"

Reptilfreaks.no > Reptil og leddyrfakta > Fakta-ark > Reptilfakta Jeg skal kjøpe meg et reptil - HVA trenger jeg?

Reptilfakta Her finner du våre faktaark om reptiler.

Closed Article

LinkBack Article Tools Visningsmoduser
<!-- google_ad_section_start -->Jeg skal kjøpe meg et reptil - HVA trenger jeg?<!-- google_ad_section_end -->
Jeg skal kjøpe meg et reptil - HVA trenger jeg?
Published by CamStatic Kvinne
22-11-2008
Standard Jeg skal kjøpe meg et reptil - HVA trenger jeg?

(obs, denne gjelder både for slanger, som for øgler)

"Jeg skal ha reptil - HVA trenger jeg å kjøpe?"

Jeg har fått spørsmål i det siste om hva man bør tenke på å kjøpe før man skaffer sitt reptil. Alle reptil har forskjellige nødvendigheter, og her har jeg prøvd å ta med det mest basiske.

Terrarium eller akvarium?

Alle reptil-entusiaster bruker terrarier, uerfarne reptileiere bruker akvarier. Og det er jo forståelig, akvarier er mye billigere og lettere å få tak i i Norge. Men, akvarier er til akvatiske dyr. Terrarier er for landdyr.

Forskjellen på terrarier og akvarier er lufting. Alle terrarier har luftehull enten på sidene, foran under skyvedørene, og/eller i topplokket. Vi bruker terrarier med lufte riller under og over, slik at det blir gjennomflyt av frisk oksygen.

Substrat

Hvilket substrat folk anbefaler varierer fra person til person. Noen syns det er en absolutt nødvendighet at leopardgekkoer skal gå på sand, mens andre foretrekker tryggere løsninger som tørkerull-papir, gressmatte eller fliser.

Sand, gjerne blandet med ugjødslet torv, kan brukes til ørkenreptiler, som skjeggagamer og varaner.

Slanger går fint på bark, spon/sagflis, håndkle, tørkepapir, avis, og også torv. Personlig liker jeg best å bruke saglis og tørkepapir, da det er lettest å rengjøre.

Til gekkoer bruker jeg enten kjøkkenfliser, eller tørkepapir. Fliser kan forresten se veldig pent ut, om du tar deg tid og penger til å finne noe naturtro steiner og slipe det til riktig størrelse. Anbefales. :)

Hvorfor jeg ikke anbefaler sand til gekkoer, er fordi de kan lett få sand i munnen som kan føre til forstoppelse. Forstoppelse ender med døden om det ikke oppdages fort nok. Er uansett en kjip veterinærregning å få, når man kan unngå den så lett. :)

Er lås på terrariet nødvendig?

Låser til terrarier er kjempefint hvis du har små barn, eller noen i familie eller venneflokken som liker å ta ut dyr fra burene uten til tillatelse.

Men en lås på terraet har også andre nyttige funksjoner.
Reptiler er faktisk istand til å kunne lære seg utveier, og det er ikke overdrevet sagt om at slanger spesielt er utbryterspesialister.
Hos oss er det gekkoene som bryter seg ut. De har funnet ut hvordan skyvedøren går til side, og vi ble pent nødt til å sette på lås til de luringene.

Ellers er det også lurt med lås til slanger. De kan en dag gli kroppen sin inntil skyvedøren, og så er det gjort. Og det som også blir slitsomt fremover, er at dette er noe slangen (eller gekkoene. >_> ) ALDRI glemmer. Derfor, sett lås på skyvedørene!

Lys

Belysning til terrariet kan være så mangt. Lysarmatur er ofte dyrt, og kanskje unødvendig? Så vi bruker IKEA lamper.

Dyr som krever UV lys er ofte dagaktive dyr, med noen unntak. Skjeggagamer må ha UV lys, f.eks. Leopardgekkoer trenger det ikke, ettersom de gjerne sover om dagen, og er ute om natten.

Det er forresten veldig viktig at du får riktig UV lys til akkurat ditt reptil, da noen pærer er sterkere enn andre. Om UV lyset er for sterkt, kan det få fatale følger.

