"

Reptilfreaks.no > Informasjon og endringer på Reptilfreaks.. > Ris, ros og forslag til Reptilfreaks > Ris & Ros Folk som mener jeg ikke har respekt for reptiler/amfibier

Ris & Ros Her kan du rise eller rose reptilfreaks

Stengt tråd

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02-11-2009, 23:43   #1
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Meldinger: 140
Standard Folk som mener jeg ikke har respekt for reptiler/amfibier

Følte bare for å måtte si dette. Jeg har ved flere anledninger sett at medlemmer av dette forumet blir irriterte når noen forteller at de har fanget f.eks en norsk frosk eller padde for å ha den som kjæledyr. Hva er egentlig problemet?

Jeg selv har en gecko og kunne godt tenke meg å ha en frosk eller padde, og synes det er mye enklere og begynne med en norsk frosk/padde, da de er vant til vårt klima og ikke minst ikke trenger så mye som f.eks en eksotisk padde/frosk.

Man bryter jo faktisk loven om man importerer reptiler/amfibier, da Norge er et idiotisk land som enda ikke godkjenner å ha slike dyr som vi elsker så høyt.

Jeg ser ingen problemer med å fange en norsk padde eller frosk, hvis den får et godt hjem. Jeg tror ingen av medlemmene på dette forumet fanger dyr for at de skal ha det vondt!
Mondo er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Gammel 03-11-2009, 00:13   #2
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard

Det er flere grunner til at vi er i mot dette.

De fleste arter er fredet hvis jeg husker rett, da bryter du loven hvis du tar en frosk med deg hjem.
Grunnen til at dem er fredet er vel fordi det begynner å bli mindre av dem i naturen vår.
Det at vi har reptiler og amfibier i Norge skal vi være ganske glade for siden vi har det klimaet vi har.
Ønsker vi å ha dette, så må de være fredet mot folk.

Etter det jeg forstår, så kan det være vanskelig å få dem til å spise og da vil dem dø av sult. Det sier seg selv at da har man gjort noe veldig dumt hvis det skjer.

Jeg er i hvert fall veldig for at de dyr som har opplevd det å leve i det fri skal få lov til å fortsette med det.
Det er veldig vanskelig å få til trivsel hos viltfanget dyr
noe som vil skape en del problemer for dyret og det vil død.

Det er flere av oss som prøver og ønsker å få reptiler lovlig i Norge. Da er vi nødt til å ha seriøse retningslinjer for hvordan vi skal opptre med det vi driver med.
Det er ikke bare vi i "miljøet" som leser på de norske reptil sidene.

Det er sikkert noen andre her som kommer til å svare enda bedre på dette en meg, men det er i hvert fall noen av mine tanker om saken.
Gibbs er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Gammel 03-11-2009, 00:34   #3
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
Meldinger: 1,155
Blog Entries: 4
Standard

Sier meg enig meg Gibbsern her jeg altså.
De fleste (om ikke alle?) av de få reptilene vi har som lever i naturen vår er fredet, og det av god grunn. Hvorfor ta risken og senke bestanden? Som Gibbs sier, så er disse dyrene ganske vanskelige å ha i fangenskap. Kunne godt tenkt meg å hatt firfisler og frosker fra den norske sauna selv, men jeg tar ikke sjangsen ettersom det mest sannsynlig ville gått galt. Da lar jeg det heller være. Risken er for stor.

Poecilotheria-fan!
Devilizer er offline  
Gammel 03-11-2009, 00:46   #4
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Devilizer Vis post
den norske sauna
hehe hvor varmt er det i den da
Gibbs er offline  
Gammel 03-11-2009, 00:51   #5
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Standard

Jeg syns det er litt viktig å diffrensiere mellom truete og ikke truete norske dyr.
Frosker er truet mens Padder buffo buffo er ikke truet i Norge og jeg ser ikke noen grunn for at du ikke skal kunne holde en Padde i fangenskap. De er lette å holde og tildels underholdene også

Når det gjelder frosker så tror jeg nok de fleste av oss har klekket froske egg når vi var små og jeg er helt sikker på at det klekkes tusenvis av forske egg i de norske hjemmene fremdeles.
Når det er sagt så slipper de fleste froskene ut igjen etter at de har nådd et visst nivå i rumpetrolstadiet. Å holde frosker i fangenskap er vanskligere enn Padder, de har større krav til fôret noe som medfører at du selv må ut i bushen å fange det til dem. Melormer, fluer og bananfluer strekker dessverre ikke til allene. Temperatur messig er de også en større utfordring da du må kjøle ned terrariet. For all del der er ikke umulig å holde norske frosker men det krever en del ekstra utstyr og at du vet hva du driver med.

Når det gjelder sammenlikningen med hold av reptiler så syns jeg du bommer litt.
Å holde ville norske dyr i fangenskap så bryter du viltloven. Norske herptiler bortsett fra Paddener er alle truete (rødlistede), dvs det begynner å bli lite igjen av dem i Norsk natur. Syns du da det er riktig som herptil intressert å ha dem i fangenskap når du kan ta deg en tur ut i skauen å se på dem når det passer seg?
Reptilene vi holder ble forbudt i Norge på et latterlig grunnlag i 1976 vi er det eneste landet i verden med disse reglene. De aller fleste dyrene vi holder er ikke truet eller regulert via CITES. De som er regulert er CITES 2 listet. Til sammenlikning er norske frosker rødlistete, dvs at om de hadde vært på CITES listene ville de vært CITES 1 listet.

