"

Reptilfreaks.no > Herptiler (reptiler og amfibier) > Reptiler Inspeksjon etter lovendring?

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28-03-2016, 13:27   #1
Reptilfreak

2-bias sin avatar

Medlem siden: Dec 2010
Sted: Østfold
Alder: 23
Meldinger: 580
Standard Inspeksjon etter lovendring?

Hei
Jeg har veldig lyst til å drive med "retics" (Malayopython reticulatus) dverger og superdverger, få frem masse spennende morphs osv
Men de er ikke på positivlisten, de er minst like enkle å ta vare på som B. constictor og blir ca. samme størrelse, men det har egentlig ingenting med saken og gjøre, spørsmålet mitt er etter (forhåpentligvis) lovendringen vil det være noe form for inspeksjon/rutinesjekk om hvilke arter folk har i hus og om de er på positivlista eller ikke?

MvH Tobias

2-bias er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til 2-bias
Gammel 28-03-2016, 15:45   #2
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 1,091
Standard

Mattilsynet har fortsatt plikt til å følge opp bekymringsmeldinger ang. lovbrudd, så om noen melder deg for at du har ulovlige arter, da kommer Mattilsynet og tar dyrene dine. Samme som før.

Om de er like enkle å holde som andre arter på listen har, som du sier, ingenting med saken å gjøre. Du er like kriminell som du hadde vært nå med retics, og som du hadde vært med giftslanger etter en evt. lovendring. Nå er vi veldig nære å få gjennom lovendringen som det er jobbet så lenge med, vi må være fornøyde med det. Likevel poster du at du syns lovendringen er poengløs fordi du ønsker andre dyr, og nå spør på åpent forum om du kan lure deg unna den nye lovendringen i tillegg...

Hvis du er interessert i genetikk og morpher finnes det fortsatt masse nytt å "produsere" i artene på positivlisten, også kongeboa som er så like dvergretics som du sier.

Mitt tips: Vær fornøyd med listen, eller la vær å post negativitet om listen, og spørsmål om å lure deg unna listen, på forum.
Goomba er offline   Svar med sitat
Følgende 2 medlemmer liker Goomba sitt innlegg:
Gammel 28-03-2016, 16:00   #3
Reptilfreak

2-bias sin avatar

Standard

Jeg har ikke lyst til å ha noe ulovlig
Jeg har kvittet meg med de jeg hadde som ikke er på listen, jeg lurte bare av nysgjerrighet

Og ja, P. regius har mange flotte morphs, så blir en del prosjekter med dem, men personlighets messig er det ingenting som slår en retic, de er øverst på listen, men som sagt vil jeg ikke ha flere ulovlig dyr, det er ikke noe jeg liker...

Synd det ble tatt opp negativt, jeg lurte bare på om det ble inspeksjoner fortsatt og brukte mitt ønske om å ha retics som eksempel.

Ett spørsmål til; er det etterhvert åpent for å legge til forslag til nye arter som (i mine/våre øyne) burde legges til på listen? Som for eksempel dverg retics, L. williamsi, tre varaner, kameleoner etc. (det er bare noen arter jeg har på ønskelisten som jeg føler har god grunn til å komme på listen)

Gammel 28-03-2016, 18:18   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av 2-bias Vis post

Ett spørsmål til; er det etterhvert åpent for å legge til forslag til nye arter som (i mine/våre øyne) burde legges til på listen? Som for eksempel dverg retics, L. williamsi, tre varaner, kameleoner etc. (det er bare noen arter jeg har på ønskelisten som jeg føler har god grunn til å komme på listen)
Enn så lenge er det ingen som vet dette, men det håpes vel på at listen kan bli dynamisk slik at noe liknende vil bli mulig i fremtiden.