Noen reptiler krever også en solspot som gir opp til 40-50 grader varme (KUN under spotten!) hvor de kan ligge og slikke "sol", og fordøye maten. Dette er, igjen, gjerne for dagaktive dyr.

Varmematter

Varmematter er et must, og er fine til å få opp tempen på en side av terrariet. Vi bruker dem først og fremst til dyra som er nattaktive, men også dagaktive dyr kan få varmematte om temperaturene generelt er litt for lave.

OBS: Varmematter skal ALDRI plasseres INNE i terrariet. Da kan dyrene brenne seg kraftig. Mattene legges under terrariet, og vil varme opp glassbunden ganske bra.

Varmematter kan ofte bli dyrt, mellom 400-1500 kr (kommer ann på størrelsen man velger). Den minste er fin til gekkoer, mens den større er fin til større dyr. De kommer forøvrig i enda fler størrelser enn som så. :)

Varmematten plasseres ofte slik at den dekker 1/2 - 2/3 av terrariet.

Dimmere, temperaturmålere og hygrometere

Disse er kjekke å ha. Temperaturmåler er et MUST, slik at du kan holde øye med at det ikke er for kaldt, eller for varmt for ditt reptil.
hygrometere er kjekke å ha om man har et reptil som krever høy luftfuktighet.
Dimmere og timere er også greit. Dimmere kontrollerer gjerne varmematter som kanskje gir ut for mye varme, og timere hjelper deg å skru lys av og på til riktig tid på døgnet. En ujevn døgnrytme kan gjøre reptiler surrete i hode.

Emergency Kit

Noe som alltid er lurt å ha, uansett hvilket dyr man eier. Dyr kan skade seg, få sand på øyet, etc etc.. Og da er det fint å ha noe du kan hjelpe reptilet med selv hjemme. Er ikke alle som har en veterinær med kompetanse til å ta seg av reptiler, derfor er det lurt å kunne gjøre litt selv.

Sprøyter uten spiss er fin for dyr som matvegrer. Man moser maten, blander gjerne inn litt vann, åpner munnen og sprøyter det inn.

Den lille dingsen helt til høyre er en avføringstest-beholder. Disse fåes hos AviVet i Oslo. De har en slags saltvannsmiddel i bunnen som gjør at poop'en holder seg fin og klar for undersøkelse.
Det er også anbefalt å ta en poop-test ca hvert år. En vet aldri når parasitter og orm sitter i tarmene på dyret.. Og igjen, blir det ikke behandlet, kan det ende i katastrofe.

Rengjørings-instrumenter

En gang i blandt må man belage seg på å gjøre en total desinfiserende rens i terrariet. Bakterier danner lett selv om man ikke ser det, og for både din og dyrets helse er det veldig greit å rense. Jeg gjør det ca hver 2-3 måned med gekkoene, og hver 6 måned med slangene. Eller om det ser ekstra møkkete ut, så tar jeg en sjapp liten rens om det trengs.

Til dyr som går på sand, og bajser minst en gang pr dag (skjeggagamer, varaner og leoser) bør man bytte ut ALL sand minst en gang i måneden. Ellers blir det bakterie-fest.

Da skal alt av substrat byttes ut, inventar skal skrubbes og kokes, og terrariet skal skrubbes med vann og såpemiddel. Det man kan gjøre, er å blande ca 5% blekemiddel i en bøtte vann, og så har man et fint middel mot bakterier.

Jeg personlig bruker denne enn så lenge, hvilket også er fin å bruke på glasset i terrariet for å få bort stygge fingerflekker:

OBS, uansett hvilken midler du bruker, så er det viktig at ALT av såpe er vasket godt bort før du setter dyret inn igjen.

Og gå til innkjøp av en egen skrubb som kun brukes på reptil-ting.

Til dyr som går på sand, så er det greit med en liten katte-poop scoop. Brukes på samme måte som i dokassa til pus. :P

Spot cleaning, hva er det?

