"

Reptiler Her finner du diskusjonsforum om reptiler.

Svar

LinkBack Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22-07-2010, 08:55   #1
Reptilfreak

ElHein sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Nordland.
Alder: 27
Meldinger: 224
Standard Reptiler - kosne dyr?

Det sies i biologien og zoologien at reptiler ikke er kosne og at de ofte trekker seg unna folk. Det jeg tror er at de kan utvikle bånd til personer de har hatt mye med å gjøre. Som med noen fuglearter vet jeg at det er visse reptiler som binder seg med hverandre for resten av livet. En australsk øgle (om jeg ikke tar feil) vender tilbake til samme sted hvert år for å parre seg med samme partner. Det kan vel diskuteres om dette er en god overlevelsesteknikk, ettersom at dersom den ene dør, så finner ikke den sørgende øglen seg en ny elskling. Så jeg vil ihvertfall påstå at de er romantiske. Det som trigget meg til å lage denne tråden var at jeg fant ut at jeg skulle ta skilpaddene en liten tur på gulvet i går da jeg kom hjem fra jobben. De løp litt rundt på skilpadderommet før de krøp til meg og la seg inntil meg. Det var nok utvilsomt på grunn av varmen min, men til vanlig har jeg merket at de samme skilpaddene er redd visse andre i familien og i omgangskretsen min.

Så spørsmålet mitt er altså om noen andre har merket denne søte tendensen med reptilene sine? Nå kan vi motbevise herptilhaterne og bevise at reptilene våre er minst like søte som de dyrene som allerede er lovlige.
Gammel 22-07-2010, 12:07   #2
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 907
Standard

Det finnes reptiler som danner par som holder sammen gjennom hele eller deler av livet. Eksemplet jeg tror du tenker på er kongleskinken Tiliqua rugosa. At en art binder seg til en partner trenger ikke å ha noe som helst med deres evne til å være "kosete" å gjøre. Hannen av en art dyphavsmarulk biter seg fast på hunnen og vokser til slutt fast, slik at han i prinsippet blir et spermproduserende vedheng. Hjerne og innvoller utenom testiklene tilbakedannes. Tettere sammenbinding får du vel ikke, men det gjør ikke dyphavsmarulka noe mer kosete enn torsken.

Skilpadder og andre krypdyr er kaldblodige og trenger varme. Med mindre du har en innetemperatur som ville ruinere et hvert normalt husholdningsbudsjett, er du varmere enn omgivelsene inne. Dessuten er du en "klump" det går an å gjemme seg intil på en åpen gulvflate. Skilpadda har ingen nerver i skallet, den får ingenting av å "kose" slik et pattedyr vil.

Krypdyr er ikke nødvendigvis teite. De kan lære at matmor kommer med mat, ikke for å spise dem. De kan lære seg å være trygge og tolerere kos, og de kan nyte kroppsvarmen vår. Sånn sett kan de hygge seg på fanget eller i hånda, men de koser ikke, ikke i pattedyrbetydningen av ordet.

Kos har en biologisk funksjon, nemlig å binde individer sammen, enten det er mor og barn eller medlemmer av en flokk. Krypdyr er ikke sossiale på samme måten som aper og løver. De gruppene som kommer nermest å leve i flokk og passe på ungene sine er krokodiller og kongleskinken, men det gjør ingen av dem til "kosete" slik som hunder og katter.

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline   Svar med sitat
Gammel 22-07-2010, 13:26   #3
Reptilfreak

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 492
Standard

Den ene sjeggisen jeg har er veldig mennesketilknyttet. Han ser alltid på meg og typen når vi går forbi og da løper han bort til glasset Når vi tar han ut,er han helt rolig,legger seg til om det er på magen,skuldra,i hendene eller i fanget.. Og da sovner han mens vi stryker han på hodet Det er ganske likt med de to andre sjeggisene,men Brutus er nok noe for seg selv når det kommer til kontaktsøk..
Leopardgeckoene er jo kjempenysgjerrige,og det virker som de er litt "knyttet",da de digger å ligge i hånden og sove(godt og varmt) Cresteden derimot vil være alene,men er likevel nysgjerrig på hva som skjer.. Slangen er likegyldig

