| Ris & Ros Her kan du rise eller rose reptilfreaks |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
|
Jeg har sluttet å skrive her inne, men skal gjøre ett unntak nå, og legger hodet frem for hugg.
Grunnen til at jeg sluttet å skrive var at det er noen her inne som svarer en på en måte som gjør at en blir lei og såret, men ikke minst så blir en jo omtrent grillet om en ikke har samme oppfatning som noen”sterke” og sikkert dyktige mennesker her inne. Nå har jeg sittet og lest en tråd der en person får så “ørene flagrer” fordi han tydeligvis ikke har helt skjønt det som “ekspertene” her inne har skønt. Og at de såkalte “ekspertene” kommer med råd og tips er jo kjempefint, men at de samtidig skal være å vemmelige og sårende skjønner jeg ikke helt. Det er regler I dette forumet som jeg har plukket ut tre av og kopiert inn her: 1. Vær snill og grei. Saklighet og høflighet er viktig. 3. Hold deg til emnet i tråden. 15. Det er unødvendig å gi noen en skjennepreken for å spørre om noe i forumet. I den tråden jeg nettopp leste (og i de trådene jeg selv har deltatt i og fått slengt så mye dritt at jeg har sluttet å svare her lenger), så opplever jeg at noen her inne kan skrive akkurat hva de vil uten noen som helst slags reaksjon fra de som driver forumet. Det synes jeg er synd, for foumet er flott og ikke minst veldig lærerikt for oss med interesser for innsekter og reptiler. Jeg skulle ønsket at admin begynte å sette en grense for hvor mye dritt en kan skrive her, og hvor mye en kan rakke ned på andre uten at det før følger, for når det ikke får følger så utvikler det seg bare mer og mer. Jeg tenker at kanskje er de som driver forumet redde for at de erfarne og dyktige medlemmene skal trekke seg bort om de blir tatt for regelbrudd og får en reaksjon på dette, men jeg mener at da må de rett og slett heller bli borte for de fleste med erfaring og mye peiling på insekter og reptiler er ikke blandt de som ville fått reaksjoner på sine innlegg så da hadde forumet stått igjen med de som er mest viktige og ikke minst så hadde kanskje flere medlemmer blitt mer aktive i debatter og tort å legge inn flere innlegg. Men det er nå bare min mening da. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2007
Sted: Sør-på sånn ca.
|
Litt enig i dette, derfor jeg prøver å unngå debatter her inne. Siden jeg ser at det alltid går litt hett for seg. Hvis det blir for mye sånn, så tror jeg nesten det kan skremme nye medlemmer til å spørre etter noe etter dem har blitt grilla en gang før
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 33
|
veldig enig, virker som enkelte er ute etter å ta andre
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
|
Her kunne jeg tenke meg (eller at dere gir admin) konkrete trådeksempler.
Skjønner deres side, og ufin oppførsel er ikke ok. Men... må bare som gammel traver legge til et men... jeg sluttet faktisk å skrive pga at folk var så himla hårsåre. Sier slett ikke dette gjelder dere, dette er en generell betraktning på flere forum, over år. Pesronlig kan jeg være skarp i kanten, men det er aldri personlig, og aldri vondt ment. (mulig noe personlig i tilfellet vår venn obeligz, men vi kjenner hverandre godt, og selv ikke der vondt ment) Dette tror jeg gjelder andre skarpe jeg kjenner, andre folk på min alder kanskje. For det synes å være mye dikkedaring med barn i dag, spør du meg. Jeg synes det er bedre å si ifra når man ser noe feil, og gjerne hvorfor. Ferdig med det. Japp.. vet jeg er av den sarkastiske typen, men, det som ikke kommer frem så godt skriftlig kanskje er mye humor. Det går fint an å si ifra til meg om man synes jeg er for slem (den det gjelder) eller kalle meg en biatch på nett, helst med tydeliggjørende smiley bak Jeg tar tilbakemeldinger bra, bortsett fra typen furtete. Det takler jeg svært dårlig. Nuvel... skal slutte utgreiinga... ville bare droppe inn noen linjer om andre side av samme sak.
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
|
Det er ikke det å være skarp i kanten jeg tenker på, det kan vi alle være i kampens hete når vi diskuterer en sak, og det må vi tåle på ett forum.
Det jeg mener er at noen her inne kaller oss andre for dyremishandlere om vi ikke mener det samme som dem, de kaller oss tullinger og de skriver mye som er både veldig nedlatende, sårende og veldig upassende i ett forum og det er som regel en eller annen som får på pukkelen fordi han eller hun ikke er enig i "ekspertenes" meninger. Det er mange måter å fortelle en person sin mening på, en trenger jo ikke ikke "skjelle" den andre personene ut, det er absolutt ikke noen god måte å få noen til å følge rådene en gir. Jeg svarte i en tråd for en stund tilbake, tråden omhandlet vel skjeggiser, (har selv en skjeggis som ser ut for å ha det godt og som har ett flott stort terrarie, får det den trenger av varme, uv lys, mat, mineraler etc). Men da jeg leste de svarene jeg fikk fra de "såkalte ekspertene" så føltes det som om jeg både drev med dyremishandling, hadde null peiling på reptiler, og var en idiot. Jeg sluttet raskt å svare på innlegg her, selv i tråder der jeg sikkert kunne tilført noe av min kunnskap som kunne vært bra. Etter å ha lest at flere enn meg får så "ørene flakser" her i tråder så ville jeg bare lufte mine tanker om at dette kanskje burde vært slått mer ned på dette slik at flere kunne vært mer aktive uten å være redde for at de skal bli utskjelte for sin mening. Jeg sier ikke at alle har rett i det de skriver her for det står mye tull og mange har 0 peiling på det de skriver, men det finnes mange måter å få sagt det på. Og detsto viktigere er det å nå frem med budskapet en har om det er noen som har 0 peil på de dyrene de har. For dette er er fantastisk flott forum som i alle fall jeg har hatt stor nytte og glede av, selv om jeg nok kunne hatt enda mer utbytte av forumet om jeg hadde tort spørre om ting jeg lurer på eller svart på innlegg. Det er bare en liten lufting om mine tanker, og når det står så tydelig i forumreglene så synes jeg at vi burde følge dem og at de som ikke følger dem kan få beskjed om dette og kanskje lære noe av det. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Sep 2004
Sted: Oslo
|
Er jo enig i at det er uheldig om noen føler seg støtt.