Dette gjøres hver gang man ser en ny bajs. Om dyret går på løst substrat, som bark, sand eller torv, så fjerner du på en måte hele "flekken".

Om dyret går på papir, fliser eller annet fast materiale, må du skifte ut dette med en gang, og skrubbe. (PS, leopardgekkoer er kjekke dyr sånn sett; de gjør fra seg kun i ett hjørnet, hvor du lett kan legge et papir. Lettere å rengjøre. :) )

Andre nyttige småting

Første på lista her for meg er pinsetter. uten pinsett ville jeg ikke holdt ut lenge i denne hobbyen. xD
Jeg haaater, som sikkert mange andre, å ta på insekter, og det å vite at du kan kjøpe en skarp, lang "data-pinsett" gjør livet lettere for alle. Du slipper å bli bitt av sirisser, du får mer kontroll over sirissen, og du kan lettere fore reptilene dine.

Mange mener at reptiler blir dovne og bortskjemte av å bli håndfora fra pinsett, men jeg syns det egentlig er ganske kjekt. da har du kontroll over hvem fordyr som blir spist, hvor mye reptilet spiser, og du har ingen sirisser som løper rundt uvisst i terrariet ditt som enten eter på plantene dine, eller reptilene selv. (Ja, sirisser kan finne på å ete på reptilene.. :/ )

Lang pinsett til slangeforing sier seg selv. Slanger er ikke alltid like treffsikre når de hugger, så er greit å ha fingra litt på avstand. :P ( og jeg MÅ få meg en større slange-pinsett...)

Ellers, en spruteflaske som kun er brukt til vann er veldig kjekt å ha. På den måten kan du spraye terrariet litt av og til for å simulere litt "regntid" :P, gi dyrene et bad (skjeggagamer kan digge å bli spruta litt på), holde fuktbokser fuktige, osv. Et must!

Vannkanne er utrolig kjekt, så slipper du vannsøl fra springen til rommet terrariet står i når du heller påfyll.

Vitaminer

Dette er en av de viktige delene. Hvis reptiler ikke får sine nødvendige vitamintilskudd, så blir de syke. De kan få helt ødelagt skjellett og til slutt dø.
I naturen får reptilene sine vitaminer fra det de spiser, fordi insektene løper rundt og eter på det meste. Fordyr du får kjøpt i butikken får jo ikke sjansen til dette.
Derfor, så pudrer man sirisser, kakkerlakker, gresshoppere (hva enn du bruker som fordyr) med kalsium og vitaminer.

Alle reptiler har sin spesielle nødvendighet. Dvergvaraner og skjeggagamer trenger Vitamin D3, og kalsium, og til leopardgekkoer kan du kjøpe T Rex's egen "leopard gecko dust". Den inneholder alt det din leopardgekko trenger.
Vi bruker også å pudre sirisser med ren kalsium.

Vitaminer, spesielt vitamin D3, KAN overdoseres, så vær litt kritisk i det du pudrer 10-15 sirisser til gekkoen din. Jeg pleier som regel å gi dem kalsium ca ved hver foring, og leopard gecko dust ca hver tredje foring. Dette har fungert bra for meg.

Vær også varsom på hvem vitaminer du kjøper, og hvem du bruker sammen. Noen multivitamin-bokser kan inneholde mengder kalsium, og derfor bør du være litt mer forsiktig på kalsiumbruket ellers.

Disse vitaminene kan stort sett kjøpes overalt, og de små fargerike boksene koster under 100 lappen. har du bare en gekko kan den vare i minst 2 år.

Pet bokser

Noe jeg føler jeg aldri kan få nok av, er bokser til å ha ting eller fordyr i. Jeg har...utrolig mye, haha. I alle størrelser. Man kan kjøpe enten pet bokser fra dyrebutikken, koster under 100 lappen for en medium.. eller hammarplastbokser fra Clas Ohlson. For lufting i disse er det bare å drille hull, men skal du ha sirisser i den bør du tenke ut noe lurt...med mindre du har lyst på sirisser i hele huset.

Man kan også bruke disse petboksene til å oppbevare reptilet mens du rydder eller rengjør i terrariet.