Så kan jeg jo ta papegøyen vår som et eksempel! Han elsker typen min og vil absolutt ikke la han være i fred,men han hater meg over alt på jord,pga at jeg har den samme blonde fargen på håret som en venninde har,og hun skremte vettet av ham når hun var her. Så derfor liker han ikke kvinner,heller ikke kvinner med blondt hår! Men han er veldiiiig knyttet til andre menn og typen

Jeg tror og mener at enkelte reptiler faktisk er kosne av seg,for sine egne goder som at de får varme og trygget(individuelt fra reptil til reptil) fra mennesker
ederlezi er offline   Svar med sitat
Gammel 22-07-2010, 14:30   #4
Reptilfreak

ElHein sin avatar

Sted: Nordland.
Alder: 27
Meldinger: 224
Standard

:( Du kalla meg en klump... Slemming.

Jeg varmer meg ofte på kjæresten min, men jeg sier allikevel at det er kos! Haha! Skulle ønske jeg hadde en skjeggis :( Den hørtes jo kjempesøt ut! Det med fuglen har jeg en forklaring for! Så en D.A-dokumentar for en tid siden der de forklarte at papegøyer knytter seg til en person eller en fugl... Det er visstnok vanlig at fuglen går til angrep på ektefeller o.l. Han/hun må være veldig glad i mannen din. Farlige, farlig. Jeg er livredd papegøyer. Ble angrepet av en hane i Namskogan da jeg var unggutt. Tok nesten øret av meg! Fugler...
Gammel 22-07-2010, 17:04   #5
Reptilfreak
Admin

Frogger sin avatar

Medlem siden: Nov 2003
Sted: Bergen
Meldinger: 5,099
Standard

Dette med kos er nok en definisjonssak. Vi ser på det som kos når skjeggisen reagerer når den ser oss eller liker å ligge i armkroken. Skjeggisen på sin side tenker kanskje "nå er det kanskje mat" eller "her er det godt å ligge å varme seg".

Sitat:
Opprinnelig postet av ederlezi Vis post
Så kan jeg jo ta papegøyen vår som et eksempel! Han elsker typen min og vil absolutt ikke la han være i fred,men han hater meg over alt på jord,pga at jeg har den samme blonde fargen på håret som en venninde har,og hun skremte vettet av ham når hun var her. Så derfor liker han ikke kvinner,heller ikke kvinner med blondt hår! Men han er veldiiiig knyttet til andre menn og typen
Det er ikke uvanlig at papegøyer binder seg til eier og hater dermed partneren fordi den anser han/hun (deg) som en konkurrent. Det er faktisk ikke uvanlig at hun papegøyer best liker mannlige eiere mens han papegøyer liker kvinnlige eiere, men regelen er ikke absolutt.
Frogger er offline   Svar med sitat
Gammel 22-07-2010, 20:03   #6
Reptilfreak

lompah sin avatar

Sted: Akershus
Meldinger: 796
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Det er ikke uvanlig at papegøyer binder seg til eier og hater dermed partneren fordi den anser han/hun (deg) som en konkurrent. Det er faktisk ikke uvanlig at hun papegøyer best liker mannlige eiere mens han papegøyer liker kvinnlige eiere, men regelen er ikke absolutt.
Litt OT her men, papegøyer er jo monogame dyr, de finner seg en make som de holder med resten av livet og de beskytter jo sin make fra andre. Det med at hun-papegøyer kun liker han-mennesker og omvendt stemmer ikke. Det er bare tilfeldig. Fuglen til Ederlezi er hannfugl og liker menn, min papegøye er også en hanne men han liker meg igjen. Selv min papegøye kan sitte å kose med typen, så lenge jeg er i nærheten, og jeg kan og (dette høres nok litt rart ut, men ikke seksuelt ment!) kose med typen mens fuglen er tilstede.

Når det gleder topic, så ... Det kommer jo helt an på hvordan man definerer ordet "kos". For meg så er "kos" hos reptilene mine fòringstiden. Ingen fysisk kontakt i det hele tatt, alt går på en pinsett og sirisser, og det synes jeg er mer enn nok kos Har kun håndtert de i hånden hvis det har vært nødvendig, og ikke for "kosens skyld".
Både leosene og skilpadda viser interesse når de er sultne, men opplevde faktisk i går at ene leosjenta var mer interessert i fingrene som holdt pinsetten, enn maten i andre enden.

