| Reptilidentifisering Lurer du på hva slags reptil du har sett, dette er forumet som kan hjelpe deg. |
![]() |
|
|
LinkBack (1) | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
|
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2005
Sted: Utenfor Trondheim
Alder: 21
|
Hei!
Var nettopp på en lengre tur oppi marka, og hadde med elghunden vår Oda.. Hun er jo ekspert på å få med seg ALT som rører seg, og fant ut at jeg skulle teste snuten hennes litt. Uansett, etter å ha gått sakte gjennom skogen, så stoppet hun opp og hadde ørene rett opp, så fant hun et eller annet dyr i gresset, som tydeligvis ble livredd når hun snusa på den og slapp deretter halen. Halen sprellet og jeg prøvde å "fange" halen (mens dyret stakk av tydeligvis - så aldri dyret..), jeg trodde halen var dyret - snakk om å lure både meg og hunden, haha! Nå vet jeg hvordan haleslipping funker i praksis ihvertfall, kjempesmart!![]() Så jeg plukket opp halen og tok med i en pose, men lurer litt på hva slags dyr det er? Tror det er en firfisle, men ville vært fint og få vite det helt sikkert. Og uansett, vokser halen ut igjen? Sånn som hos feks leopard gekkoer? halen som lurte både meg og hunden.... ![]() ![]() Også slenger jeg ut et lite bilde av "Frog-Dog"en Oda - passelig navn siden vi fant en frosk også.. Fant litt småsalamandere også i en dam. Så var en vellykket tur sånn sett!
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
Sted: Øst-Norge, Oslo
|
Haha, vi har en Labrador som heter Oda
Er vel ikke så mange mulige alternativer her i Norge, er vel bare firfisler som slipper halen her? Jeg aner ikke, men gøy med historie og bilder!
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jul 2010
Sted: Oslo
|
Det kan også hende at det er en stålorm.
De slipper også halen. Det er fordi de er firfisler og ikke slanger
|
|
|
#4 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
Hadde en labrador blandingsrase (kommer ikke på hvilken annen rase det var) før her hjemme, ble vel 14-15 år gammel tror jeg. Koselig med hunder!Og tror du har rett, er vel bare firfisla som slipper halen her i Norge når du sier det.. Fant jo ut først i dag at hun ikke dreper dyra hun finner, men bare finner de og er nysgjerrig og snuser på de - dvs, har ikke sett reaksjonen på feks en mus eller et ekorn eller lignende. ![]() Så det er jo en fin egenskap hvis en leter etter norske reptiler i skog og mark, som er litt gjemt i gress/mose og sånt. Med unntak av firfisler som er så glad i og slippe halen visstnok... Har jo sett at hun har funnet frosk og padde før, men har alltid dratt henne til meg med båndet slik at hun ikke skader de - men når hun fant firfisla sa jeg jo bare nei! så tror hun skjønte at hun ikke skulle røre den.
|
|
|
|
#5 | |
|
Reptilfreak
|
Sitat:
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
|
Må legge til at halebiten er 6,5 cm lang og veldig tynn. Prøvde og finne et bilde på google av halen, men finner jo ingen dugbare bilder!
|
|
|
#7 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: May 2006
|
Det er firfirsle ja
![]() Halen vokser ut igjen, i løpet av et par måneder.
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Ahh! Takk for svar Jabbe, og takk for bilder Janka!
Flott at halen vokser ut igjen, regna med det, men måtte spørre. Hvis det har vært stålorm hadde det forresten første gang jeg har sett stålorm oppi der jeg var, var på Stavsjøen i Sør-Trøndelag for de som ville vite det, er ikke sikker på om det er så mange stålormer oppi der.. Har hørt om stålormer i nærheten da, men aldri sett noen selv. Visstnok har jeg sett firfisler oppi der før, men de har alltid vært ekstremt redde og stukket av med en gang du gikk i nærheten, så har aldri fått sett nærmere på de.
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Ga halen til en forsker-kjenning av meg.
Skulle legges på glass og brukes til registrering av firfisle på den plassen jeg var. Så den slapp ikke halen forgjeves da! Hehe.
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/reptilidentifisering/15692-firfisle-hale-eller.html
|
||||
| Skrevet av | For | Type | Dato | |
| firfisle - Kvasir | This thread | Refback | 30-04-2011 20:38 | |
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Firfisle : ) | Mathias Woodss | Gekkoer | 31 | 04-12-2010 21:41 |
| Varan Varan og hale | nemesis230ce | Andre øgler | 2 | 21-03-2008 09:49 |
| Boa constrictor imperator med rød hale? | Viridovipera | Boa og pyton | 8 | 10-10-2007 16:32 |
| Skjeggagamen sin hale? | Adriano | Agamer | 4 | 06-10-2007 17:11 |
| Skjeggagam med nekrotisk hale | Mack | Agamer | 7 | 07-01-2007 21:05 |