"

Reptilidentifisering Lurer du på hva slags reptil du har sett, dette er forumet som kan hjelpe deg.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 21-02-2009, 22:21   #1
Junior Member

Medlem siden: Feb 2009
Meldinger: 1
Standard Uplanlagt eier av en Gekko

Jeg ble brått og helt uplanlagt eier av en Gekko, da den kom i fruktkurven på jobben, kunne jo ikke bare drepe den heller... Tror det er en type tre-gekko. Ligner på et bilde jeg så her på reptilfreks, da jeg leste om sosialisering, men jeg så ikke noe navn på typen, og nå klarer jeg ikke å finne det bildet igjen. Den er brunmønstrete og halen har ringer. Har kjøpt et terrarium med varmematte under, bark som underlag og en stor korkbit samt kunstig plante som den kan klatre i. Har gitt den maggot og små sirisser, men disse gjemmer seg så jeg vet ikke om den spiser.
Sprayer med litt vann på veggene for at den skal få fuktighet. Er det noe mer jeg kan/bør gjøre?
Gekkis er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 21-02-2009, 22:26   #2
Reptilfreak

Firefly sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Oslo
Alder: 22
Meldinger: 55
Talking

Sitat:
Opprinnelig postet av Gekkis Vis post
Jeg ble brått og helt uplanlagt eier av en Gekko, da den kom i fruktkurven på jobben, kunne jo ikke bare drepe den heller... Tror det er en type tre-gekko. Ligner på et bilde jeg så her på reptilfreks, da jeg leste om sosialisering, men jeg så ikke noe navn på typen, og nå klarer jeg ikke å finne det bildet igjen. Den er brunmønstrete og halen har ringer. Har kjøpt et terrarium med varmematte under, bark som underlag og en stor korkbit samt kunstig plante som den kan klatre i. Har gitt den maggot og små sirisser, men disse gjemmer seg så jeg vet ikke om den spiser.
Sprayer med litt vann på veggene for at den skal få fuktighet. Er det noe mer jeg kan/bør gjøre?
Så stili Sku ønske æ fikk en fruktkurv med en Gekko
Svar med sitat
Gammel 21-02-2009, 22:58   #3
Reptilfreak

Antoine sin avatar

Medlem siden: May 2008
Sted: Oppland
Meldinger: 163
Standard

Et bilde er jo fint for å bestemme art. Magott er ikke bra mat. Lite næring og mye fett. Bananmos med kalsiumpulver er fint. Du kan også gi den en bruskork med honning i ny og ned. Ikke for ofte.
Antoine er offline  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Svar med sitat
Gammel 22-02-2009, 10:21   #4
Reptilfreak

Dendroaspis sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sted: Oslo
Meldinger: 809
Standard

Er det en sånn en? Det er de som vanligvis kommer med fruktkasser.

House Gecko - Wikipedia, the free encyclopedia

Eller:

Mediterranean house gecko - Wikipedia, the free encyclopedia

Hvis det er en av disse, her har du en care sheet:

House Gecko Care Sheet and Information - WNYHS

Som mat, pinheads (mikrosirisser), bittesmå melormer og fruktfluer som ikke kan fly er det beste. Man må riste fordyrene i kalk/vit.-pulver som selges på dyrebutikk, dette er veldig viktig.

Jeg vet ikke hvor bra det kan funke med husgekko, men det funker iallfall med leopardgekkoer. Jeg har en liten skål (av glass eller noe annet som er veldig glatt) med litt kalk og melormer (melormene klarer ikke å klatre ut av den glatte skåla), så gekkoen har altid mat og kalk.

Selv om dyret kommer til å klatre nesten hele tiden, er bark et håpløst substrat. Naturtorv er det beste. Dessverre er dette en vare som er sesongbetunget, og er veldig vanskelig å skaffe om vinteren, men det går an å spørre på større planteforretninger som f.e. Plantasjen. Eventuelt, ugjødslet plantejord (uten insektmiddel) kan gjøre susen (hvis jorda har noe gjødsel, må dette være naturlig og ikke kjemisk/kunstig).

Er du ikke sikker på hvilken art gekko du har, legg et par bilder av dyret, vi får sikkert finne ut hva den lille er.
Svar med sitat
Gammel 07-03-2009, 11:17   #5
Reptilfreak

Devilizer sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Sted: Hedmark
Alder: 28
Meldinger: 1,155
Blog Entries: 4
Standard

Så morro å finne en gekko i fruktkurven da
Gratulerer
Devilizer er offline  
Svar med sitat
Gammel 07-03-2009, 11:36   #6
Reptilfreak

bernie95 sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Alder: 16
Meldinger: 211
Smile

Sitat:
Opprinnelig postet av Devilizer Vis post
Så morro å finne en gekko i fruktkurven da
Gratulerer
Heldig du!!!
Hvor stort er terrariet du har den i?
og hvor stor er gekkoen?
mvh Bernard
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Ny skilpadde-eier :) roffe Skilpadder 5 19-09-2008 14:44
Gekko gekko - Tokay Gekko Androctonus Øglefakta 0 12-08-2007 13:18
Stolt eier av to agamaer sveinjo Agamer 25 03-03-2007 22:14
Så er jeg eier av to padder... Laila Padder 5 06-07-2006 19:18
Ny eier av Tarantell!!! slicer Taranteller 41 16-06-2006 10:47

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:47.