| Reptilidentifisering Lurer du på hva slags reptil du har sett, dette er forumet som kan hjelpe deg. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Junior Member
Medlem siden: Nov 2010
Alder: 21
|
Hei. Fikk ufrivillig ei firfisle med på kjøpe av noen tomater her om dagen.
Uansett, det jeg lurer på er om noen vet hvilken type firfisle det er? Evt. om det er en firfisle i det heletatt.. Har hatt den siden onsdagen, (17.10.11), og har prøvd å gi den mat og vann men har ikke fått med meg at den spiser noe i det hele tatt. Derfor har jeg søkt litt rundt omkring på internett for å prøve å lese meg opp på slike dyr, da jeg er/var totalt blank på dette området. Kjøpte noe tørrfor (nutron bloodworms chironomus) samt. noen melormer. Dette uten særlig hell, har ikke spist noe av dem. Prøvde tom. å dele melormene i 4 biter iom. at den er halvparten så lang som firfisla mi er. Litt info: Den er ekstrem liten, kanskje 3,5 cm fra hode til enden av halen. Ligger stille nesten hele tiden, ser ut som den er død, men hvis jeg rører den, springer den litt og legger seg en annen plass. Er ganske sikkert fra utlandet, da den lå i ei plastikkeske med tomater som er importervare. Det jeg lurer på er følgende: Hvilken type firfisle? Hva spiser den? Har den gått i dvale ettersom den ser slapp ut? Eller er den utmattet og døende? Hva drikker den? O.l. Bilder: Imageshack - 69453049.jpg Imageshack - 82084423.jpg ![]() Håper på raske svar, da jeg frykter det kan gå ille med krabaten. Mvh: Gøran
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2009
Sted: Rogaland
Alder: 26
|
Ser for meg ut som en sørgegekko. Lepidodactylus Lugabris, men mulig jeg tar feil. Prøv å sett inn bananfluer til den, eller most banan, eller annen frukt, ikke sitrus frukt. Spray litt vann rundt den så skal du se den begynner å slikke
![]() Hvor i landet bor du?
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Lepidodactylus lugubris <-- viss du ser på de nederste bildene, eller googler mourning gecko, så kan du selv sammenligne med gekkoen du har fått deg
![]() Har selv 4 sørgiser.
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
|
Hmm, såg litt nærmere på det andre bildet du har lagt ut, la merke til en litt taggete hale, så er nok ikke sørgis. Men prøv å spray vann rundt den.
Den er helt sikkert dehydrert. Og prøv deg fram med most banan, eller aller helst bananfluer. får bestillt dette på din lokale dyrebutikk, eller via bekjente.
Det er i motbakke det går oppover! Sist endret av Reptilicious; 20-11-2010 kl 01:42. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2004
Sted: Bergen
|
Om du vet hvor tomatene er importert fra kan det hjelpe.
Stripene `og de taggene på halen kan minne om Tarentola mauritanica..selv om det ikke er sesong for de nå. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Molde
Alder: 19
|
Idag skal jeg kjøpe tomater!
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Sted: Oslo
Alder: 23
|
jeg tror det er en husgecko(hemidactylus) mest sannsynlig en hemidactylus turcicus
Sist endret av Ravn; 20-11-2010 kl 13:27. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
|
og hvis det er det så er den etter de mørke fargene å dømme kald
Sist endret av Ravn; 20-11-2010 kl 13:29. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jan 2010
Sted: Rogaland (Karmøy)
Alder: 15
|
hvis det er slik den ser ut er det nok en(Tarentola mauritanica)..håper den overlever!!
![]() Adults can measure up to 15 cm, tail included. Robust body and flat head. Back, legs and tail with prominent conic tubercles. Its regenerated tail is smoother and doesn't have tubercles. Obtuse mouth, big eyes with no eyelids and vertical pupil. Fingers with big lateral growths and adherent division less laminae in the bottom face. Only the third and fourth fingers end in union. Brownish grey or brown coloration with darker or lighter spots. These colours change in intensity according to the light. When they are active by day their colour is darker than during the night. It can be found on many construction sites, ruins, rock fields, tree trunks, etc. they live in the Western mediterranean region of Europe and North Africa and widely introduced to North America and Asia. It is commonly observed on walls in urban environments, mainly in warm coastal area |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
etter å ha studert bildene nøye å sammenlignet arter må jeg si meg enig i at det ligner mer på en tarentola sp.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Firfisle : ) | Mathias Woodss | Gekkoer | 31 | 04-12-2010 21:41 |
| Firfisle hale? Eller? | Freddy90 | Reptilidentifisering | 9 | 13-08-2010 19:41 |
| bt.no: Fann reptilar, firfisle og narko | Frogger | Media | 36 | 04-08-2010 01:36 |
| Firfisle og diverse stell, mating etc | Syncro4x | Generelt om reptiler | 5 | 29-06-2009 01:43 |
| firfisle terarrium | jacob | Andre øgler | 7 | 05-06-2007 09:06 |