Av ren nysgjerrighet - hvilke gode grunner føler du det er for å lovliggjøre de nevnte artene?
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 28-03-2016, 18:37   #5
Reptilfreak

2-bias sin avatar

Standard

Hadde jo vært fint om "den vanlig mann i gata" hadde noe å si også

Sånn jeg ser det er de artene vanlige og dermed lette å skaffe info om og de blir ikke super store eller noe sånt og ikke super komplisert å få til å trives og det var jo grunnen iallfall en av dem til at det ble ulovlig, mangel på kunnskap fra eierenes side (ikke alle så klart)

Følgende medlemmer liker innlegget til 2-bias
Gammel 29-03-2016, 14:18   #6
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Har du noen erfaring med nevnte arter?
Det har iallefall jeg (minus nettpyton, men siden de var "omtrent helt like som kongeboa" så har jeg vel plenti av erfaring der med... ), og selv om jeg i utgangspunktet er veldig "liberal" i forhold til så lenge folk har plass, økonomi og kunnskap så burde folk ha muligheten til å ha det de ønsker, så forstår jeg samtidig at dette er en utopi som aldri vil eksistere innenfor rimelighetens grenser.

Hva definerer du som vanlig? Hva jeg anser som "vanlig" er f.eks hvor tilgjengelige leopardgekko, kongepyton og kornsnok er.
Williamsi daggekko, dverg nettpyon, trevaraner og til en viss grad også kameleoner faller ikke under den kategorien. Uansett så er ikke det et godt utgangspunkt i forhold til om noe burde være lov å ha i fangenskap. Rottweilere og schæfere er f.eks veldig vanlige, men gud bedre så mange eiere som aldri burde hatt dem. Samtidig så har man Gouldamadin finker, som egner seg godt i fangenskap, men er slettes ikke vanlige.

For å gå litt mer i dybden til de artene du nevnte;
Trevaraner faller lett under risiko for viltfangst og skal ha veldig stort terrarium (dette er veldig aktive og intelligente øgler, og terra på ca 2 meter høyt og rundt 2,5 meter langt burde de få å boltre seg i. Dette er det ikke mange som har plass til hjemme, og sjansen er ganske høy for at de heller blir stua inn i et lite exo-terra.

Dverg nettpyton blir for vanskelig å skille vekk fra vanlig nettpyton, og dverg-versjonen er slett ikke vanlig. I Norge er ikke engang nettpyton vanlig. (takk og lov for det?)
Så da risikerer man et tilfelle som man i dag har med vietnamesisk hengebuksvin - kjøper de når de er søte og små hvor selger lover de forblir små nok til å passe i stuen og så vokser de opp og blir noen enorme dråg. Det ville vært veldig, veldig uheldig hvis den vanlige nettpyton blir solgt som dverger til intetanende folk..

Williamsi daggekko er kanskje lettstelte og ikke særlig plasskrevende, men igjen så er ikke dette så veldig vanlige øgler å se i hobbien, og til dels vanskelige å avle da mye av avkommet blir hanner fremfor hunner. Men generelt sett så er det ingen forskjell fra eller til når det gjelder daggekkoene... Men der igjen så ønsker jo Mattilsynet at kjempedaggekkoen forblir ulovlig også..

Og kameleoner var jo på den originale positivlisten (yemen og kameleon), men ble fjernet fordi de ble ansett som for vanskelige. I utgangspunktet høres det nok ikke vanskelig ut med kameleon, men det folk ikke vet eller tenker over er at dette er veldig følsomme dyr som lever konstant under stress. Slik jeg oppfatter det så er dette et slikt type dyr som noen få personer får til skikkelig bra - mens andre kan slite, virkelig forsøke å gjøre "alt etter boka" og allikevel få individ etter individ som blir sykt eller rett og slett ikke trives og dermed tidlig død.

Så det jeg egentlig forsøker å komme frem til at det må litt mer argumentasjon til enn at "de er vanlige og ikke super-kompliserte å ha".
Men jeg syns helt klart at positivlisten burde vært åpen for endringer i årene fremover, sett at positivlisten går igjennom i det hele tatt. One step at a time!
CamStatic er offline   Svar med sitat
Følgende 7 medlemmer liker CamStatic sitt innlegg:
Gammel 29-03-2016, 22:32   #7
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2010
Alder: 36
Meldinger: 141
Standard

"Williamsi daggekko er kanskje lettstelte og ikke særlig plasskrevende, men igjen så er ikke dette så veldig vanlige øgler å se i hobbien, og til dels vanskelige å avle da mye av avkommet blir hanner fremfor hunner."

