"

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28-10-2016, 19:11   #1
Reptilfreak

Medlem siden: Sep 2016
Alder: 16
Meldinger: 106
Standard skjeggagam en min er syk?

hei i dag har skjeggisen min bare sovet og gravd i jorden sinn og sovet, han har spist og prøvd og spise me er urolig er det dvale eller er han syk?
georgthegecko er offline   Svar med sitat
Gammel 28-10-2016, 19:38   #2
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

For lite informasjon til at man kan tyde noe ordentlig ut fra det lille du skriver.

Det er riktig tid for dvale, og det lille du skriver kan høres ut som det, ja. Les deg opp på lyssykluser og dvaling.
Det er ihvertfall veldig viktig at skjeggisen IKKE har mat i magen når den legges i dvale "for godt"..

Men mistenker du virkelig sykdom, så ordner du deg en veterinærtime.
Gammel 28-10-2016, 19:41   #3
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Reptils Vis post
For lite informasjon til at man kan tyde noe ordentlig ut fra det lille du skriver.

Det er riktig tid for dvale, og det lille du skriver kan høres ut som det, ja. Les deg opp på lyssykluser og dvaling.
Det er ihvertfall veldig viktig at skjeggisen IKKE har mat i magen når den legges i dvale "for godt"..

Men mistenker du virkelig sykdom, så ordner du deg en veterinærtime.
han har ikke noe sykdom tror jeg, han har bare spist litt salat i dag så ikke store greiene, han har bodd i et midlertidig akvarium i 2dager nå åga jeg holder på med bakgrunn og fikser lys til det nye terrariumet
Gammel 28-10-2016, 21:56   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Hva er temperaturene i terrariet han er i nå? Kald side, varm side, basking spot? Hvor belyst er terrariet? Hvordan er det innredet? Hvor mye håndterer du?
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 28-10-2016, 22:22   #5
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Hva er temperaturene i terrariet han er i nå? Kald side, varm side, basking spot? Hvor belyst er terrariet? Hvordan er det innredet? Hvor mye håndterer du?
i ca 5tiden målte jeg 40,2 grader på baskinspot, 39/40 PÅ varmesiden og på kalde rundt 26-28.
han blir håndtert hver dag men ikke så mye tror han er litt stressa pga jeg holder på med ny bakgrunn i terrariumet hans så han bor i et 90langt akvarium. det er innredet med steiner planter vann skål salat /frisk/ med vitaminer og kalsium hver dag. enn av favoritt stokkene hans som han alltid klatrer og ligger på og en hule. belysningen. har en nattspot i akvariumet 2lysrør med et uva/uvb tror jeg og et vanlig, han har bare bodd i det akvariumet i 2døgn nå.
han skal flytte inn i terrariumet på søndag da er terrarium bakgrunnen 100% ferdig og bra innredet, med klatrestokker bakgrunn med hyller varmespot, kaldside,hule,vann og mat dish, klatrestokker,planter levende og fake. belysningen skal jeg gjøre i det nye i morgen så gleder meg til det(:
Gammel 28-10-2016, 22:38   #6
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Det er ingen fare over en 2dagers periode, selv ikke en ukesperiode, men pass på at du faktisk har kontroll over ett godt lysoppsett i det nye terrariumet. Du kan ikke tro, du må være helt sikker. Gjelder selvfølgelig UV oppsett og UV-verdier. Om ikke, så ikke bare kan du, men du VIL gjøre skjeggisen din syk. Gjerne til den grad at det er dødelig.

UVB = produksjon av Vitamin D3. Uten Vitamin D3, klarer ikke kroppen ta opp kalsium, ihvertfall ikke i den grad den trenger. På sikt, vil det føre til MBD(Metabolic Bone Disease). Som kort og godt kan sammenlignes med benskjørhet, hvor ben også veldig ofte kan vokse i utenkelige retninger.

( Nå var det en lang leksjon, men hei, kanskje du er nysgjerrig ikke bare på hva, men hvorfor?)

Avhengig av temperaturene dine på natterstid, så er det ikke sikkert nattspot er nødvendig. Og da særlig ikke en som avgir lys

Sist endret av Reptils; 28-10-2016 kl 22:45.
Reptils er offline   Svar med sitat
Gammel 28-10-2016, 22:43   #7
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Det er ingen fare over en 2dagers periode, selv ikke en ukesperiode, men pass på at du faktisk har kontroll over ett godt lysoppsett i det nye terrariumet. Du kan ikke tro, du må være helt sikker. Gjelder selvfølgelig UV oppsett og UV-verdier. Om ikke, så ikke bare kan du, men du VIL gjøre skjeggisen din syk. Gjerne til den grad at det er dødelig. Her er vel IBD det værste.

Avhengig av temperaturene dine på natterstid, så er det ikke sikkert nattspot er nødvendig. Og da særlig ikke en som avgir lys

får god hjelp med lysopsett av kjæresten til søstera mi. som kan en del om dette med uva/uvb så tror det skal gå bra
Gammel 28-10-2016, 22:49   #8
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Standard

Må rette på meg selv, det du har sitert skriver jeg IBD, som er en sykdom som rammer spesielt boafamilien. Riktig skal selvfølgelig være MBD.

Jeg sier ikke at h*n IKKE kan det han snakker om, men jeg syns dette er grunnleggende ting en dyreeier bør vite. Det vil være en god investering av tid å lese seg opp for å forstå alt dette selv, sett at det faktisk er så viktig som det er.

Det er ikke så veldig komplisert, og med litt egeninnsats så vil du være helt sikker på at det er korrekt.
Gammel 28-10-2016, 23:10   #9
Reptilfreak

Standard

Sitat:
Må rette på meg selv, det du har sitert skriver jeg IBD, som er en sykdom som rammer spesielt boafamilien. Riktig skal selvfølgelig være MBD.

Jeg sier ikke at h*n IKKE kan det han snakker om, men jeg syns dette er grunnleggende ting en dyreeier bør vite. Det vil være en god investering av tid å lese seg opp for å forstå alt dette selv, sett at det faktisk er så viktig som det er.

Det er ikke så veldig komplisert, og med litt egeninnsats så vil du være helt sikker på at det er korrekt.
Har en bok jeg kjøpte om agamer i Sverige, sto masse om belysning til spesielt Skjeggis der, så føler meg grei til belysningen
Gammel 30-10-2016, 12:21   #10
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Jog ville utelukket dvale med de temperaturene du beskriver.. Er du sikker på at temperatur avlesingene dine er riktige? Kan du ikke måle temperaturen på toppen og bunnen i akvariet på varm og kald side?

Du skriver at den prøver å spise, mener du at den ikke får det til?
Frogger er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Skjeggagam Dutch Agamer 3 08-11-2011 10:52
Skjeggagam Catoo Agamer 4 18-10-2011 20:08
Hvordan se forskjell på dverg skjeggagam og skjeggagam connieregina Agamer 18 03-08-2011 08:47
Fått meg skjeggagam dragoon88 Mine Herptiler 13 23-12-2009 13:36
Skjeggagam-bad Chilli Agamer 4 17-07-2007 20:02

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:03.