Må si jeg ble litt målløs av disse dyra, hvor hanna ble en del av hua, er noe av det snåleste jeg har hørt
Gammel 23-07-2010, 08:21   #7
Reptilfreak

Gorgonops sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Sted: Oslo
Meldinger: 907
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Frogger Vis post
Dette med kos er nok en definisjonssak. Vi ser på det som kos når skjeggisen reagerer når den ser oss eller liker å ligge i armkroken. Skjeggisen på sin side tenker kanskje "nå er det kanskje mat" eller "her er det godt å ligge å varme seg".
Legg merke til at selv om ikke vi og krypdyret får det samme ut av samværet, så får begge noe ut av det. Selv om en skjeggagam i armkroken ikke "koser", så kan den utmerket godt "kose seg", om dere ser forskjellen. Fra et diskusjons/dyrevelferdsmessig sysnspunkt er det viktig å være klar over at krypdyr kan nyte tilværelsen og samværet med eieren, selv om det er på andre premisser enn våre.

Hva gjelder fugler, blir det noe helt annet. De er varmblodige og passer på ungene sine som oss pattedyr, men fugler har utviklet kos helt uavhengig av oss pattedyr. Koser man med en papegøye merker man hvor forskjellige det er i forhold til å kose med for eks et marsvin. Fuglenes nermeste krypdyrslektninger er krokodiller (som jo også passer ungene sine), mens pattedyrenes krypdyrslektninger er utdødde (se avtaren min for et eksempel). Likevel fungerer kos og sossialt samvær likt nok til å gi de papegøye/eier-effektene dere beskriver.

Sorry ElHein, jeg mente selvfølgelig "en elegant bit terreng".

Vi er alle reptiler innerst inne.
Gorgonops er offline   Svar med sitat
Gammel 23-07-2010, 10:00   #8
Reptilfreak

Standard

Hmm... Det jeg mente med reptiler og kos,var som Gorgonops sier; at når skjeggiser og andre reptiler får kos fra mennesker og de ligger rolig og avslappet,koser de seg i med at de får godt med varme fra oss Ikke det at de er som en hund som vil bli klødd bak øret,men når de forstår at mennesket de ligger inntil er trygt og ikke gjør noe farlig vil de laa seg bli koset med!
Det frogger sier om reptiler som reagerer når eier går forbi kan også stemme godt om at de vet at ; nå får jeg mat,hvor er kakkisene? og Oi,får jeg varme meg på den myke huden nå?
Hehe,høres nesten ut som jeg prøver å forklare til barn,men er ikke så flink til å forklare meg

Uansett! Reptiler koser ikke i den forstand at de logrer med halen,men i den forstand at de liker kropsvarme og mat som relaterer til at de er trygge på/liker mennesker.

Det med papegøyen våres er jo da en annen sak,hehe... Papegøyen liker jo faktisk ikke hårfargen min,det er det som er det største problemet. Før han ble skremt av den jenta som var her,så var han faktisk litt glad i meg. Men dette blir en tilvennings sak som må jobbes med,at han må godta at jeg bor her og er en del av partnerskapet.. Også kan jeg jo farge håret mitt brunt!
Har fått så mange bittskader nå at jeg er villig til å gjøre alt.. Hehe
Gammel 23-07-2010, 14:15   #9
Reptilfreak

lompah sin avatar

Sted: Akershus
Meldinger: 796
Tilbakemeldinger kjøp/ salg: 100% (2)
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av ederlezi Vis post
Reptiler koser ikke i den forstand at de logrer med halen
Nei, men de logrer med halen når de skal få mat
Gammel 23-07-2010, 14:22   #10
Reptilfreak

Standard

Reptiler gjør da vel ikke det;P
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Trackbacks are
Pingbacks are
Refbacks are

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Lov å ta med reptiler Cyanide Lover og regler 10 20-11-2008 21:18
Reptiler er gøy! Jonas Filmsnutter 2 21-05-2008 22:59
Reptiler Kristian262 Media 10 21-03-2008 00:36
Kan du mye om reptiler? Gunillah Småprat 3 04-06-2007 21:18
reptiler på dvd! straymond Media 7 09-08-2005 13:12

Alle tider vises som GMT +1. Klokken er nå 21:03.