Sammenlikningen din med hold av reptiler (som i 99% av tilfellene er oppdrettet i fangenskap) og forbudt i Norge på svakt grunnlag står ikke i stil med å fange inn ville dyr som i tilleg er truet for sin egen seltilfredstillelse. Så om du absolutt vil holde et norsk dyr så hold en Padde (buffo buffo) men husk å sette deg godt inn i hva du driver med før du setter igang. Vær også klar over at du bryter Viltloven i tillegg til loven som gjelder privat hold av herptiler.

EDIT: Når det gjelder CITES sammenlikningen så er dette bare for å illustrere forskjellen på hold av Norske herptiler mot de tropiske vi selv holder. Vi må heller ikke glemme at selv om en frosk er rødlistet i Norge trenger den nødvendigvis ikke vært det i et annet land.

Sist endret av Frogger; 03-11-2009 kl 01:00.
Frogger er offline  
Gammel 03-11-2009, 00:53   #6
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
Meldinger: 1,155
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gibbs Vis post
hehe hvor varmt er det i den da
haha, mente fauna

Poecilotheria-fan!
Devilizer er offline  
Gammel 03-11-2009, 07:56   #7
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

Jeg forstår selvsagt deres syn på saken, misforstå meg rett altså.
Der jeg kommer fra er det utrolig mye frosk og padder om våren. Da jeg og noen kamerater var på fisketur tidlig i vår så måtte vi passe oss for å ikke tråkke på dem.
Mondo er offline  
Gammel 03-11-2009, 08:55   #8
Reptilfreak

duefjes sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: Kristiansand Vest-Agder
Alder: 24
Meldinger: 2,011
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post

Reptilene vi holder ble forbudt i Norge på et latterlig grunnlag i 1976 vi er det eneste landet i verden med disse reglene..
var det ikke 1977 ? å om jeg ikke husker feil har island og forbud mot reptiler.

om våren kommer det altid fram masse frosker, umulig å gå liksom, men disse har å fiender å utrolig mange froske bebyer blir spist, så er ikke alle som overlever og blir voksne.
Gammel 03-11-2009, 08:57   #9
Reptilfreak

Mondo sin avatar

Standard

^^ De har fiender som alle andre dyr i naturen. Men jeg fanger jo ikke en babypadde/frosk for det formål å ta livet av den. Jeg håper jo den vil få det bra.
Mondo er offline  
Gammel 03-11-2009, 11:32   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Jul 2008
Sted: Hordaland
Meldinger: 88
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Mondo Vis post
Følte bare for å måtte si dette. Jeg har ved flere anledninger sett at medlemmer av dette forumet blir irriterte når noen forteller at de har fanget f.eks en norsk frosk eller padde for å ha den som kjæledyr. Hva er egentlig problemet?

Jeg selv har en gecko og kunne godt tenke meg å ha en frosk eller padde, og synes det er mye enklere og begynne med en norsk frosk/padde, da de er vant til vårt klima og ikke minst ikke trenger så mye som f.eks en eksotisk padde/frosk.

Man bryter jo faktisk loven om man importerer reptiler/amfibier, da Norge er et idiotisk land som enda ikke godkjenner å ha slike dyr som vi elsker så høyt.

Jeg ser ingen problemer med å fange en norsk padde eller frosk, hvis den får et godt hjem. Jeg tror ingen av medlemmene på dette forumet fanger dyr for at de skal ha det vondt!
Dette er en spennende diskusjon. Du setter det å holde norske amfibier i fangenskap og lovbruddet dette medfører seg opp mot lovbruddet det faktisk er å eie\importere tropiske herptiler.

Jeg er i utgangspunktet enig med deg i at det ikke er de store prinsippielle forskjellene på dette. Begge lovbruddene straffes (merkelig nok) med hjemmel i viltloven og straffeutmålingen vil stort sett være den samme (med mindre man har store samlinger, cites 1 dyr o.s.v).

Likevel mener jeg at det er en rimelig stor forskjell på det å eie en leopardgecko og det å bidra til stadig synkende populasjoner med norsk frosk eller salamander for den saks skyld. Jeg opphøyer ikke "reptilfolk" til noen moralens vokter i forhold til naturkriminalitet, men vi som er opptatt av disse dyrenes ved og vel (i motsetning til store deler av den norske befolkningen) bør være bevisst i forhold til de valg vi tar. Vi har kunnskap om den norske bestanden og vi vet at det er vanskelig å holde norsk frosk i fangenskap.

Jeg forstår ikke behovet for å fange truede dyrearter og sette dem i bur når man like gjerne kan kjøpe fangenskapsfødde dyr i Norge.

Konklusjonen er at etter min mening bør man unngå innfanging av norsk frosk\padde\andre norske herptiler. Hvis man vil, kam man vel like gjerne ta seg en tur ut i naturen og se på dem der de hører hjemme?
Torsteindale er offline  
Stengt tråd

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Norske amfibier og reptiler Janka Litteratur 1 23-08-2009 15:57
Bra folk ikke har fordommer mot slangeeiere... :s Janka Småprat 5 05-07-2007 17:41
Hva om reptiler og amfibier blir lov? Michelangelo Lover og regler 8 20-06-2007 17:54
Gode lengre filmer/dokumentarer om Reptiler/Amfibier Evenruden Filmsnutter 1 21-11-2006 15:20

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 09:00.