| Reptilidentifisering Lurer du på hva slags reptil du har sett, dette er forumet som kan hjelpe deg. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Nov 2008
|
Jeg oversetter en tv-serie for NRK og trenger i den forbindelse hjelp med norsk navn på et par slanger:
Wagler's pit wiper - tropidolaemus wagleri. Sonoran gopher snake - pituophis catenifer Jeg har foreløpig kalt dem hhv. waglertresnok og oksesnok, men her er jeg på veldig tynn is. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2008
Sted: Oslo
Alder: 32
|
Når det gjelder "Wagler's pit viper" så blir det vel feil å kalle det en snok. Det er en viper/hoggorm. Altså en annen slange-familie enn snok.
Mvh, Kristian Sist endret av Kristian; 11-11-2008 kl 14:58. Begrunnelse: Skriver klønete |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Heisann
![]() Tropidolaemus wagleri - Waglerlanseslange, men også Tempelslange eller Tempellanseslange Pituophis catenifer - Denne tilhører oksesnokene, så oksesnok er et passende navn Enklete i Pituophis slekten blir også kalt for Goffersnoker.
|
|
|
#5 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
|
Er heller ingen slangeekspert, så dette må tas med en god neve salt.
Førstnevnte er vel strengt tatt ingen snok, såvidt meg bekjent. Tropidolaemus wagleri er en lanseslange, og akkurat denne arten blir referert til som "Tempellanseslange" i bokserien "Verdens dyreliv" (Damm N.W. & Søn 2002 ISBN 82-496-0552-7). Pituophis catenifer kalles både på svensk og dansk for Tyresnok (Tyresnog/Tjursnok). Men når det er sagt så kjenner jeg ikke til at noen av disse slangene har fått offisielle norske navn, og litteraturen jeg henviser til er ikke akkurat hardcore fagbøker, så da er det alltid bedre å bare beholde det vitenskaplige navnet fremfor å finne på noe selv. Edit: der var det et par som kom meg i forkjøpet ja
|
|
|
#6 |
|
Junior Member
|
Tusen takk for så mye kjapp og velvillig respons, dette jeg kan jobbe videre ut ifra. En tv-tekst skal kunne leses og oppfattes raskt og greit, før den fyker videre, borte for all tid! Hvis lesbarheten er dårlig, blir seeren distrahert og får ikke med seg fortsettelsen. Dette er i tillegg en serie for barn og unge. Ideelt sett skal alt ha norske navn, vi har bare ikke kommet så langt at vi har fått navnsatt alt ennå. Derfor er det helt greit å navnsette i teksting, da vel og merke i samråd med fagmiljøer. En del av oversetterarbeidet i for eksempel naturdokumentarer består i å søke råd hos navnekomiteer, der de fins, eller andre fagfolk. Jeg syns det er veldig flott at folk er så hjelpsomme her på forumet her. Jeg har en herpetildokumentarserie jeg snart skal ta fatt på, så jeg lar nok høre fra meg her igjen. Jeg er bare en skarve generalist, og slett ikke ekspert på så mye annet en språk.
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
Ja dere oversettere - dere har jo noen klassiske oversettelser
![]() En av de aller, aller beste var jo den fra Friends, hvor uttrykket "make up-sex" ble oversatt til "sminkesex" - Husker ikke helt, men det var vel ikke Lars Lenth som oversatte da ? (for han er vel en av de som har oversatt Friends om jeg ikke husker feil ? )
|
|
|
#8 |
|
Junior Member
|
Tv-serien var ikke "Venner for livet", og oversetteren var ikke Lars Lenth. Og jeg har ikke søkt om hjelp her på forumet for å få svar der navngitte personer blir hengt ut. Det er min siste kommentar til den saken.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
-
Admin
Medlem siden: Apr 2004
|
Tror neppe det var stygt ment fra ThorEH sin side. Denne oversettingen er jo bare en sjarmerende klassiker, enten den først ble presentert i Seinfeld eller Friends, og uansett hvem som oversatte. Men uansett holder vi oss til emnet heretter
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2007
Sted: Karmøy
Alder: 35
|
joda - det var Friends (Venner for Livet), men kanskje ikke Lars.
Det får da være grenser til hårsårhet - jeg kan da ikke legge med ned og dø hver gang noen drar en taxi-vits, eller forteller om ubrukelige (navngitte eller ikke) drosjesjåfører ? Svar på spørsmålet var forøvrig allerede gitt - derav en liten avsporelse. For the record : det var (som DanFekar var inne på) ikke ondsinnet ment
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Norske insekter | skorpion | Andre insekter | 14 | 10-08-2007 21:16 |
| Norske herptiler | royy | Småprat | 12 | 05-08-2007 02:15 |
| Norske gresshopper | Andre insekter | 0 | 04-07-2007 19:17 | |
| Norske tusenbein | skorpy | Myriapoder | 10 | 04-06-2007 20:49 |
| Norske slanger | alma | Helse og sykdommer hos reptiler | 3 | 02-05-2007 13:04 |