Så vidt meg bekjent så oppdrettes williamsi kommersielt i stort volum for kjæledyrshandelen der folk flest vil ha de blå hannen på samme måte som folk kjøper seg en gullfisk.
Dvs for å ha et kjæledyr, ikke for opprett.
Se på prisen, når de kom så kostet de en formue nå får du en hann for 59€.
Det har jo heller ikke manglet på folk som har oppdrettet denne arten i Norge.

Definisjonen på at en art vanskelig å avle er ikke at majoriteten av avkommet blir hanner, det er et helt annet problem.
Morelia boeleni er en art som er vanskelig å avle, dvs de legger stort sett ikke egg.

Forøvrig er Williamsi så vanlig at den er å finne på så å si samtlige messer jeg har besøkt siden den dukket opp i handel.
Når vi besøkte en Tysk grossist for 4-5 år siden så må han ha hatt noen hundre om ikke tusen individer av arten for salg, dette var mens import av VF fortsatt var lovlig.
(VF på Williamsi er nå forbudt, samtidig har prisen gått ned som må bety at oppdrettet har økt substansielt.)

Et kjapt søk på 1 tysk salgsside viste at det har blitt lagt ut minst 14 annonser der arten var tilgjengelig i mars, mest sannsynlig har det vært flere annonser men annonsene er fjernet, spesielt med tanke på at Hamm var for 14 dager siden der annonserte individer har funnet nye hjem.

Samtidig som FB har blitt en større salgskanal enn websidene, men svært uoversiktlig med tanke på et kjapt søk, så jeg har ikke kunnet avdekke det totale antallet annonser av arten.

I tillegg vil man subjektivt kunne si at williamsi en perfekt art om det er slik at de har en overvekt av hanner og ikke hunner, som er det den store kundegruppen vil ha.
En flott liten blå øgle i et bur som de ser på.

Det er helt greit å komme med påstander men det er også fint om det finnes belegg for påstandene man kommer med.
zoologika.no er offline   Svar med sitat
Følgende medlemmer liker innlegget til zoologika.no
Gammel 29-03-2016, 22:37   #8
Reptilfreak

Medlem siden: Apr 2010
Alder: 36
Meldinger: 141
Standard

During the breeding months females glue a single or double clutch approximately every 2-4 weeks. Where possible, the eggs should be transferred to an incubator for better control. At a constant incubation temperature of 27°C (81°F) the young emerge after 61-68 days with a total length of 2.6 to 2.9 centimeters. It has been shown that at this temperature mainly males will be produced. While a temperature of 24°C (75°F) has shown more females tend to emerge instead.
+++ Lygodactylus williamsi +++

Man kan også bestemme kjønnet på ungene.
zoologika.no er offline   Svar med sitat
Gammel 30-03-2016, 07:59   #9
Reptilfreak

2-bias sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av CamStatic Vis post
Har du noen erfaring med nevnte arter?
Det har iallefall jeg (minus nettpyton, men siden de var "omtrent helt like som kongeboa" så har jeg vel plenti av erfaring der med... ), og selv om jeg i utgangspunktet er veldig "liberal" i forhold til så lenge folk har plass, økonomi og kunnskap så burde folk ha muligheten til å ha det de ønsker, så forstår jeg samtidig at dette er en utopi som aldri vil eksistere innenfor rimelighetens grenser.

Hva definerer du som vanlig? Hva jeg anser som "vanlig" er f.eks hvor tilgjengelige leopardgekko, kongepyton og kornsnok er.
Williamsi daggekko, dverg nettpyon, trevaraner og til en viss grad også kameleoner faller ikke under den kategorien. Uansett så er ikke det et godt utgangspunkt i forhold til om noe burde være lov å ha i fangenskap. Rottweilere og schæfere er f.eks veldig vanlige, men gud bedre så mange eiere som aldri burde hatt dem. Samtidig så har man Gouldamadin finker, som egner seg godt i fangenskap, men er slettes ikke vanlige.

