"

Reptilidentifisering Lurer du på hva slags reptil du har sett, dette er forumet som kan hjelpe deg.

Svar

LinkBack (1) Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13-08-2010, 15:28   1 links from elsewhere to this Post. Click to view. #1
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
Meldinger: 1,202
Blog Entries: 2
Standard Firfisle hale? Eller?

Hei!

Var nettopp på en lengre tur oppi marka, og hadde med elghunden vår Oda.. Hun er jo ekspert på å få med seg ALT som rører seg, og fant ut at jeg skulle teste snuten hennes litt. Uansett, etter å ha gått sakte gjennom skogen, så stoppet hun opp og hadde ørene rett opp, så fant hun et eller annet dyr i gresset, som tydeligvis ble livredd når hun snusa på den og slapp deretter halen. Halen sprellet og jeg prøvde å "fange" halen (mens dyret stakk av tydeligvis - så aldri dyret..), jeg trodde halen var dyret - snakk om å lure både meg og hunden, haha! Nå vet jeg hvordan haleslipping funker i praksis ihvertfall, kjempesmart!

Så jeg plukket opp halen og tok med i en pose, men lurer litt på hva slags dyr det er? Tror det er en firfisle, men ville vært fint og få vite det helt sikkert. Og uansett, vokser halen ut igjen? Sånn som hos feks leopard gekkoer?

halen som lurte både meg og hunden....

Også slenger jeg ut et lite bilde av "Frog-Dog"en Oda - passelig navn siden vi fant en frosk også.. Fant litt småsalamandere også i en dam. Så var en vellykket tur sånn sett!
Svar med sitat
Gammel 13-08-2010, 15:49   #2
Reptilfreak

alfaromeogirl sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
Meldinger: 770
Standard

Haha, vi har en Labrador som heter Oda Er vel ikke så mange mulige alternativer her i Norge, er vel bare firfisler som slipper halen her? Jeg aner ikke, men gøy med historie og bilder!
Svar med sitat
Gammel 13-08-2010, 16:06   #3
Reptilfreak

Haawie sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Sted: Oslo
Meldinger: 200
Standard

Det kan også hende at det er en stålorm.
De slipper også halen. Det er fordi de er firfisler og ikke slanger
Svar med sitat
Gammel 13-08-2010, 16:08   #4
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av alfaromeogirl Vis post
Haha, vi har en Labrador som heter Oda Er vel ikke så mange mulige alternativer her i Norge, er vel bare firfisler som slipper halen her? Jeg aner ikke, men gøy med historie og bilder!
Haha, populært hundenavn Oda tydeligvis, vet om en eller to til som har en hund med navn Oda. Hadde en labrador blandingsrase (kommer ikke på hvilken annen rase det var) før her hjemme, ble vel 14-15 år gammel tror jeg. Koselig med hunder!

Og tror du har rett, er vel bare firfisla som slipper halen her i Norge når du sier det..

Fant jo ut først i dag at hun ikke dreper dyra hun finner, men bare finner de og er nysgjerrig og snuser på de - dvs, har ikke sett reaksjonen på feks en mus eller et ekorn eller lignende.

Så det er jo en fin egenskap hvis en leter etter norske reptiler i skog og mark, som er litt gjemt i gress/mose og sånt. Med unntak av firfisler som er så glad i og slippe halen visstnok... Har jo sett at hun har funnet frosk og padde før, men har alltid dratt henne til meg med båndet slik at hun ikke skader de - men når hun fant firfisla sa jeg jo bare nei! så tror hun skjønte at hun ikke skulle røre den.
Svar med sitat
Gammel 13-08-2010, 16:10   #5
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Haawie Vis post
Det kan også hende at det er en stålorm.
De slipper også halen. Det er fordi de er firfisler og ikke slanger
Jeg tenkte jo først at det var en stålorm... Tenkte hun drepte den eller noe, men kanskje du har rett.. Hun snuste bare på halen, så derfor jeg tenkte det var en livredd firfisle eller noe, men så aldri dyret. Men slipper stålormen halen den også? Visste jo den ikke var en slange, men da vet jeg at den slipper halen den også.
Svar med sitat
Gammel 13-08-2010, 16:19   #6
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Må legge til at halebiten er 6,5 cm lang og veldig tynn. Prøvde og finne et bilde på google av halen, men finner jo ingen dugbare bilder!
Svar med sitat
Gammel 13-08-2010, 16:20   #7
Reptilfreak
Admin

Jabbe sin avatar

Medlem siden: May 2006
Meldinger: 1,721
Standard

Det er firfirsle ja
Halen vokser ut igjen, i løpet av et par måneder.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 13-08-2010, 16:22   #8
Reptilfreak

Janka sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Sted: Hordaland
Alder: 23
Meldinger: 834
Standard

Bilder som viser at Jabbe har rett
Svar med sitat
Gammel 13-08-2010, 16:32   #9
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Ahh! Takk for svar Jabbe, og takk for bilder Janka! Flott at halen vokser ut igjen, regna med det, men måtte spørre. Hvis det har vært stålorm hadde det forresten første gang jeg har sett stålorm oppi der jeg var, var på Stavsjøen i Sør-Trøndelag for de som ville vite det, er ikke sikker på om det er så mange stålormer oppi der.. Har hørt om stålormer i nærheten da, men aldri sett noen selv. Visstnok har jeg sett firfisler oppi der før, men de har alltid vært ekstremt redde og stukket av med en gang du gikk i nærheten, så har aldri fått sett nærmere på de.
Svar med sitat
Gammel 13-08-2010, 19:41   #10
Reptilfreak

Freddy90 sin avatar

Standard

Ga halen til en forsker-kjenning av meg. Skulle legges på glass og brukes til registrering av firfisle på den plassen jeg var. Så den slapp ikke halen forgjeves da! Hehe.
Freddy90 er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/reptilidentifisering/15692-firfisle-hale-eller.html
Skrevet av For Type Dato
firfisle - Kvasir This thread Refback 30-04-2011 20:38

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Firfisle : ) Mathias Woodss Gekkoer 31 04-12-2010 21:41
Varan Varan og hale nemesis230ce Andre øgler 2 21-03-2008 09:49
Boa constrictor imperator med rød hale? Viridovipera Boa og pyton 8 10-10-2007 16:32
Skjeggagamen sin hale? Adriano Agamer 4 06-10-2007 17:11
Skjeggagam med nekrotisk hale Mack Agamer 7 07-01-2007 21:05

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:51.