"

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 07-01-2016, 16:04   #1
vesla
Guest

Meldinger: n/a
Standard Øyeproblem hos gekko?

Hei.

For å gjøre historie fra lang til kort.

Vi har gekko unger, å noen begynner å bli noe større enn andre.
De har gått fint sammen, og noen av de har fått navn.

Sjefen er størst
hissigproppen er på 2 plass på str
og de er andre litt mindre

På tirsdag fikk vi oppleve det vi hadde håpet at vi slapp. Hissigproppen hadde hoppet på rampen (som er litt mindre enn hissigproppen), og han hadde rumpa til rampen i munnen og ganske godt tak.

Rampen mistet halen og vi har satte rampen for seg selv i et eget bur med varmelampe. Han får ikke helt med seg bak beinene og var slapp i formen samme natt så vi var usikker på om han ville overleve natta. i går så var han litt mer kvikk, og har flyttet mer på seg. I dag så er han litt mer kvikk enn i går men ikke optimal i form.

Han kommer ut med tunga litt når vi sprayer, og jeg prøver å gi han vann med vitaminer i fra sprøyte, noe han fikk i seg litt i går. Han har vannskål med vitamin i vannet, men jeg gjør det litt slik for å være sikker på at han får i seg veske. Mat er han ikke interessert i, å viker unna.

Jeg hadde han ute i dag, å har stusset over det ene øye hans siden den kampen på tirsdag. Høyre øye er lukket hele tiden, men han har det andre øye åpent når det skjer noe. Selv om vi stryker han forsiktig ved høyre øye så åpner han det ikke.

Så mine spørsmål er: kan han ha blitt blind på det øyet? Eller ha smelt hodet så hardt på den siden at det er skadet at det er derfor han ikke åpner det? Eller er det for at han er skeptisk å åpner kun det ene? Og noen forslag på hva jeg kan gjøre for å få i han mat/næring?

Hvordan kan vi også vite om han er bare veldig "for slått" eller har tatt hofta?

Beklager hvis dette ble litt rotete, men denne sia er den eneste jeg kan spørre folk om hjelp! Legger også ved et bilde av han.
Vedlagte miniatyrbilder
Øyeproblem hos gekko?-2016-01-06-16.55.16.jpg  
  Svar med sitat
Gammel 07-01-2016, 16:58   #2
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Østlandet
Alder: 31
Meldinger: 4,139
Standard

Kunne du postet litt fler bilder av den fra flere vinkler?
CamStatic er offline   Svar med sitat
Gammel 07-01-2016, 17:40   #3
vesla
Guest

Standard

På ene bilde ser du et lite blått merke også ved øye!
Vedlagte miniatyrbilder
Øyeproblem hos gekko?-2016-01-07-18.30.56.jpg   Øyeproblem hos gekko?-2016-01-07-18.31.20.jpg   Øyeproblem hos gekko?-2016-01-07-18.31.29.jpg   Øyeproblem hos gekko?-2016-01-07-18.32.04.jpg  

Øyeproblem hos gekko?-2016-01-07-18.32.43.jpg  
  Svar med sitat
Gammel 08-01-2016, 17:44   #4
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Takk for bilder.
Kan jeg spørre deg om hvor lenge du har hatt gekkoen, og hva slags terrarium du har hatt gekkoene dine i sammen?

Det at denne gekkoen har vært i slåsskamp er hans minste problem. Såret på siden av hodet er det vanskelig å si "hvor alvorlig" det er utifra bildene, men jeg syns ikke det så mer ut som enn en liten skramme. Tap av hale er ikke noe stress, kroppen deres er bygget for å takle det. Hold den på et rent, tørt underlag frem til såret har fått leget seg og så skal det gå helt fint.
Han har også hamskift på tærne som må hjelpes av, ellers tørker det gamle hammet og kutter blodtilførselen til tærne.

Hva dog disse bildene forteller meg er at denne gekkoen er enten utsultet og/eller svært syk. Den er ekstremt undervektig, hoftebein og tilogmed nakkebeinet stikker ut! Dette skal man ikke kunne se på friske, velholdte gekkoer. Og atferden du ser med at han lukker øynene er noe man typisk ser hos syke reptiler hvor det har gått for langt.Reptiler som ikke åpner øynene er fordi de enten er for svake eller er i for mye smerter til å orke mer, de mister livsgnisten og blir apatiske.
Det overrasker meg ikke hvis denne gekkoen allerede er døende og trenger umiddelbar hjelp.

