| Ris & Ros Her kan du rise eller rose reptilfreaks |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Tyskland, Bonn.
Alder: 23
|
Jeg synes det utvilker seg en utrolig kjip ukultur med navn på dyr. Jeg er i utganspunktet veldig imot bruken av vanlige navn, vitenskaplige navn gjør alt mye lettere og mer oversiktlig. Men det blir flere og flere som ikke engang gidder å skrive de vanlige navnene på skikkelig vis. Når folk begynner å skrive "leos" istedenfor Leopard Gekko, synes jeg det har gått hakket for langt. Jeg synes vi hadde fått det mye mer oversiktlig om folk kunne begynne å skrive skikkelig, bruke hele navn og skrive det vitenskaplige navnet i parantes, om det andre absolutt skal brukes.
-Leos er ikke noe dyr! mvh, JanPhilip. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
|
jeg er enig med deg, men så er det også kjipt å måtte gå inn på google-bilder hver gang et latinsk navn kommer opp, med mindre man kan alle latinske navna utenatt eller ikke vil skjønne hva folkene diskuterer.
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Man vil jo skjønne hva folk diskuterer ved å se på forumkategori. Diskuteres Poecilotheria regalis i tarantell forumet, så er det vel en tarantell som diskuteres?
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Dette ville gjort det litt mer nøyaktig når man søker også, føler meg også litt truffet her siden jeg har det av en vane hehe
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 24
|
Syns fellesnavn er veldig greit, jeg.. Veldig nerdete å kun snakke om dyr etter vitenskapelige navn. Alle skjønner hva du snakker om hvis du sier leopard gekko eller kongepyton, liksom.
Værre er det når folk finner opp kallenavn, eller "forkortelser". Jeg er skyldig i bruk av ordet "skjeggis", men det er fordi "skjeggagam" blir kronglete å si fort.
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2007
Sted: Trondheim
Alder: 25
|
er enig med deg der egentlig.. merker selv jeg har blitt vant til å skrive skjeggis da, men det ser jo bedre ut å skrive skeggagam og leopard gekko..
om ikke de vitenskapelige navna, hvertfall hele navn er fint å ha..
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2006
Sted: På land
Meldinger: 163
|
Vi i Repti.net Norge kommer fra helgen til å innføre nytt annonsereglement som blandt annet innebærer at alle annonser må inneholde korrekt latinsk navn i tillegg til populærnavnet for å motarbeide slang-kulturen vi nå ser har gått alt for langt.
Mvh Mats v/Repti.net Norge
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
det var jo egentlig smart da.. skulle droppet alle slang navn, men er jo greit å kunne skrive kornsnok i stedet for elaphe guttata guttata da..
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
jaja, men av og til når man har det travelt og skal lese kjapt over nye innlegg (som meg om morgenen hver dag før skolen så jeg nesten er for sein til ferga) så er det enklere å lese de "populære" navnene enn de vitenskapelige, spes om det er en art man ikke kan det vitenskapelige på.. men jeg så lenge man i det minste har med navn som f.eks. skjeggagam, kornsnok etc, og ikke bare vitenskapelige navn er det greit nok, for da kan vi faktisk enklere lære de vitenskapelige, men om vi kun har de vitenskapelige, kan dette være vanskelig for nye folk også
|
![]() |
| Emner |
| dyr, navn |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |