| Reptilidentifisering Lurer du på hva slags reptil du har sett, dette er forumet som kan hjelpe deg. |
![]() |
|
|
LinkBack | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
#1 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 23
|
som sagt har jeg fått 2 firfisler.. de kom med et lass stein fra asia eller egypt.... de hadde funnet disse 2 å en del andre, men var bare disse 2 som hadde overlevd.har sittet lenge på internett å gått gjenom side etter side men klarer ikkje finne ut hvilken art det er.. må finne ut hva di spiser å hvilke forhold de klarer seg best i.hvor ofte spiser de? håper det er noen som kan hjelpe meg, å gi meg litt info. vil gjerne at de skal ha det fint.
fikk ikke til å legge inn bilde på tråden:/ http://www.reptilfreaks.no/forum/mem...4-dsc00075.jpg http://www.reptilfreaks.no/forum/mem...3-dsc00074.jpg |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Senior Member
Medlem siden: Apr 2008
Sted: Akershus...
Alder: 20
|
oi, hvor store er disse da? du kan you prøve å mate med sirisser eller melormer
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 23
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: May 2007
Sted: SkorpionFarmen
Alder: 22
|
Gi dem litt tid til å venne seg til det nye hjemmet sitt, kan ikke svare på hvilken art det er desverre.
Om du klarer å få litt klarere bilder av hele dyret, og om du får deg pittelitt mer info om hvor de kommer fra (ikke asia eller egypt, men litt mer presist) Fra alt jeg vet så kan disse like det litt fuktig, men det får vi finne ut etter du har funnet ut hvor de kommer fra ![]() Så veldig fine ut forresten, har litt sansen for de mindre firfislene!
|
|
|
#5 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 25
|
Ser ut for meg som om det er australsk vannagam (Physignathus lesueurii) unger, men slettes ikke sikker. Du kan bruke samme caresheeten som på asiatiske vannagamer (physignathus cocincinus).
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 25
|
Jodå etter litt surfing på nettet, kan jeg nesten si deg sikker at det ikke er firfisler du har fått deg, men et par med Physignathus lesueurii. Jeg tror det er ganske få som eiger de dyra her i Skandinavia, så må nesten gratulere deg med funnet. Når det gjelder caresheeten, så ville jeg på det sterkeste anbefalt å bruke denne linken Chinese Water Dragon Lizard FAQ (Green, Asian, illness, diet, cage, handle, tame) Der finner du informasjon fra a-å om vannagamer.
Tror grunnen til at de ikke spiser er fordi de er viltfanget, og ikke vant med omgivelsene. Men i og med at de er ennå små så vil dette gå fint, vil jeg tro. Hadde jeg vært deg så ville jeg dekket til det meste av glass i terraet (planter,greiner osv) i og med at spesielt viltfanget vannagamer ikke sjønner prinsippet med glass og dermed er det fort gjort at de får en såkalt "snout damage". |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Dec 2007
Sted: Oslo
|
Hvordan i alle dager kan du si at dette er P.lesueurii?? De ligner jo ikke engang. Kan ikke si hva det er du har fått enda, men de ser aboreale ut, uten tvil en agamid av et eller annet slag men og fastslå art enda er vanskelig. Er det mulig for deg og hente ut litt mer informasjon om hvilket land dette steinlasset kommer fra? jeg mener Egypt og Asia er ganske langt fra hverandre, bør gå an og kunne peke litt mer spesifikt mot hvilken verdensdel disse stammer fra? Hadde også satt stor pris på skarpere bilder av hodet, hele øgla ovenfra, undenfra og fra sidene. Samt total og svl lengde. Håper du deler av deg, dette er ikke den vanlige Husgekko blindpassasjeren. Kjempegøy at de lever og at du har de, da de ikke er fangenskapsfødt bør du ha strenge hygiene regler hvis du har andre reptiler, de kan ha masse smittsomme parasitter og annen drit, som lett kan smitte over resten av dyrene dine. Så kok ting du har brukt på de eller steriliser de godt etter bruk..
Mvh Kriss Sitat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Jun 2007
Sted: Møre og romsdal
Alder: 21
|
Hei!
Er ikke gekkoer nei. Spennende at de er såpass uvanlige da. Er uten tvil store nok til å spise sirisser. Dumt at de ikke ville spise dem, men det kan som sagt være fordi de ikke er vant med det nye hjemmet sitt enda, + er stresset etter reisen. Håper dere får identifisert dem snart, og at de begynner å spise. ![]() Hilsen hun på dyrebutikken
|
|
|
#9 |
|
Reptilfreak
|
Hei igjen
Ser ut til at blindpassasjerene dine kommer ifra India, noe som ikke er helt utenkelig da det ofte komer stein fra India til Norge. Jeg har også tidligere hørt om blindpassasjerer i et steinlass fra India, sist gang var det en Echis carinatus eller populært kalt Indian saw-scaled viper som dukket opp på trappa, til en dame som hadde fått inn steinfra India til hagen sin i Østfold et sted. Det kunne fått fatale følger hvis ikke denne damen hadde vært redd for slanger, og ikke ringt Oslo Reptil Park med engang, for hjelp til identifisering. Det er ikke helt utenkelig at det er to ung undivider av denne arten du har fått inn, syntes bildene av de voksene på google var noe fravikenede, men hvem vet kansje de blir seende sånn ut. Brukte i hvertfall bilde fra Repti i linken under som ID grunnlag. Repti.net / Reptile pictures / Agamidae / Salea anamallayana Salea anamallayana - Wikipedia, the free encyclopedia |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Reptilfreak
|
Hmmm... Nei, nå har jeg sammenlignet bilde fra Repti å ditt og er uenig med meg selv igjen. Tror faktisk det ikke dreier seg om denne arten heller, lar linken stå. Hadde vært utrolig fint om du kunne kommet tilbake med litt mer info om hvor dette lasset med stein kom fra, hadde innskrenket søkeomerådet vesentlig. Samt gode bilder fra vinklene jeg skrev et par poster høyere opp.
Syntes slike hendelser er utrolig spennende så håper du følger opp tråden, vi skal ok finne ut av hva dette er
|
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Trenger hjelp! | Christoffer | Knelere | 2 | 30-08-2008 21:54 |
| trenger hjelp med boa!! | tinahen | Boa og pyton | 7 | 09-05-2008 16:23 |
| trenger du hjelp si i fra | madsarn89 | Prosjektplaner | 8 | 31-01-2008 00:42 |
| Hjelp!!! Jeg trenger seriøst hjelp nå! | Chibi | Snoker | 12 | 15-03-2007 00:30 |
| trenger hjelp!!! | alexander | Snoker | 2 | 16-07-2005 18:01 |