|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Apr 2009
|
Da jeg dro innom verkstedet vårt i dag morges, så fant jeg en liten salamander liggende på gulvet i vaskehallen.Jeg trodde den var død, men da jeg løftet den opp, blunket den, og rørte så vidt på seg.
Jeg skyldte den godt i kaldt vann, i og med at vi bruker sterke vaskemidler i vaskehallen, og jeg regnet med at det var derfor formen var redusert. Jeg tok den med hjem, der jeg skyldte den grundig nok en gang, og så hentet jeg stener, planter og div. ute, og satte opp et lite terarrium slik at jeg kan følge med om den kommer seg. Om den gjør det, så setter jeg den selvfølgelig ut i naturen igjen. Men hadde ikke hjerte til å bare la den ligge ute siden den var så forkommen og slapp. Men nå til spørsmålene, som jeg håper at noen flinke sjeler her inne kan svare på. 1) Tror dere at den kommer til å overleve i og med at jeg tror den har kommet borti vaskemidler i vaskehallen? Kunne ikke finne noen sår eller noe annen skade. 2) Skal jeg sette inn et lite basseng eller noe i terrariet, eller skal den kun ha tørre omgivelser? Mener at det er en liten salamander dette her, etter å ha søkt på nettet, og sett på bilder. 3) Om jeg skal sette ned vann i terrariet, hvordan skal dette vannet være? Kaldt, temperert, springvann, eller vann i fra dammen der jeg bor? 4) Siden jeg driver med akvarium, så fanger jeg jevnlig mygglarver i en dam vi har like ved der jeg bor. Kunne det ha vært ett aktuelt for til salamanderen? Hva med meitemark? Hvis jeg skal gi den levende mygglarver, skal jeg bare hive dem i vannet i terrariumet, slik at den kan fange dem selv? 6)Da jeg tok den opp fra gulvet i vaskehallen, syntes jeg at maven til den var ganske stor. Skal den være slik? 7) Skal jeg la terrariet stå inne på badegulvet med varmekablene på, eller foretrekker den å ha det litt kjøligere? Vel, dette ble endel spørsmål, og jeg håper og ønsker at noen som har erfaring om dette kan svare på alle, eller noen av spørsmålene mine. Jeg vil jo gjerne at den skal overleve, slik at jeg kan sette den ut igjen. Er kjempetakknemlig for svar, helst så fort som mulig, da jeg ikke vil påføre den lille salamanderen unødig pinsel. Tusen takk på forhånd. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
|
Hei.
1. Vanskelig å si. Det kommer an på hvor mye den har fått på seg. Du må nesten bare vente og se an. 2. Er det er salamander MÅ den ha fuktighet. Den klarer neppe å krabbe oppi en boks selv, så bygg opp med jord rundt en grunn skål med vann, slik at den kan gå rett oppi vannet. Dusj den gjerne med vann, slik at den holder seg fuktig. 3.Ta gjerne vann fra dammen der du bor. Springvann er det klor i, og er den allerede avkreftet pgs kjemikalier er det best å unngå enda mer. 4. Mygglarver er supert. 5. Ja den spiser helst levende. 6. Det kan være at den akkurat har spist. Har du mulighet til å legge ut bilde? 7. Sett den i et vanlig rom. Varmekabler er for varmt. De skal ikke ha så mye varme. 20 grader er bra. Litt korte svar, men jeg har dårlig tid. Har sendt deg en PM også. Mvh. L. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Junior Member
|
Hei og hå
Tusen takk for svar som jeg leste akkurat nå. Etter at jeg hadde skrevet her på forumet, så gikk jeg og fylte litt vann i akvariet slik at den fikk litt tørt land og litt vått land, ca. 15 cm dypt med vann, og da kunne jeg se at den lå på steinen der jeg hadde lagt den. Syntes den så veldig tørr ut, med sammenfiltrede tær, stakkar. Så jeg dusjet den litt med en dusjeflaske. Da rørte den på seg Så gikk jeg ut og hentet litt viltfangede mygglarver, og hadde oppi. Så lukket jeg døren til badet og skrudde av lyset, slik at den skulle få litt ro. Det er vindu på badet, så det er ikke helt mørkt Tro det eller ei, men da jeg gikk inn for å se til den, så hadde den gått ned i vannet, og var på vill jakt etter mygglarver. For en appetitt Ser ut som om jeg