Hvordan reagerer han på mat? Interessert? Spiser? Skyldes vekten at han ikke får mat, at han nekter å spise eller spiser han godt og går allikevel ned i vekt? Hvis sistnevnte kan det være snakk om parasitter i tarmene og det må de ha behandling for.

Nå aner jeg jo ingenting om situasjonen og historien bak dette dyret, så jeg dømmer ikke. Men hvorfor har du latt den gå sammen med andre gekkoer hvis du vet burkameratene kan være hissige? Særlig når han har sett sånn ut?

Sett bortifra at det ikke er noe helsemessig som hindrer den i å legge på seg, så er det aller viktigste du kan gjøre de førstkommende ukene er å få i den mat. Sirisser dynket med vitaminer og kalsium. Passe på riktig temperatur så den får fordøyd mat. Kanskje til og med gi den noen timer med UV-lys iløpet av dagen. Gi den masse å gjemme seg blant, falske planter, huler - hva enn. IKKE HÅNDTER OG DULL. Denne gekkoen trenger ro, og de siste kreftene den har igjen må brukes på å få i seg mat. Ellers ville jeg fått tatt en avføringsprøve av han og sendt det til veterinær for analyse.

Sist endret av CamStatic; 08-01-2016 kl 17:50.
Følgende medlemmer liker innlegget til CamStatic
Gammel 09-01-2016, 00:35   #5
vesla
Guest

Standard

Dem har stått i et vanlig terrarium med riktig bunn med lys og varme som dem trenger og sand.

Jeg har avlet barna selv, så den er 2 år til sommeren. Jeg følger med de nøye og dem får mat hver 3 dag, så han har ikke vært utsultet - ingen av dem har vært det. Derfor den er undervektig er på grunn av tapet av halen, for før det så var han nesten like stor som hissigproppen.

Som jeg skrev når jeg startet denne tråden; han er ikke interessert i mat etter slåss kampen, og han viker unna. Han har heller aldri vært syk. Nå blir hissigproppen kalt for det på grunn av at han har et sterkt instinkt, å napper i kluten når jeg vasker buret dems.

Igjen, rampen var ikke så liten når han var inne hos søskene sine, men han mista mye av vekten sin når halen ble borte. Hadde han vært så tynn når han var inne hos de andre så hadde jeg aldri latt han stå med dem! Har huler som han kan gjemme seg i, og bruker den hula han lå i mest fra det andre buret.

"Tap av hale er ikke noe stress, kroppen deres er bygget for å takle det", kroppen til denne stakkaren er ødelagt, for han får ikke med seg bakparten når han skal gå og han har mistet utrolig mye vekt etter tapet på halen!
  Svar med sitat
Gammel 09-01-2016, 01:30   #6
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Huff, huff huff.. denne krabaten har fått skikkelig bank! Får vondt når jeg ser på den. Den har det ikke bra og er alt for tynn for tynn.
Jeg reagerer litt på beinstillingen dens, men det kan være kameravinkelen.

Slik jeg ser det så er det mest alvorlige problemet at ikke bakkroppen fungerer som den skal. Deretter at den ikke tar til seg næring.
At den ikke åpner øynene sine kommer nok av stress og at den er apatisk.
Du må gi den et helt rent terrarie. Får den infeksjoner i sårene dør den helt sikkert.

Hadde dette vært gekkoen min ville jeg gitt den totalt ro, tilgang på mat hele tiden. Bruk mat av liten størrelse, små sirisser, dubias, melormer osv.
Ser du ikke noen bedring i løpet av en uke ville jeg kontaktet veterinær øyeblikkelig.

Kan du ikke poste noen bilder av de andre gekkoene dine også? Antar at de ikke er sammen med den skadde nå.
Dette er ikke den samme som den som hadde hamproblemer på foten vel?

Sist endret av Frogger; 09-01-2016 kl 01:39.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 09-01-2016, 09:14   #7
Reptilfreak

Goomba sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Sted: Rogaland
Alder: 26
Meldinger: 1,091
Standard Øyeproblem hos gekko?

