"

Reptilidentifisering Lurer du på hva slags reptil du har sett, dette er forumet som kan hjelpe deg.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11-11-2008, 12:27   #1
Junior Member

Medlem siden: Nov 2008
Meldinger: 3
Standard norske slangenavn

Jeg oversetter en tv-serie for NRK og trenger i den forbindelse hjelp med norsk navn på et par slanger:

Wagler's pit wiper - tropidolaemus wagleri.
Sonoran gopher snake - pituophis catenifer

Jeg har foreløpig kalt dem hhv. waglertresnok og oksesnok, men her er jeg på veldig tynn is.
katarina er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-11-2008, 14:29   #2
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 4,310
Blog Entries: 4
Standard

hmm.. det var en liten nøtt..
Er ikke noe videre inne i slangeverdenen men syns den norske oversettelsen din virker rimelig logisk..
Frogger er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 11-11-2008, 14:55   #3
Reptilfreak

Kristian sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Sted: Oslo
Alder: 32
Meldinger: 26
Standard

Når det gjelder "Wagler's pit viper" så blir det vel feil å kalle det en snok. Det er en viper/hoggorm. Altså en annen slange-familie enn snok.

Sist endret av Kristian; 11-11-2008 kl 14:58. Begrunnelse: Skriver klønete
Kristian er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-11-2008, 15:02   #4
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard

Heisann

Tropidolaemus wagleri - Waglerlanseslange, men også Tempelslange eller Tempellanseslange
Pituophis catenifer - Denne tilhører oksesnokene, så oksesnok er et passende navn Enklete i Pituophis slekten blir også kalt for Goffersnoker.
Svar med sitat
Gammel 11-11-2008, 15:14   #5
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Er heller ingen slangeekspert, så dette må tas med en god neve salt.

Førstnevnte er vel strengt tatt ingen snok, såvidt meg bekjent.
Tropidolaemus wagleri er en lanseslange, og akkurat denne arten blir referert til som "Tempellanseslange" i bokserien "Verdens dyreliv" (Damm N.W. & Søn 2002 ISBN 82-496-0552-7).

Pituophis catenifer
kalles både på svensk og dansk for Tyresnok (Tyresnog/Tjursnok).

Men når det er sagt så kjenner jeg ikke til at noen av disse slangene har fått offisielle norske navn, og litteraturen jeg henviser til er ikke akkurat hardcore fagbøker, så da er det alltid bedre å bare beholde det vitenskaplige navnet fremfor å finne på noe selv.

Edit: der var det et par som kom meg i forkjøpet ja
Svar med sitat
Gammel 11-11-2008, 15:51   #6
Junior Member

Standard

Tusen takk for så mye kjapp og velvillig respons, dette jeg kan jobbe videre ut ifra. En tv-tekst skal kunne leses og oppfattes raskt og greit, før den fyker videre, borte for all tid! Hvis lesbarheten er dårlig, blir seeren distrahert og får ikke med seg fortsettelsen. Dette er i tillegg en serie for barn og unge. Ideelt sett skal alt ha norske navn, vi har bare ikke kommet så langt at vi har fått navnsatt alt ennå. Derfor er det helt greit å navnsette i teksting, da vel og merke i samråd med fagmiljøer. En del av oversetterarbeidet i for eksempel naturdokumentarer består i å søke råd hos navnekomiteer, der de fins, eller andre fagfolk. Jeg syns det er veldig flott at folk er så hjelpsomme her på forumet her. Jeg har en herpetildokumentarserie jeg snart skal ta fatt på, så jeg lar nok høre fra meg her igjen. Jeg er bare en skarve generalist, og slett ikke ekspert på så mye annet en språk.
katarina er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-11-2008, 16:06   #7
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

Ja dere oversettere - dere har jo noen klassiske oversettelser

En av de aller, aller beste var jo den fra Friends, hvor uttrykket "make up-sex" ble oversatt til "sminkesex" - Husker ikke helt, men det var vel ikke Lars Lenth som oversatte da ? (for han er vel en av de som har oversatt Friends om jeg ikke husker feil ? )
Svar med sitat
Gammel 11-11-2008, 16:16   #8
Junior Member

Standard

Tv-serien var ikke "Venner for livet", og oversetteren var ikke Lars Lenth. Og jeg har ikke søkt om hjelp her på forumet for å få svar der navngitte personer blir hengt ut. Det er min siste kommentar til den saken.
katarina er offline  
Svar med sitat
Gammel 11-11-2008, 16:38   #9
-
Admin

DanFekar sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Meldinger: 1,532
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (4)
Standard

Tror neppe det var stygt ment fra ThorEH sin side. Denne oversettingen er jo bare en sjarmerende klassiker, enten den først ble presentert i Seinfeld eller Friends, og uansett hvem som oversatte. Men uansett holder vi oss til emnet heretter
Svar med sitat
Gammel 11-11-2008, 16:53   #10
Reptilfreak

Thor Håkonsen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
Meldinger: 2,142
Standard

joda - det var Friends (Venner for Livet), men kanskje ikke Lars.

Det får da være grenser til hårsårhet - jeg kan da ikke legge med ned og dø hver gang noen drar en taxi-vits, eller forteller om ubrukelige (navngitte eller ikke) drosjesjåfører ?

Svar på spørsmålet var forøvrig allerede gitt - derav en liten avsporelse.

For the record : det var (som DanFekar var inne på) ikke ondsinnet ment
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Norske insekter skorpion Andre insekter 14 10-08-2007 21:16
Norske herptiler royy Småprat 12 05-08-2007 02:15
Norske gresshopper Andre insekter 0 04-07-2007 19:17
Norske tusenbein skorpy Myriapoder 10 04-06-2007 20:49
Norske slanger alma Helse og sykdommer hos reptiler 3 02-05-2007 13:04

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:54.