Til selve terrariet

For at krypa skal ha det bra, er det visse krav de har. Noen krever f.eks mer gjemmesteder enn andre, og noen krever et sted hvor de kan bade. I bunn og grunn er dette lette ting som ikke nødvendigvis koster mye penger å tilfredsstille!

Vannskåler

Når det gjelder vannskåler, så trenger man strengt tatt ikke å kjøpe det fra dyrebutikken. Man kan helt fint være kreativ! her har jeg tatt bilde av noen av de jeg bruker som vannskåler, alt fra korker til juice og melk (godt vasket, så klart. :P ) til store "dyre" skåler fra butikken.

Disse potteskålene her er forresten veldig kjekke for enten en kalsium-dish, eller en drikkeskål til leopardgekkoer. Fåes kjøpt på Plantasjen og liknende.

Og til juvenilslanger så fikk jeg et kjempekult tips av noen kongepyton-oppdrettere. Bruke hundeskåler som både vannskål og gjemmested! Funker helt knall og sparer mye dyrebar plass.

Skåler til mat

Til øgler som eter grønnsaker, eller til gekkoer som liker å knaske i seg melorm, er det helt nødvendig å skaffe seg en liten kopp av noe slag.
Til melorm er det viktig at kantene er glatte og litt høye, og umulig å klatre opp.

Slik som dette:

Gjemmesteder

Selv om det kan bli kjedelig for deg som eier, så er et eller flere gjemmesteder en absolutt nødvendighet for de fleste reptiler. De må kunne føle seg trygge i terrariet.
Hvis dette ikke blir tilfredsstilt, kan reptilet stresse, bli nervøs og slutte å spise.

Her kan man også være veldig kreativ, og trenger absolutt ikke å kjøpe de "dyre" hulene i dyrebutikken.

Halv kokosnøtt, trebit, halv potte og selv halve tomme doruller fungerer!

Ellers var dette rottehuset godt likt blandt mine gekkoer da de hadde det.

Fuktboks, hva i alle dager er det?

Fuktbokser er nødvendige for dyr som skifter ham, fordi det gjør det absolutt lettere for dem å få hammet av. Leopardgekkoer digger disse, men kan også brukes til dvergvaraner og diverse slanger. Jeg bruker dem kun til varanen og gekkoene.

Du kan bruke såogsi hva som helst som et utgangspunkt, fra en rekeboks, til en hammarplastboks. I Sverige har de også en fin produsent som lager bokser i alle størrelser for reptilbruk. En kan også bruke en vasket iskremboks.

Man kutter bare til et hull stort nok for en gekko til å passere (enten i topplokket, eller på siden - gekkoen vil finne veien inn og ut lett ), passer på at kantene ikke er så skarpe at de kan skade seg..

Til yngre gekkoer bør man være forsiktig med hva substrat man bruker inne i fuktboksen. Jeg bruker dopapir som jeg væter regelmessig. Bruker man vermeculite til de yngre, kan de spise det og få forstoppelse.

Til eldre gekkoer bruker man gjerne terrarie-mose, eller vermeculite. (fåes kjøpt i dyrebutikken, eller på plantasjen.) Dette holder godt på fuktigheten.

Til eggleggende gekkoer så bruker de også fuktboksen til å grave i.

Fuktboksen må sprayes ofte for å opprettholde fuktigheten. Den trenger ikke å være dryppende våt, men det skal være fukt, og ikke tørt!

Dekorasjon

Det som er høyt elsket blandt mange reptileiere, er å dekorere terrariet med planter og steiner og kvister og etc. Og jeg er enig i at dette kan bli moro om man får det til å fungere. :)

En kan bruke enten ekte planter kjøpt fra plantasjen, eller plastikkplanter. Dyrebutikken selger noen helt greie plastikkplanter til 75 kr stk.

Ellers kan man også bruke ekte, men de krever jo selvfølgelig vanning. Og det er ikke alle planter som er glade i høy varme..

