"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler kjøpe skilpadde i svensk dyrebutikk

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 01-08-2016, 19:51   #1
Reptilfreak

Kornsnok sin avatar

Medlem siden: Oct 2012
Alder: 25
Meldinger: 375
Standard kjøpe skilpadde i svensk dyrebutikk

Nå er det ikke jeg som skal ha, men ei venninne.

Ei venninne lurer på om man kan kjøpe skilpadder i dyrebutikk i sverige, nordby eller charlottenberg navnte hun. Hun har ikke alergi så blir jo da ulovelig. Bruker de kjøpekontrakt på dyr? er det noe mulig att noen kan finne ut om hun kjøper der ? eller er det null stress å handle i svenske dyrebutikker?
Kornsnok er offline   Svar med sitat
Gammel 01-08-2016, 20:29   #2
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Dersom det er Cites dyr må du framvise ID med navn etc, og fylle ut noe papirer til det svenske jordbruksverket(?) Navn, adresse etc etc.

Utover det uproblematisk. Det er ikke informasjon som gis til noen norske myndigheter, men det kan selvfølgelig føles litt skummelt.
Gammel 01-08-2016, 21:53   #3
Reptilfreak

Kornsnok sin avatar

Standard

tror det er en vanlig art hu skulle ha. Sumpskilpadde ? hu sa de osta 450 så er den uvanlig hadde den vell vært dyrere ?

Men om det er papirer som ikke gis til noe folk her i norge så er jo det ingen problem. Men ja som du skriver så føles det sikkert litt skummelt ut
Gammel 01-08-2016, 22:29   #4
Reptilfreak

Reptils sin avatar

Medlem siden: May 2011
Sted: Tromsø.
Meldinger: 1,924
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kornsnok Vis post
tror det er en vanlig art hu skulle ha. Sumpskilpadde ? hu sa de osta 450 så er den uvanlig hadde den vell vært dyrere ?

Men om det er papirer som ikke gis til noe folk her i norge så er jo det ingen problem. Men ja som du skriver så føles det sikkert litt skummelt ut
Om det er Trachemys Scripta er den såvidt meg bekjent ikke Citeslistet.
Gammel 01-08-2016, 23:58   #5
Reptilfreak

silke sin avatar

Medlem siden: Aug 2004
Sted: Rogaland
Alder: 37
Meldinger: 347
Standard

Hvorfor kjøpe skilpadde i sverige og risikere å bli tatt i tollen når det allerede er flust av skilpadder her til lands som veldig ofte blir gitt bort med utstyr..
Gammel 02-08-2016, 18:08   #6
Reptilfreak

Lenxx sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Sted: Bergen
Meldinger: 947
Standard

Hvis det er vannskillpadde hun vil ha, så er det veldig lett å få tak i disse her, ja... de "kastes" etter folk, dessverre.
Så da håper jeg *virkelig* hun tenker gjennom hva hun faktisk kjøper, før hun kjøper den, for de krever *mye*.
Og at hun heller får en herfra som allerede er uønsket der den er.
Gammel 02-08-2016, 22:12   #7
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Lenxx Vis post
Så da håper jeg *virkelig* hun tenker gjennom hva hun faktisk kjøper, før hun kjøper den, for de krever *mye*.
Kanskje greit å spesifisere at det Lenxx mener med at de krever mye er Plass. De blir store og krever følgelig et stort akvarie for å trives.

Håper derfor hun kjøper en landskilpadde av noe slag og har satt seg godt inn i hva arten hun velger av stell og utstyr og plass og ikke minst har tenkt over at dette er dyr som blir eldre enn 4-5 år.

Ønsker henne ellers velkommen inn i en veldig spennende hobby.
Frogger er offline   Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker Frogger sitt innlegg:
Gammel 15-08-2016, 03:01   #8
Junior Member

Medlem siden: Aug 2016
Alder: 32
Meldinger: 1
Standard

Når du kjøper skilpadde i butikk i Sverige, så må du underskrive spesial papirer (som de sender inn til jordbruksverket i Sverige) og da får du deretter papirer på at din skilpadde er registrert og kommer fra en oppdretter. Alle skilpadder som selges i Sverige er på CITES sine lister, så du må se der hvem som er mest utrydningstruede.
Og den butikken på Nordby selger sine skilpadder ulovlig ettersom de ikke kan vise til noen papirer fra oppdrettere.