klarte det jeg ikke trodde jeg skulle klare. Det var omtrent ikke liv i den da jeg fant den.Jeg glemte å si det i første melding, men da jeg kom hjem med den i morges, så var det første jeg gjorde var å forsiktig helle litt melk over den, før jeg skyllet den med vann. Tenkte som så at melken ville nøytralisere vaskemiddelet som den hadde fått på seg? Kan det stemme, eller er jeg helt ute å sykler nå? Vel da tror jeg naturen er neste stoppested for den lille søte stakkaren, utpå kveldinga engang. Vil jo ikke holde den her mer enn nødvendig Men har ikke lyst til å sette den ut oppe ved verkstedet igjen, da det er et relativt nytt industri område, som det bygges kontinuerlig på. Noen som vet om trygge eller helst fredet habitat i Østfolds området, der jeg kan sette den ut. Jeg mener dette er en liten salamander, utifra den infoen jeg har funnet på nettet, men er selfølgelig ikke helt sikker.Den har i allefall helt nydelige farver på undersiden Skal prøve å få tatt bilder av den, men kan ikke love noe, da jeg helst ikke vil forstyrre eller stresse den unødig.Tusen takk for svar, og nå håper jeg at noen kan hjelpe med å finne lillingen ett nytt og trygt hjem. Takker så mye på forhånd. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Junior Member
|
Her et et veldig dårlig bilde tatt av salamanderen. Skal prøve å få tatt ett når den er ute av vannet, like før jeg slipper den ut, kanskje? Nå har den konsumert samtlige mygglarver, det vises godt på magen
Fikk ikke noe svar fra dere om hvor i Østfold jeg kunne sette den ut, så tror nok den får belage seg på en natt i akvariet her hos meg. Men det går vel bra tenker jeg. Den er veldig morsom og utrolig kvikk i vannet, og jeg synes det er rart hvor fort den kom seg, etter det, sikkert ufrivillige kjemikaliebadet den hadde i morges. Har forresten på feelingen at dette er ei lita jente. Noen innspill på det? Vel her er i allefall bildet. Håper det er noen som kan hjelpe meg med å finne en dam som hun kan være trygg i, til i morgen kveld. Er vel noen engasjerte som er oppdatert på sånne ting her inne på forumet, eller som evnt. vet hvor man kan henvende seg. Thanx. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
Så kult at den lever og har det bra!^^
|
|
|
|
#6 |
|
Junior Member
|
Natten har gått fint for den lille salamanderen, den spiser godt, og kom bort til glasset for å hilse i morges. Men jeg vil jo gjerne slippe den ut igjen. Er det ingen her inne som vet om noen steder jeg kan slippe den ut da? Vær så snill...
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
|
hvorfor ikke ha den i karet fram til sommer'n, da er det jo godt og varmt ute, nå som "hun" har blitt vant til varmen inne hos deg.
Jeg mener det var en topic på salamander raporter her tidligere...husker ikke helt hva det var, men folk meldte ifra hvor og hvilke typer salamandere de fant.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 23
|
i skiptvet i østfold er det en dam på "bygdetunet" hvor det kryr av salamandere
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Junior Member
|
Da har salamanderen fra Sarpsborg flyttet til Skiptvet.
Lettet godt på samvittigheten min å få satt den ut sammen med andre artsfrender. Det er jo ikke bra å ha ville dyr i fangenskap, uansett hvor godt man steller for dem. Men det var jo et hyggelig og morsomt besøk da. Synes det er innmari dumt at det bygges for fullt der som jeg fant den. Det er et stort myrområde med frosk og salamandere som blir ødelagt, så derfor så ville jeg ikke sette den ut på samme plass. Takker så mye for all hjelp jeg har fått her inne.
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
|
Dette står det respekt av, ikke minst hvor fort du fikk den ut igjen. Det er litt fristende å drøye det, og det er sjelden ville dyr tjent med. Kudos!
|
![]() |
| Emner |
| fôring, habitat, salamander, syk |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |