| Reptilidentifisering Lurer du på hva slags reptil du har sett, dette er forumet som kan hjelpe deg. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
Sted: Østfold
Alder: 25
|
Dette er to skilpadder som ble forlatt av forrige eier i dag, og jeg har nå tatt de med hjem.
Jeg har alt de trenger, hadde det liggende etter de forrige jeg hadde. Så driver og setter opp dette i skrivende stund.. De ble forlatt ved døren i en liten bøtte med råttent vann, er tynne, og synes at de ikke akkurat har hat det beste stellet Men hvilken type er disse to? Og hva kan gjøres med de grusomt lange klørne på den ene? ![]()
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Ser ut som en eller annen map turtle (usikker på hva de heter noe på norsk.. kartskilpadde?
) - en eller annen underart i slekta Graptemys. Hvilken skal jeg ikke si for sikkert.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2008
Sted: Akershus
|
Du skal hvertfall ikke gjøre noe med de "grusomt" lange klørne til den ene, da det er disse som sier hvilket kjønn den er. Hos de fleste vannlevende skilpadder så får hannene mye større klør enn huene, jeg vil tro dette kan gjelde disse også i og med at den ene faktisk har såpass lange klør som den har
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2009
Alder: 25
|
Den er grei, fant ut det når jeg søkte rundt for å se om jeg fant artene...
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 15
Meldinger: 280
|
Det første jeg tenkte var gulørret terrapin, men vet ikke om det er riktig...
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Det er garantert en Graptemys, men nøyaktig hvilken er vanskelig å si..
Guløret er det ikke. Du ser tydelige forskjeller både på hode og skall
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2010
Alder: 15
Meldinger: 280
|
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Sitat:
Er 12 underarter som er listet på wikipedia, 3 av de er betrakta som vanlige, så man kan vel bare google seg fram til hvilken det er - men det orker ikke jeg! Dog kan jeg sånn kjapt si at jeg synes den nederste på bildene av de minner om en ouachita map turtle (Graptemys ouachitensis).Men de er nok definitivt ikke gulører, selv om de har gule "ører".. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Skal google litt mere på det senere i kveld, men nå er det jo farmen!
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Tror faktisk det er to ulike Graptemys.
Den øverste har jeg konkludert med at det er en Graptemys barbouri, mens den nederste er, som Freddy sier, en Graptemys ouachitensis Sistnevnte er jeg veldig usikker på, men slik jeg forstod det på det jeg har lest om disse nå, er at ouachitensis er den eneste med de veldig karakteristiske gule kvadratene på siden av hodet.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Skilpadde Hvilken type er best å ha? | skilpadden | Slanger, øgler og skilpadder | 12 | 07-01-2010 00:20 |
| hvilken type burde jeg kjøpe? | nim | Taranteller og skorpioner | 6 | 21-10-2009 01:39 |
| Hvilken type kneler er dette? | magnusøy | Pinnedyr, knelere og andre insekter | 3 | 25-06-2009 21:05 |
| Skilpadde Hvilken type? | lompah | Slanger, øgler og skilpadder | 5 | 12-01-2009 11:58 |
| Hvilken type? | Gina87 | Taranteller | 6 | 12-03-2008 14:53 |