Jeg har opplevd haletap på en rekke arter, både privat og i de 3-4 parkene jeg har jobbet i, og aldri har det skapt noe problemer for dyrene så lenge de fikk litt ekstra oppmerksomhet og mat i tiden etter. Tror ikke jeg har sett noen dyr bli så tynne på bare to-tre dager, heller ikke med haletap.

Som de andre sier er det viktig at den har det rent nå, får ro, og tilgang på mat. I tillegg ser det veldig vått ut der den er nå?

Sist endret av Goomba; 09-01-2016 kl 09:28.
Goomba er offline   Svar med sitat
Gammel 09-01-2016, 09:58   #8
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av vesla Vis post
Dem har stått i et vanlig terrarium med riktig bunn med lys og varme som dem trenger og sand.
Hva er et "vanlig terrarium"? Hva som er "riktig" for din standard er ikke nødvendigvis "riktig" for andres standard, så det forteller meg absolutt ingenting. Jeg trenger cm og tall på temperatur fra kalde og varmesiden, eventuelt også et bilde av terrariet for å se innredning.

Sitat:
Jeg har avlet barna selv, så den er 2 år til sommeren. Jeg følger med de nøye og dem får mat hver 3 dag, så han har ikke vært utsultet - ingen av dem har vært det. Derfor den er undervektig er på grunn av tapet av halen, for før det så var han nesten like stor som hissigproppen.
Nei. Det er fysisk umulig å gå ned så kraftig i vekt over 2-3 dager. Heck, selv på en uke eller to er det ikke mulig, særlig ikke for reptiler som ofte har et mye tregere forbrenningssystem enn pattedyr. Dette dyret har åpenbart gått ned i vekt lenge.

For 6-7 år siden drev jeg oppdrett på leopard gekkoer, har fostret opp vel over 40 stk fra en rekke avlspar og har mye erfaring med dem, deriblant også haletap og slåssing. Haletap er aldri noe problem for en gekko så lenge dens fysiske helse ellers er på topp. Vanskelig for meg å si hvordan denne gekkoen så ut før slåsskampen, men jeg syns ikke formen den har nå skyldes ene og alene pga litt bank. Hvis slåsskampen hadde vært så kraftig så ville den hatt rifter i huden, og selv det gjør ikke at en gekko ser så ille ut som denne. Et haleslipp kan lett skje ved at gekkoen bare blir skremt eller romkamerater tar feil av siriss og hale og har ingen betydning på hvor alvorlig angrepet var. Såret den har på siden av hode er vanskelig å si noe om, men jeg vil tro det neppe er mer alvorlig enn et blåmerke. (Her er det kun veterinær som kan hjelpe deg med å avgjøre om merket er alvorlig eller ikke, da vi på forumet ikke får fysisk undersøkt gekkoen.)

For å gi deg noen eksempler på en gekko jeg hadde som mistet halen sin i slåsskamp med en mer dominant dame.
Frida har alltid hatt god vekt, og dette bildet er tatt noen dager etter haletapet. Riktignok så mistet hun bare halve halen, men hun hadde et tilfelle noen år senere hvor hele halen forsvant (den gang på grunn av en hanne som ble litt for glad da han fikk damebesøk), og hun så akkurat prikk lik ut i resten av kroppsformen selv om hele halen var av.

Og her har det nok gått 2-3 uker, halen vokser ut og ser sunt og friskt ut.

Og her er halen ferdig utvokst.

Vekttap pga en tapt hale skal ikke kunne skje, med mindre gekkoen ellers ikke får mat. Halen er et reservelager med fett i tilfelle den ikke får mat ellers, den er ikke hovedlageret slik at så fort halen forsvinner så detter resten av kroppen sammen dagene som følger. Hvis dette hadde vært tilfelle hadde ikke gekkoer klart å overleve, hverken i fangenskap eller naturen!