Når det gjelder stener og slikt, så må man desinfisere det som hentes fra naturen. Du kan koke det, eller fryse det ned i en stund.
Ellers er vel det letteste å kjøpe akvariesteiner og røtter i dyrebutikken. Pass på at steinene og røttene ikke har farlig skarpe kanter.

Når du plasserer steiner må du også passe på at de ikke står stabla opp etter hverandre, og kan falle ned.. og bruker du et substrat som kan graves i, bør du plassere steinen direkte ned på bunnen slik at dyret som graver ikke får seg en fallende stein over seg i grave-gledens øyeblikk.

Fordyr - hva skal jeg gi reptilet?

Dyrebutikker i Norge har et greit utvalg av fordyr til insektetende reptiler. Sirisser, melorm og zophobas har de fleste dyrebutikker. Men det kan fort bli dyrt.
Vi kjøper våre fleste fordyr fra Oslo Zoo. De har en fin pris på sirisser, og en helt herlig pris på melorm. Noe dyrt med zophobas, derfor blir disse mer gitt til gekkoer som trenger å gå litt opp i vekt, eller som en lørdags snacks.

Hvis dyrebutikken du handler i tar mer enn 5 kr pr siriss, bør du finne et sted som er billigere. Vi kjøper våre sirisser for 2,5 kr stk. Kjøp MEDIUM, ikke LARGE.

Selv avler vi kakkerlakker, hvilket er å anbefale om du har mye reptiler. Kakkerlakkene vi bruker (b. dubia) er ikke av den arten som er berømt kjent som forferdelige skadedyr, og er næringsrike for reptiler. De klatrer ikke på glass, og de er fornøyde med en appelsin og litt havregryn som mat. Lettstelt, og avler som gærninger.

Fordyrene våres oppholder vi i store hammarplastbokser.

Når det gjelder leoser, så er det fint med litt variert kosthold. Dette er hva våres får iløpet av en uke.

kakkerlakker er også fine fordyr, ettersom de kommer i alle størrelser.. :)

Til kjøttetende reptiler som slanger, så får man kjøpt frosne rotter og mus i stort sett alle størrelser i dyrebutikken. Får jo så klart av og til kjøpt levende også, men kanskje ikke alltid i den størrelsen du trenger.
Eneste kjipet med slangemat-kjøp her er HVOR du kjøper det. TAM Alnabru har forholdsvis greie priser, der kjøper jeg mine mus. Men hvis du drar til et sted hvor de ikke selger så mye frosne gnagere, så kan prisene bli overraskende høye. 15 kr for en musepinkie, blant annet.
Ellers er det veldig kjekt å sjekke opp en privatoppdretter som selger billigere. Vi har vår egen "rotte-dealer" som gir oss mye avslag, og han har alltid riktig størrelse på rottene vi trenger.

Husk at gnagere som gies til slanger ikke skal være større enn den tykkeste delen på slangen. Det er også lurest å fore med rotter enn mus, da rotter har mer kalsium i seg og mer næring for en voksende slange.

Alle spørsmål henhold til artikkelen er velkommen!

The more people I meet, the more I adore my snakes...

R
eptilicious
Cam <3
Article Tools

Featured Articles
Digg this Post!Add Post to del.icio.usBookmark Post in TechnoratiFurl this Post!Google Bookmark this Post!Yahoo Bookmark this Post!Live Bookmark this Post!
Følgende medlemmer liker innlegget til CamStatic
Closed Article

Article Tools
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Article Article Starter Category Comments Siste melding
endelig funnet slangene jeg skal kjøpe Løven31 Boa og pyton 21 24-11-2007 16:16
Skal kjøpe meg Landskilpadder. carmencita Skilpadder 37 02-10-2007 06:24
Hei jeg skal kjøpe øgle... hva trenger jeg? og hva må jeg? baggis Småprat 8 24-04-2007 16:40
Ønsker informasjon om chinchilla. skal kjøpe de snarest.:-)) lismela Terrarier 7 28-03-2007 14:48
Skal kjøpe meg en tarantella Kristin2 Taranteller 16 11-01-2007 21:13

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 07:36.