Har også sett at andre føler seg unødig støtt på andres vegne. Så da er vel mitt forslag at den som er støtt bør fremme tråden til admin, og denne tar det opp med den som støter og prøver å skape en dialog. Det er vel egentlig ganske tett på ønsket praksis i dag også.
|
|
|
#7 | |||
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Finnes sikkert like mange grunner til at folk hisser seg opp som at folk blir fornærmet
![]() De vanligste årsakene til krangler på reptilfreaks har som oftest med dyrehold å gjøre. Vi er alle opptatt av at dyret elle dyrene våre har det best mulig, ser man at noen ikke gjør sitt beste eller har holdninger som er stikk i strid med det man selv oppfatter som riktig blir det ofte diskusjoner med litt temperatur. I noen tilfeller ser vi også at noen ber om hjelp eller råd, men nekter å godta svarene fordi de ikke passer inn med ens personlige preferanser. Vi som er moderatorer og administratorer på reptilfreaks prøver å gjøre en så god jobb som mulig for at ikke diskusjonene skal gå for langt. Om vi syns diskusjonene går for langt går vi inn i tråden og ber folk roe seg ned. Om ikke dette hjelper eller vi kommer for sent inn i tråden skjer det at vi fjerner innlegg som klart går over grensen Problemet vårt er at vi ikke alltid klarer å se når noen blir fornærmet eller såret, folk har forskjellig toleranse grense.. I en litt opphetet debatt kan uttalelser tolkes både den ene og den andre veien. Det er ikke skjelden folk rapporterer inn at de mener noen har gått forlangt, men når vi sjekker tråden så har de gjerne gått like langt selv noen innlegg høyere oppe i tråden. Om man kaller en for kjerring så må man tåle at vedkommende svarer drittunge tibake uten å bli dødelig fornærmet ![]() Det er ikke alltid vi heller er oppmerksom på tråden før det har gått en stund, da er det greit at medlemmene forteller oss om at her må det noe gjøres. På reptilfreaks har vi en egen rapporterings knapp for dette som ligger under den enkelte brukerens avatar ![]() KLikker man på denne knappen blir det øyeblikkelig sendt ut en epost til alle moderatorene og en kopi av innlegget blir lagt i moderator forumet, sammen med en grunn til hvorfor man reagerer på innlegget.. Et rapportert innlegg kan se slik ut: Sitat:
Vi er ikke redde for å moderere noen uansett erfaringsnivå. De fleste er såpass voksne at de skjønner at de har gått for langt i kampens hete når vi tar kontakt med dem og forklarer årsaken til at vi har moderert innlegget deres. Jeg har flyttet denne tråden til Ris&Ros.. |
|||
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 22
|
Jeg skjønner trådstarter veldig godt her da jeg selv også ser komentarer på noen innlegg som uansett hvordan du snur og vender på det, er støtende!
Det er veldig lett tror jeg for å føle seg som en dårlig dyre holder eller at man føler at alt man har gjort er galt. Kan jo ta tråden til freddy90 som eksempel. Det er ingen som er støtende mot han der, men for dere som har lest tråden så ser dere hvor lei seg freddy blir når han hører at noen ting han har gjort ikke har vært helt riktig. Heldigvis får han god støtte av alle som skriver der og spesielt Gibbs vil jeg si som gir han råd for råd hva han skal rette opp ![]() Har selv fått en del ''dumme'' spørsmål på pm av folk som har nettopp skaffet seg skilpadde, men ikke lest det de skulle hatt klart til de gikk for anskaffelse! uansett må jeg bare si at jeg ser på meg selv enda som en nybegynner da jeg ikke har hatt paddene mine selv lenger enn 1 - 1 1/2 år! Spørsmålene tar jeg uansett med et smil og prøver å hjelpe med det jeg kan og det jeg har av erfaringer! Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!!! Føler selv at jeg har fått veldig god hjelp av mange her inne (spesielt Gibbs, repti_queen og psychofox ) og har ikke selv følt at noen har rakket ned på verken meg eller dyreholdet mitt, selv om at jeg selv har gjort en del feil!bare noen tanker og ord
|
|
|
#9 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Sitat:
Ang. andre tråder så tenker jeg enkelte har noe i mot enkelte, virker litt sånn ihvertfall. Men om det skal kalles vanlig diskusjon eller krangel er litt vanskelig det og, er jo ikke alltid det ser ut som det gjør til å begynne med.. Lønner seg å lese over noe to ganger hvis man er litt usikker. Det bruker jeg!
|
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 22
|
De jeg sikter mer til er de som kommer og er helt nye på forumet og har en del spørsmål fordi at de føler seg usikkre osv.
Men joda, er enig med deg i det du sier ellers! Sitat:
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Info Forumregler | Frogger | INFORMASJON | 3 | 13-10-2009 20:24 |
| Nye forumregler for reptilfreaks | Frogger | INFORMASJON | 0 | 29-01-2008 16:07 |