Sitat:
Som jeg skrev når jeg startet denne tråden; han er ikke interessert i mat etter slåss kampen, og han viker unna. Han har heller aldri vært syk. Nå blir hissigproppen kalt for det på grunn av at han har et sterkt instinkt, å napper i kluten når jeg vasker buret dems.
Aggressive gekkoer må aldri bo sammen med andre. Den har antageligvis terrorisert burkameraten sin en stund og kan lett være hovedårsaken til at den andre er så tynn som den er. Stressa dyr spiser ikke.

Sitat:
"Tap av hale er ikke noe stress, kroppen deres er bygget for å takle det", kroppen til denne stakkaren er ødelagt, for han får ikke med seg bakparten når han skal gå og han har mistet utrolig mye vekt etter tapet på halen!
Nei, det har du rett i, men denne gekkoen var syk og svak lenge før haletapet og derfor er denne gekkoen i kritisk fare for å dø. Hadde han vært sunn og frisk før haletapet så ville det aldri vært noe problem.

Som de andre som har svart her før meg så ønsker jeg også å se bilder av de andre gekkoene dine.
Gammel 09-01-2016, 16:08   #9
vesla
Guest

Standard

Jeg har hatt dyret til veterinær nå og jeg har fått svar på det jeg lurte på og fått den hjelpen jeg trengte.

Veterinæren sa følgende etter undersøkelse og prøver: Den er ikke syk, men at den har fått seg en bra smell - det har den og at den er sliten etter det. Den skal ha det fuktig, mat i buret 24/7, varme, ro og mykt underlag. I følge han så skal jeg fortsette med det underlaget jeg bruker nå. Det var også positivt tegn at den får i seg vann med vitaminer.

Om den ikke er blitt bedre om en ukes tid, skal jeg tilbake.. Han har hatt en annen gekko inne tidligere med nesten samme tilfelle (slåssing, haletap og vekttap) og den spiste etter en uke.

Mat har den i buret hele tiden, men nå baby sirisser!

Jeg ønsker ikke å bli igjenkjent da andre fra bygda her jeg bor, er innpå her også og h*n kan ha en tendens til å blafre med ting på bygda, så derfor blir ikke jeg å poste noe bilde av det andre buret og ungene for da blir jeg igjenkjent hvis h*n får med seg dette!

Men jeg kan gi følgende informasjon:
Bur størrelse 90x45x45
Temperatur 30-34 på varmesiden, og rundt 26-27 på kaldesiden

Jeg viste veterinær bilder av buret og innredning og han sa seg fornøyd. De har 4 huler og vegg med busker som de kan krype opp i så han sa at jeg har gjort det riktig med buret, innredning og temp!

Så lenge jeg har vært hos veterinær så blir denne saken lagt død!
  Svar med sitat
Gammel 09-01-2016, 16:42   #10
Reptilfreak

CamStatic sin avatar

Standard

En veterinær som anbefaler at et dyr med åpent sår skal holdes fuktig burde gått veterinærskolen om igjen. Åpne sår + fuktighet = høy sjanse for bakterievekst (og deretter infeksjon) og veldig nedsatt tempo på leging av såret. Alle som har fått et kutt i tropene vet dette godt og en vetereinær burde absolutt vite det. Sår skal holdes tørt.
Hvor mye erfaring har denne veterinæren med reptiler? Vet h*n i det hele tatt hvordan en sunn og frisk leopard gekko skal se ut? Denne gekkoen er ikke bare sliten etter å ha fått seg litt bank, og dette burde en reptilkyndig veterinær også kunne ha sett.

Jeg har veldig lite tro på at vann med vitaminer vil gjøre stort for denne gekkoen dessverre, men så lenge du får den i noe så er det positivt. Forsøker du også med elektrolytter? Sa veterinæren noe om det?

Maten den har hatt og nå har i terrariet, er det frittgående sirisser eller har du maten i en skål?
Svar

Emner
gekko

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Da er gekko i hus. Bhjn Leopardgekkoer og andre Eublepharis 4 24-03-2013 01:48
øyeproblem på rødø terrapin:( esp1 Skilpadder 14 14-12-2011 11:47
Gekko:D chrystal Øgler 4 25-04-2009 23:31
Syk gekko? sonja Leopardgekkoer og andre Eublepharis 16 05-01-2008 05:11
Gekko gekko - Tokay Gekko Androctonus Øglefakta 0 12-08-2007 13:18

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 17:10.