"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptilidentifisering Kjøp av tomater, firfisle på kjøpet..

Reptilidentifisering Lurer du på hva slags reptil du har sett, dette er forumet som kan hjelpe deg.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 20-11-2010, 00:57   #1
Junior Member

Medlem siden: Nov 2010
Alder: 21
Meldinger: 4
Question Kjøp av tomater, firfisle på kjøpet..

Hei. Fikk ufrivillig ei firfisle med på kjøpe av noen tomater her om dagen.

Uansett, det jeg lurer på er om noen vet hvilken type firfisle det er? Evt. om det er en firfisle i det heletatt..

Har hatt den siden onsdagen, (17.10.11), og har prøvd å gi den mat og vann men har ikke fått med meg at den spiser noe i det hele tatt. Derfor har jeg søkt litt rundt omkring på internett for å prøve å lese meg opp på slike dyr, da jeg er/var totalt blank på dette området.
Kjøpte noe tørrfor (nutron bloodworms chironomus) samt. noen melormer. Dette uten særlig hell, har ikke spist noe av dem. Prøvde tom. å dele melormene i 4 biter iom. at den er halvparten så lang som firfisla mi er.

Litt info:
Den er ekstrem liten, kanskje 3,5 cm fra hode til enden av halen.
Ligger stille nesten hele tiden, ser ut som den er død, men hvis jeg rører den, springer den litt og legger seg en annen plass.
Er ganske sikkert fra utlandet, da den lå i ei plastikkeske med tomater som er importervare.

Det jeg lurer på er følgende:
Hvilken type firfisle?
Hva spiser den?
Har den gått i dvale ettersom den ser slapp ut?
Eller er den utmattet og døende?
Hva drikker den?
O.l.

Bilder:
Imageshack - 69453049.jpg
Imageshack - 82084423.jpg

Håper på raske svar, da jeg frykter det kan gå ille med krabaten.

Mvh:
Gøran
goranms er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-11-2010, 01:25   #2
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 622
Blog Entries: 2
Standard

Ser for meg ut som en sørgegekko. Lepidodactylus Lugabris, men mulig jeg tar feil. Prøv å sett inn bananfluer til den, eller most banan, eller annen frukt, ikke sitrus frukt. Spray litt vann rundt den så skal du se den begynner å slikke

Hvor i landet bor du?
Svar med sitat
Gammel 20-11-2010, 01:27   #3
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Standard

Lepidodactylus lugubris <-- viss du ser på de nederste bildene, eller googler mourning gecko, så kan du selv sammenligne med gekkoen du har fått deg

Har selv 4 sørgiser.
Svar med sitat
Gammel 20-11-2010, 01:31   #4
Reptilfreak

Reptilicious sin avatar

Standard

Hmm, såg litt nærmere på det andre bildet du har lagt ut, la merke til en litt taggete hale, så er nok ikke sørgis. Men prøv å spray vann rundt den.
Den er helt sikkert dehydrert.
Og prøv deg fram med most banan, eller aller helst bananfluer. får bestillt dette på din lokale dyrebutikk, eller via bekjente.

Sist endret av Reptilicious; 20-11-2010 kl 01:42.
Reptilicious er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 20-11-2010, 08:48   #5
Reptilfreak

allan sin avatar

Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
Meldinger: 2,047
Blog Entries: 5
Standard

Om du vet hvor tomatene er importert fra kan det hjelpe.

Stripene `og de taggene på halen kan minne om Tarentola mauritanica..selv om det ikke er sesong for de nå.
allan er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-11-2010, 11:38   #6
Reptilfreak

Gregoris sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
Meldinger: 466
Standard

Idag skal jeg kjøpe tomater!
Gregoris er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-11-2010, 13:20   #7
Reptilfreak

Ravn sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Sted: Oslo
Alder: 23
Meldinger: 157
Standard

jeg tror det er en husgecko(hemidactylus) mest sannsynlig en hemidactylus turcicus

Sist endret av Ravn; 20-11-2010 kl 13:27.
Ravn er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-11-2010, 13:22   #8
Reptilfreak

Ravn sin avatar

Standard

og hvis det er det så er den etter de mørke fargene å dømme kald

Sist endret av Ravn; 20-11-2010 kl 13:29.
Ravn er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-11-2010, 14:34   #9
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Sted: Rogaland (Karmøy)
Alder: 15
Meldinger: 275
Standard

hvis det er slik den ser ut er det nok en(Tarentola mauritanica)..håper den overlever!!

Adults can measure up to 15 cm, tail included. Robust body and flat head. Back, legs and tail with prominent conic tubercles. Its regenerated tail is smoother and doesn't have tubercles. Obtuse mouth, big eyes with no eyelids and vertical pupil. Fingers with big lateral growths and adherent division less laminae in the bottom face. Only the third and fourth fingers end in union. Brownish grey or brown coloration with darker or lighter spots. These colours change in intensity according to the light. When they are active by day their colour is darker than during the night. It can be found on many construction sites, ruins, rock fields, tree trunks, etc.

they live in the Western mediterranean region of Europe and North Africa and widely introduced to North America and Asia. It is commonly observed on walls in urban environments, mainly in warm coastal area
shadow er offline  
Svar med sitat
Gammel 20-11-2010, 15:07   #10
Reptilfreak

Ravn sin avatar

Standard

etter å ha studert bildene nøye å sammenlignet arter må jeg si meg enig i at det ligner mer på en tarentola sp.
Ravn er offline  
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Firfisle : ) Mathias Woodss Gekkoer 31 04-12-2010 21:41
Firfisle hale? Eller? Freddy90 Reptilidentifisering 9 13-08-2010 19:41
bt.no: Fann reptilar, firfisle og narko Frogger Media 36 04-08-2010 01:36
Firfisle og diverse stell, mating etc Syncro4x Generelt om reptiler 5 29-06-2009 01:43
firfisle terarrium jacob Andre øgler 7 05-06-2007 09:06

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:51.