare å ta ut eggene om du ser noen. Ofte spiser de de også.

Morsomt med unger tenker mange, men de er umulige å bli kvitt...
Lailande er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-09-2009, 16:20   #8
Reptilfreak

Elochai sin avatar

Standard

ja men det er jo kjempe stas når du får til å avle da

må berre passe på at du ikkje avle meir enn du kan ta vare på eller gi bort

jeg bygde akvarie vi har nå, 250l (100 x 50 x 50) og tenkte jeg skulle ha en familie der men jeg bygger gjerne ett til om det blir slik

har masse plass å ha de så

men jeg lurer på..hvordan er det med inavl og salamandere..
du kan jo ikkje avle fra en familie..

kan du ha f eks. 2 hunner fra en familie, 1 annen hunne fra en annen og to hanner fra forskjelige familier i samme akvarie?

og...kan du ha to hanner i samme akvarie?
Svar med sitat
Gammel 21-09-2009, 16:31   #9
Reptilfreak

Standard

Jada hanner og hunner kan gå i flokk.

Anbefaler deg ikke å avle, fordi det å GI BORT dyr er en uting. Folk som ikke vil betale for dyr, er heller ofte ikke ansvarsfulle nok til å ta vare på de.
Og å finne noen som kan ta seg skikkelig av disse dyrene i 40 år, er heller ikke lett.

Kos deg med dyrene, og ikke stress med å avle de. Det er altfor mange av de i norge uansett nå. Og avle bare for å gjøre det, er ikke bra for dyrene som blir klekket.
Lailande er offline  
Svar med sitat
Gammel 21-09-2009, 16:42   #10
Reptilfreak

Elochai sin avatar

Standard

det var selge de jeg mente, og da tenkte jeg på noen venner jeg har her oppe som driver hold av diverse krypdyr bla. skorpioner og taranteller men de har lyst på salamander også, og viss jeg får tak i phyrrogaster vil de kjøpe evt. bytte mot tarantell eller skorpion.
og det høres greit ut for meg.

alle oss er seriøse, vi har både tid og penger til å drive dette.
har hatt skilpadder av arten Trachemys scripta før.

jeg er nyutdannet skipper som gir meg meget mye tid når jeg er hjemme og da trenger jeg en hobby har dyrepasser som kan mate og ta vare på dyrene mine når jeg er på sjøen

jeg kunne ikke tenkt meg direkte avl, mer som å få ett kull(eller hva det kalles) med intensjon og deretter bare ta det som det kommer.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Trenger litt råd :) ShortyAngel Taranteller 2 22-12-2008 18:05
Trenger litt hjelp og råd Jeanette Agamer 3 31-07-2008 22:28
Trenger litt info her :S tijoka Småprat 2 17-01-2008 22:59
Ildbuk Salamander - nybegynner trenger hjelp! tigermamma Salamandere 13 24-09-2007 22:15
Trenger litt veiledning Svein Skorpioner 3 08-02-2007 19:32

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:07.