Hvordan vet jeg dette? For vår skilpadde (russisk steppeskilpadde som ligger på CITES Appendix II liste Testudo horsfieldii (Afghan Tortoise, Central Asian Tortoise, Four-toed Tortoise, Horsfield's Tortoise, Steppe Tortoise) ) ble tatt av den svenske tollen. Vi visste ikke om dette for vi har jo fått beskjed om av butikken at det er en safe rase. Vi brukte 4 (!!!) timer på tollen , hvor til slutt vi fikk beskjed at vår skilpadde ville bli tatt fra oss og bli tatt hånd om av en oppdretter. Min kjære mann ble anmeldt for smugling av eksotiske dyr (det er på lik linje som våpenloven) og fikk bot. Den boten er avhengi av inntekten du har, og siden min mann ikke hadde startet på sin nye jobb enda, slapp vi "billig" unna. For den boten kunne blitt 20-50 000 kr. Og han fikk boten sin på 2 000.
Heldigvis også så var faktisk tollerne utrolig hjelpsomme og prøvde alt i sin makt for at vi skulle få beholde vår lille skilpadde. De ringte rundt og snakket med alt og alle, men det hjalp ikke. For de kunne se at vi faktisk ikke visste om at skilpadden vår var på slik liste. (Ettersom begge to gråt, var helt fra oss og var desperate om å vite hva som skulle skje med den lille).
Jeg slapp billig unna. Siden jeg er norsk og min mann er svensk, ville de heller (og min mann mest) at de skulle anklage han enn meg. Jeg hadde fått enda større problemer om de norske tollerne ville fått snusen på dette. For jeg kunne ha fått en saftig bot og eventuelt fengselsstraff. Og bilen som vi kjørte, ville blitt registrert i systemet. (Det var min fars). Så all kred til de tollerne på svenske siden.

Det hele var jo vår skyld. Vi visste at det er ulovlig å ta med eksotiske dyr fra Norge til Sverige. Og tro meg! Begge sidene holder godt øye med slik smugling! Ikke tro at du er trygg! Men ikke stol på dyrebutikker som ikke har papirene sine i orden. Etter dette så vet jeg ikke om butikken på Nordby fikk problemet, men de ble anmeldt av tollerne.
Kriizzy er offline   Svar med sitat
Gammel 15-08-2016, 07:41   #9
Reptilfreak

Kornsnok sin avatar

Standard

Nå har hun allerede kjøpt den. Å hun trengte ikke signere noe som helst av papirer
Gammel 15-08-2016, 21:41   #10
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2005
Sted: Kristiansand
Alder: 48
Meldinger: 121
Standard

Krizzy!!!! Hvorfor/hvordan ble dere annmeldt for smugling av eksotiske dyr da dere ikke hadde smuglet noe som helst da det er lovlig i sverige og etter det jeg skjønner så ble dere stoppet på svensk side etter hva jeg tror så kunne dere bare bøtelegges for manglende dokumentasjon.Hadde vært en helt annen situvasjon om dere hadde passert over til norsk side og blitt stoppet.Lurer også på hvor du har opplysnigene om at boten blir vurdert oppimot inntekt.?....
Jeg er også innteresert i få vite hvor/hva som er parallelen med smugling av reptiler/Våpen skal garantere deg det at du hadde hatt en atskillig mindre hyggelig opplevelse om du hadde blitt tatt for våpen smugling 100% sikker på at du ville ha sittet igjen med følesen om at fyfaen og æ har dritt meg nå men du hadde sittet i varetekt .
Og jeg kan garantere deg med at den kontrollen de fører med smugling av eksotiske dyr er bortimot 0 og de beslagene de gjør ved grense overgangene inn til norge kommer av at de gjennomfører stikk kontroller og ikke noen som helst for for overvåkning
arkan er offline   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Ønsker å kjøpe skilpadde Gravstein Skilpadder 12 21-06-2013 14:10
Kjøpe skilpadde til min bror Qwerty Skilpadder 3 25-11-2009 17:03
Åssen skilpadde burde jeg kjøpe? InFlamE Skilpadder 4 27-03-2009 16:46
Svensk dyrebutikk? mr.turtle Reptiler 5 26-12-2008 15:49

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:17.