| Reptilidentifisering Lurer du på hva slags reptil du har sett, dette er forumet som kan hjelpe deg. |
![]() |
|
|
LinkBack (1) | Trådverktøy | Visningsmoduser |
|
|
|
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
|
Fikk følgende mail idag:
hei, jeg har endel slanger krypende rundt huset mitt i Thailand, så lurer jeg på om de er giftige. Dette er 2 av bildene jeg har fått tatt av slangene. ![]() ![]() Den grå besøkte meg forrige uke de fleste 1-2 m lange, var en del av dem der, den svarte hadde vi på besøk av i jula, den virka litt tjukkere, og kanskje 2 m lang, har hørt de andre har oppservert liknende svarte i omtrent den størrelsesordenen rundt husene der. Valgte de 2 bildene der hode syns best, regner med det trengs for å identifisere dem. Håper på svar på hva jeg har med å gjøre om de er giftige og sånn. Fint om du også har noen tips til hvor jeg kan kjøpe, eventuelt enkel lage feller, så jeg kan fange dem og få dem litt vekk fra husene.. På forhånd takk for hjelpen |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Apr 2007
Sted: Karmøy
|
Ser nesten bare ut som en vanlig hagesnok eller hva dem kaller dem
Dem skal ikke være giftige er vell om trent som en bueorm eller noe i Norge bare litt større... Men skal ikke si noe for sikkert men ser ut som det er det... Du kan jo sjekke om med noen thai-folk vell? Spør en nabo eller no
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Reptilfreak
|
Bildene var ikke klare nok til sikker identifikasjon.
Det er også mange av artene som ser markant anderledes ut i farge og mønster i haleenden. Lokasjon hadde også hjulpet, siden forskjellige arter finnes i forskjellige deles av Thailand. Denne boka får en kjøpt i Thailand, og kan kanskje hjelpe: ![]() (Farang rak ngo.)
Sist endret av sveinjo; 32-13-2010 kl 25:60. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reptilfreak
Admin
Medlem siden: Nov 2003
|
hmm ser at resize funksjonen ikke jobber for bildene i denne settingen
![]() Legger ved link til begge bildene slik at de kan sees litt bedre, obs bildene er forholdsvis store.. Bilde 1 - Grå slange 1230x425 px 1,5mb Bilde 2 - Svart slange 1200x1083 3,7mb |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Junior Member
Medlem siden: Mar 2009
Alder: 36
|
område er sørvest thailand, øya koh kho khao, like nord for khao lak. jeg har flere bilder som viser ex halen, men bildene er over 3 mb, skal jeg bare lime dem inn her? eller blir siden for tung å laste da..
og det nytter ikke spørre naboen, de bare trekker på skuldrene å henter et hageredskap og dreper dem, det er ikke det jeg er ute etter.. er de giftige vil jeg frakte dem vekk, hvis ikke kan vi leve sammen
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Mar 2008
Sted: Troms
Alder: 22
|
Hmm..nå har jeg googlet litt og sett på vanlige slanger i Thailand og syntes det lignet på en rottesnok. Men de kommer jo i alle slags farger og mønster.
Men er ikke sikkert at det er en rottesnok, nå har jeg bare googlet litt så ![]() Dette var en jeg syntes lignet.
|
|
|
#8 |
|
Reptilfreak
Medlem siden: Feb 2008
|
Den på bilde nr 1 lingner veldig på en Ptyas korros, disse stopper på rundt meteren i lengde og er harmløs.
Den svarte er det ett meget dårlig bilde av, og hodet er trossalt ikke helt med. Men anntyder veldig forsiktig att det KAN være Cylindrophis ruffus ruffus , eller pipe snake som de kalles iblandt, omtrent samme størrelse som overnevnt. Så ta dette svaret med en klype salt.... Her er en side over de slangene i thailand som er en helsefare for mennesker, tegn og se etter er pilformet hode,skrikende farger eller vis den reiser seg opp og flater ut nakken bør man ta noen skritt tilbake og pelle seg vekk derfra ![]() Poisonous snakes of Thailand Det er ikke en god ide og begynne og flytte slanger selv vis man er usikker, men en lang kjapp er ett godt verktøy og assistere dem bort fra huset med.De aller fleste vil sette fart på seg når berørt med en pinne. Men la dem først være ifred og se om de bare er pågjennomreise på tomten, eller om de er værende over flere dager, hele grunnen til att de er der med det første er att de har fulgt duftsporet av mat, finner de det er de somoftest på vei videre eller søker tilflukt under terraser osv og ligger og fordøyer. ikke prøv og fang dem selv. få heller tak på noen som kjenner dyrene. Sist endret av Gobblin; 20-03-2009 kl 06:57. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmoduser | |
|
|
LinkBacks (?)
LinkBack to this Thread: http://www.reptilfreaks.no/forum/reptilidentifisering/11388-hjelp-til-identifisere-slanger-i-thailand.html
|
||||
| Skrevet av | For | Type | Dato | |
| MyLife | This thread | Refback | 27-09-2010 06:59 | |
Lignende tråder
|
||||
| Tråd | Tråd starter | Forum | Svar | Siste melding |
| Min slange. kan noen hjelpe meg å identifisere art på den.... | Danielduppsko | Mine Herptiler | 7 | 12-02-2009 20:26 |
| Start hjelp om Generelle slanger?? | SpontaN | Snoker | 5 | 07-04-2008 21:48 |
| Tur til thailand | skorpion | Småprat | 2 | 26-05-2007 10:27 |