For å gå litt mer i dybden til de artene du nevnte;
Trevaraner faller lett under risiko for viltfangst og skal ha veldig stort terrarium (dette er veldig aktive og intelligente øgler, og terra på ca 2 meter høyt og rundt 2,5 meter langt burde de få å boltre seg i. Dette er det ikke mange som har plass til hjemme, og sjansen er ganske høy for at de heller blir stua inn i et lite exo-terra.

Dverg nettpyton blir for vanskelig å skille vekk fra vanlig nettpyton, og dverg-versjonen er slett ikke vanlig. I Norge er ikke engang nettpyton vanlig. (takk og lov for det?)
Så da risikerer man et tilfelle som man i dag har med vietnamesisk hengebuksvin - kjøper de når de er søte og små hvor selger lover de forblir små nok til å passe i stuen og så vokser de opp og blir noen enorme dråg. Det ville vært veldig, veldig uheldig hvis den vanlige nettpyton blir solgt som dverger til intetanende folk..

Williamsi daggekko er kanskje lettstelte og ikke særlig plasskrevende, men igjen så er ikke dette så veldig vanlige øgler å se i hobbien, og til dels vanskelige å avle da mye av avkommet blir hanner fremfor hunner. Men generelt sett så er det ingen forskjell fra eller til når det gjelder daggekkoene... Men der igjen så ønsker jo Mattilsynet at kjempedaggekkoen forblir ulovlig også..

Og kameleoner var jo på den originale positivlisten (yemen og kameleon), men ble fjernet fordi de ble ansett som for vanskelige. I utgangspunktet høres det nok ikke vanskelig ut med kameleon, men det folk ikke vet eller tenker over er at dette er veldig følsomme dyr som lever konstant under stress. Slik jeg oppfatter det så er dette et slikt type dyr som noen få personer får til skikkelig bra - mens andre kan slite, virkelig forsøke å gjøre "alt etter boka" og allikevel få individ etter individ som blir sykt eller rett og slett ikke trives og dermed tidlig død.

Så det jeg egentlig forsøker å komme frem til at det må litt mer argumentasjon til enn at "de er vanlige og ikke super-kompliserte å ha".
Men jeg syns helt klart at positivlisten burde vært åpen for endringer i årene fremover, sett at positivlisten går igjennom i det hele tatt. One step at a time!

Har tidligere erfaring med dem alle, utenom trevaran
Og personlig syntes jeg ikke de var noe vanskelig, men det er jo også som du sier er det kanskje individuelt hva man ser som krevende.

Ja, det er jo mange arter som er lette å ha som ikke er der, som jeg ikke nevnte fordi det ikke er av interesse fra min side

Gammel 30-03-2016, 08:02   #10
Reptilfreak

2-bias sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av zoologika.no Vis post
During the breeding months females glue a single or double clutch approximately every 2-4 weeks. Where possible, the eggs should be transferred to an incubator for better control. At a constant incubation temperature of 27°C (81°F) the young emerge after 61-68 days with a total length of 2.6 to 2.9 centimeters. It has been shown that at this temperature mainly males will be produced. While a temperature of 24°C (75°F) has shown more females tend to emerge instead.
+++ Lygodactylus williamsi +++

Man kan også bestemme kjønnet på ungene.
Jepp, men folk ruger dem på hann temperatur fordi dem selger bedre ^^

Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Lovendring ? Kornsnok Lover og regler 9 06-12-2014 21:00
MT foreslår lovendring Bluemarble Småprat 0 14-03-2014 10:10
Ingen lovendring! (?) Martink Lover og regler 220 25-05-2013 17:34
Ved en eventuel lovendring - LES Reptils Lover og regler 40 12-11-2011 16:11
De tøffe/kriminelle og reptiler + lovendring dragoon88 Lover og regler 20 19-02-2011 22:31

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 15:06.