"

Reptilidentifisering Lurer du på hva slags reptil du har sett, dette er forumet som kan hjelpe deg.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 03-06-2008, 16:58   #1
Reptilfreak

anniken sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Meldinger: 83
Standard hva er dette?

Broren min og noen kompiser som er i afghanistan hadde fått seg et nytt kjæledyr der nede. Men de viste ikke hva det var for noe, så jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg å identifisere denne?

anniken er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 03-06-2008, 18:16   #2
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
Meldinger: 1,653
Blog Entries: 13
Standard

Er en agam vertfall, men er ikke helt sikker på hvilken agam, det er ikke en skjeggis, men ligner litt på farger
Sikkert noen som kan svare bedre enn dette, enn meg
Utrolig kul vertfall!
Svar med sitat
Gammel 03-06-2008, 18:50   #3
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 809
Standard

Veldig vanskelig å si noe mer enn Scorpis. Vi trenger et bedre bilde. Hvor lang er den?
Svar med sitat
Gammel 04-06-2008, 18:07   #4
Senior Member

Gibbs sin avatar

Medlem siden: Sep 2005
Sted: oslo
Meldinger: 2,647
Standard

har leitet en del og det nærmste jeg kom er denne, men om det er det er vanskelig å si da bilde ikke er så bra..dette er en dverg agame/ pogona minor..

The Dwarf Beardeagon and related sub-species (P.m. minor, P.m. minima, and P.m. mitchelli) inhabit most of south-western Australia and the north-western coastal areas. This lizard grows to around 30cm (12in) in length, however most specimens are somewhat smaller.

The Dwarf Bearded Dragons are identified by spines at the rear edges of the jaw and one row of long spines along their flanks.

Pogona minor
The Dwarf Bearded Dragon and related sub-species (P.m. minor, P.m. minima, and P.m. mitchelli) inhabit most of south-western Australia and the north-western coastal areas. This lizard grows to around 30cm (12in) in length, however most specimens are somewhat smaller.

The Dwarf Bearded Dragons are identified by spines at the rear edges of the jaw and one row of long spines along their flanks.
Gibbs er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 04-06-2008, 20:11   #5
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Standard

Når jeg leter å søker over reptil fauna i Afghanistan, så fant jeg 3 agamer som er listet i det landet.

Ut av bildet jeg ser der, og andre plasser på nettet, syns jeg Calotes versicolor lignet mest i farge og mønster, hunnen har samme farge og mønster (Image:CalotesVersicolor.jpg - Wikipedia, the free encyclopedia)

Men den som er på bildet ditt, er mye kraftigere, og ikke så slank som denne jeg fant

Litt annen info jeg fant, det er reptil 109 arter i Afghanistan, og en av de artene er truet, det er fra 2002

Sist endret av Androctonus; 04-06-2008 kl 20:15.
Androctonus er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-06-2008, 20:35   #6
Reptilfreak

anniken sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Meldinger: 83
Standard

Tusen takk for all info Fant ikke ut mer enn at det var en agam selv men den var jo veldig lik den du fant da gibbs

Sist endret av anniken; 04-06-2008 kl 20:38.
anniken er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-06-2008, 20:45   #7
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 865
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av scorpis Vis post
Men den som er på bildet ditt, er mye kraftigere, og ikke så slank som denne jeg fant
Kan'ke være den, tærne er annerledes.

Fra <url=http://fwie.fw.vt.edu/afghanistan/Fauna.htm>denne</url> siden:

The largest group of lizards are members of the Agama family represented by 23 species. The most characteristic of this group is Agama agilis, which is widely dispersed below 2,500 m throughout the country. Caucasian agama Agama caucasica and Badakshan agama Agama badakshana, an endemic species, inhabits montane biotopes up to 3,200 m. Nine species of toad-headed agamas Phrynocephalus represent this family in the southern and northwestern semi-deserts. Two species of spiny-tailed lizards Uromastyx are herbivorous and live in long tunnels which they dig in stony desert soil.

(jeg har klippet bort alt om gekkoer, lacertidae, en skink og to varaner)

Vi kan med andre ord snevre søkene ned til:

Agama agilis
Agama caucasica
Agama badakshana
Phrynocephalus
(ni arter)
Uromastyx (to arter)

Dette er det nærmeste jeg har kommet, men fargemønsteret er galt (
Phrynocephalus vlangalii)

Jeg tror det er en Phrynocephalus, men det er umulig å si på grunnlag av bildet.

Det hadde 1) hjulpet å vite hvor i Afghanistan, og 2) et bilde der vi ser hvordan halen ser ut (slik at vi eventuelt kan utelukke Uromastyx).

Vi er alle reptiler innerst inne.

Sist endret av Gorgonops; 04-06-2008 kl 20:54.
Gorgonops er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-06-2008, 21:11   #8
Senior Member

Gibbs sin avatar

Standard

Jeg tror ikke det er denne Phrynocephalus som du har funnet.. Den har ikke mønsteret og hvis du ser på den kanten denne Phrynocephalus har over øyet, så har ikke den øglen han lurer på denne kanten. Den han lurer på har veldig skjeggis øyne og hodet..

Vi må nok lete videre
Gibbs er offline  
Svar med sitat
Gammel 04-06-2008, 21:15   #9
Reptilfreak

Androctonus sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gibbs Vis post
Vi må nok lete videre
Jupp, må nokk det

anikken: flere bilder, litt nermere og kansje litt mer klart bilde hadde vært kjempe knall, kansje vi finner litt mer info om denne saken
Svar med sitat
Gammel 04-06-2008, 21:20   #10
Senior Member

Gibbs sin avatar

Standard

fikset på bilde..
litt lettere å se nå

Gibbs er offline  
Svar med sitat
Svar

Emner
dette, hva

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Hva er nå dette? Sharkie Andre insekter 2 09-05-2008 11:53
hva er dette? Dag-Andre Gekkoer 0 14-11-2007 18:17
Hva er dette? abscondo Andre insekter 9 25-10-2007 21:53
Hva er dette? nidhogg Fôrdyr 17 15-08-2007 19:10
Hva er dette? -Tonje- Andre insekter 3 01-07-2007 19:37

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:53.